Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Stefangr

utombordare-innombordare?

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på båtbyte och har sneglat på en DC i 5 meters klassen typ Örnvik 500, Uttern 520, Glastron eller liknande.

Båten skall ligga i havet i Timrå

Vilken skrovtyp är mest lämpad ?

Fördelar/nackdelar med utombordare vs innombordare ?

Vad ska man välja utifrån bränsleekonomi och service ?

Tacksam för svar / Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleekonomin kan ju hamna på avdrift om man har alltför små maskiner som får slita överdrivet hårt - både i fallet utom- och inombordare. Ålder och vilken teknik som är inbakad i motorerna spelar ju också roll för förbrukning. Men rent generellt så tror jag att du kommer att ha lättare att arbeta ner förbrukningen med en utombordare jämfört med en inombordare av samma årgång.

 

När det gäller reservdelar och service kommer utombordaren troligen att utskåpa inombordaren; du slipper ev byten av limpor, knän, knutar och bälgar samt mer omfattande konserveringar. Stöldrisken ökar dock något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde en DC med utombordare pga att sittbrunnens storlek. Med en modern Yamaha 225 är bränsleförbrukningen förbluffande låg. Marschar i 30Kn med en förbrukning på 0.8l/Nm. Detta med en relativt "tung" båt. Yamarin 68 DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...