Stefangr 0 Postad 2 Juni , 2014 Hej Jag funderar på båtbyte och har sneglat på en DC i 5 meters klassen typ Örnvik 500, Uttern 520, Glastron eller liknande. Båten skall ligga i havet i Timrå Vilken skrovtyp är mest lämpad ? Fördelar/nackdelar med utombordare vs innombordare ? Vad ska man välja utifrån bränsleekonomi och service ? Tacksam för svar / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 2 Juni , 2014 Bränsleekonomin kan ju hamna på avdrift om man har alltför små maskiner som får slita överdrivet hårt - både i fallet utom- och inombordare. Ålder och vilken teknik som är inbakad i motorerna spelar ju också roll för förbrukning. Men rent generellt så tror jag att du kommer att ha lättare att arbeta ner förbrukningen med en utombordare jämfört med en inombordare av samma årgång. När det gäller reservdelar och service kommer utombordaren troligen att utskåpa inombordaren; du slipper ev byten av limpor, knän, knutar och bälgar samt mer omfattande konserveringar. Stöldrisken ökar dock något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kipemoja 3 Postad 3 Juni , 2014 Vi valde en DC med utombordare pga att sittbrunnens storlek. Med en modern Yamaha 225 är bränsleförbrukningen förbluffande låg. Marschar i 30Kn med en förbrukning på 0.8l/Nm. Detta med en relativt "tung" båt. Yamarin 68 DC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser