Torparn61 3 Postad 1 Juni , 2014 Hej alla el-kunniga! Skulle behöva hjälp med en sak. Har 12VDC-system i båten, generator, startmotor, belysning mm. Har laddning från generator, 230/12V-laddare, solcellspaneler. Har 2 x 75Ah batterier för förbrukning och 2 x 75Ah batterier för start (Perkins 6.354) Köpte en ny bildskärm till datorn härom veckan, upptäckte senare att den går på 24VDC. Kan man göra så¨att man kan använda förbrukningsbatterierna (2 x 75Ah) till både 12V och 24V samtidigt. Om någon har en klok idé, rita och skriv hur man löser detta bäst. /Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Juni , 2014 Det går utmärkt, det du behöver är en DC/DC omvandlare 12->24V. HÄR är en som klara 72 W för ca 90 spänn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Juni , 2014 Men nej, det finns ingen listig koppling så man kan få BÅDA 24V OCH 12V från två batterier samtidigt. DC/DC omvandlare är grejen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 4 Juni , 2014 Okej, det är så man ska göra, en DC/DC-omvandlare. Tack så mycket för hjälpen! Ska försöka att införskaffa mig en på lite närmare håll än eBay, har förvisso aldrig handlat från dem, funkar det med frakt osv.? Kan <denna> vara något annars? Eller är det bara för kretsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juni , 2014 Okej, det är så man ska göra, en DC/DC-omvandlare. Tack så mycket för hjälpen! Ska försöka att införskaffa mig en på lite närmare håll än eBay, har förvisso aldrig handlat från dem, funkar det med frakt osv.? Kan <denna> vara något annars? Eller är det bara för kretsen? Nej den fungerar bara för att sänka spänningen (annars är den mycket bra, jag köper exakt likadana på eBay för drygt 6 kr st ...) Den jag länkade till på eBay kostar knappt 90 spänn inkl frakt. Leveranstid nu är ca 2v. Det ända du behöver göra är att registrera ett PayPal konto för att betala med. Det är helt säkert. Du kan säkert hitta samma här för 4-500 kr .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 5 Juni , 2014 bhemac - Då måste jag fattat fel. Det står ju: Omvandlar 3,2 – 40 V till 1,25 – 37 V (t.ex. 12V till 24V), har jag tänkt fel då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Juni , 2014 bhemac - Då måste jag fattat fel. Det står ju: Omvandlar 3,2 – 40 V till 1,25 – 37 V (t.ex. 12V till 24V), har jag tänkt fel då? Felet är att man inte påpekat att utspänningen alltid är några lägre än inspänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 6 Juni , 2014 Tack för de uppgifterna. Dåligt av dem att det inte är tydligare info. För som jag fattade så skulle det fungera, men då får jag söka vidare. Än en gång, Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Juni , 2014 Om du seriekopplar ett litet batteri till till dina paralellkopplade batterier, så bör du ju få 24 volt från det seriekopplade. eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Juni , 2014 Om du seriekopplar ett litet batteri till till dina paralellkopplade batterier, så bör du ju få 24 volt från det seriekopplade. eller? Visst funkar det, problemet uppstår när du ska ladda extra batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser