Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Twister550

Navionics kort i nätverk med HDS

Rekommendera Poster

Hejsan alla duktiga tekniker.

Har ingen erfarenhet av att koppla in och starta upp nya system. I nya båten har vi två Lowrance HDS skärmar. Det ena är försett med ekolod och det sitter även ett kort med Navionics sjökort i en av kortläsarna. Ett interface från utombordaren är även inkopplat.

Tanken är att all tillgänglig information skall kunna läsas på bägge skärmarna. Således är skärmarna inkopplade på ett NMEA 2k system. För att ekolodet ska funka på bägge skärmarna är även en Ethernet kabel dragen direkt mellan skärmarna.

post-104865-0-35453300-1401654472_thumb.jpg

Ekolodet har vi fått att fungera på bägge skärmarna, liksom motorinformation. Vårt problem är att vi inte lyckats med att läsa Navionics kortet i den mindre skärmen vilket ska fungera enligt "plug and play" enligt instruktionsböckerna.

Som jag förstått det så ska sjökortet kunna läsas via NMEA 2k systemet, medan ekolodet behöver Ethernet för att fungera. Kan det vara något fel i NMEA inkopplingen, eller är det någon inställning vi missat bara??  Någon som har erfarenhet eller kunskap om plottrar i nätverk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen behöver man ha kartografi i alla enheter som skall visa kartbild, troligtvis då n2k-bussen har förhållandevis låg bandbredd. Så är fallet med mina raymarine MFDer därför misstänker jag att din n2k-setup är korrekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mig veterligen behöver man ha kartografi i alla enheter som skall visa kartbild, troligtvis då n2k-bussen har förhållandevis låg bandbredd. Så är fallet med mina raymarine MFDer därför misstänker jag att din n2k-setup är korrekt.

Jag har forskat lite mer, och man ska inte behöva ha karta i mer än en enhet, men N2k klarar inte den trafiken utan den går tydligen via Ethernet precis som ekolodsdatan. Från flera håll sägs det nu att det är programvaran som behöver uppdateras till senaste och samma version i bägge enheterna. Återkommer när jag testat det.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är två stycken HDS gen2 men det funkar inte som det är tänkt, ska testa med uppdaterad programvara.....sen får vi se. Har köpt dom över disk hos en duktig servicetekniker, så får jag inte ordning på det så kör jag in med båten till honom. Men det är ju kul att klara det på egen hand.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, så var det, en uppdatering till senaste programvaran i bägge HDS plottrarna räckte för att få det att fungera, så nu kan läsa sjökortet i bägge skärmarna......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...