tobbo166 10 Postad 1 Juni , 2014 Hej! Hört man ska ha högkvalitativ fotogen till värmaren och fotogenkök? Stämmer det, lika viktigt i köket som i värmaren? Jag kör lite billigare i vanliga fotogenlampor med veke, verkar funka. En återförsäljare sa att "fotogen är samma sak som tändvätska så du kan köpa en dunk billig tändvätska och köra med". Köpte det och har använt ömsom till fotogenlampor med veke och till att tända grillen med. Men duger väl inte till värmare, stormlykta och fotogenkök i båten? Det var Malmkvist och Edling i Norrköping för övrigt. Söker efter ställe att handla dunkvis av fotogen till mina tre apparater av lämplig kvalitet och till rimlig penning? Det refereras i litteraturen till Esso Blå mm men inte hittat det. På Statoil har de lysfotogen på literflaskor men den var ju dyr. Min andra fundering gäller fotogenkök i allmänhet. Följde med en 5-liters dunk med båten, båten har stått på land i +2 år innan vi köpte den. Verkar vara ok kvalitet av etiketten på dunken att döma men kan vara flera år gammal. Höll på att elda upp min Optimus 930 stormlykta och det tvålågiga köket i båten är livsfarligt att använda, eldslågor upp i taket! Hört folk säga fotogenkök är bra? Antingen är det osanning, dvs att de generellt sätt är farliga, eller så är det trasigt eller bränslet gammalt. Vill inte ha gasolkök eller spritkök. Beredd att köpa nytt kök, ena brännaren pajat, höll på att bli eldsvåda. Kanske inte värt reparera? Vad är problemet här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Juni , 2014 En Wallasreperatör sa till mig att vanligaste felet var att kunden använt gammal fotogen. Det är färskvara enl honom liksom andra bränslen. Jag kör bara på Statoils fotogen som numera heter något med camping. Förr kunde man få tanka den från fat på vissa mackar men så är det nog inte idag . På säkerhetsbladet står det Nynäshamn så kanske görs fotogenen på Statoils del av raffinaderiområdet. Förutom Statoil säljer även båttilbehörsaffärerna fotogenen t. ex. Seasea och Båtaccenten http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4195 http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=&sok=Fotogen&id=22253 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Juni , 2014 Använder värmaren ganska sällan och kör med billig (nåja) fotogen. Vilka problem kan man egentligen förvänta sig? Fick någon sorts grön beläggning på bränslefiltret i dunken som stoppade flödet så jag köpte ett bränslefilter för motorcyklar på Biltema och slängde i. Skruvade också isär och gjorde rent bränslepumpen. Nu går den bra, det här var ju hanterbara problem. Tidigare har det skrivits om att man kan köra på Shells citydiesel, hur är erfarenheten av den nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 1 Juni , 2014 Tack för svar. Får väl köpa dyr då. Men behöver femlitersdunkar. Mitt kök- finns det företag som kan reparera det? Kan man köpa nya fotogenkök, tvålågiga? Omnifuel- vettigt? Är väl ingen risk att fotogen slutat säljas för all del, så ser inte nyttan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 1 Juni , 2014 Bra fotogen kan lagras i evigheter ( till skillnad från t.ex bensin). Vad har du för typ av kök? Låter på din beskrivning som att du inte förvärmer tillräckligt. Det finns några få firmor som är duktiga på att reparera/tillhandahålla delar. Tändvätska och lampolja för veklyktor är en form av fotogen (n-paraffin), men oftast av sämre kvalitet som har hög förgasningstemperatur och som inte tål kyla. Fotogen för förbränningsapparater finns egentligen inte i handeln längre vad jag vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 994 Postad 1 Juni , 2014 Jag saknar mitt gamla tvålågiga fotogenkök med förvärmningsbrännare.... Det krävde lite skötsel och tillsyn men fick det bara det så var det ett supersnabbt kök. Jag vill t.o.m. påstå att det gick snabbare att värma upp brännaren - tända brännaren och koka upp ett par liter vatten än vad det gör med mitt gasolkök. Se till att ha en passande fast nyckel för att kunna dra muttern som sitter runt reglagevredet. Om det inte är tätt där så kan det droppa och brinna lite runt muttern - ingen farlig låga. Använd rensnålen dåochdå så att det är rent i munstycket. Var försiktig när du vrider på lågan efter förvärmningen. Om du är för tidig så blossar det upp en flammande låga. Eftersom det då runnit ut fotogen i brännaren så fortsätter det att brinna även när du stängt kranen igen. Det är då som det gäller att inte bli rädd och tro att du vred på fel håll och öppna upp fullt igen för då flammar det upp ännu värre. Min fästmö (numera fru!) var livrädd i början men lärde sig snabbt och saknar oxå det gamla fotogenköket. Om du ska leta reservdelar så hör med Fogas. De kan ev ha lite delar till fotogenkök. Det där med gammal fotogen tror jag är en skröna. Jag hade aldrig problem med fotogen som blivit stående. Esso blå finns inte längre som det skrivits ovan. Numera heter det Campingparaffin (paraffin är det engelska ordet för fotogen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Juni , 2014 (redigerade) Ett gammaldags fotogenkök (det som vi gamla stofiler kallade spritkök) Hade fotogen som bränsle. För att fotogenen skulle förångas förvärmde man brännaren med rödsprit. Man hade en speciell kanna med en krokig pip för att fylla på den ringformade behållaren under munstycket. När rödspriten värmt munstycket på fotogenköket tillräckligt vrider man på fotogenen som brinner med en fin låga. Har man inte värmt tillräckligt mycket blir spritköket som en eldkastare. Det har hänt mig en gång under de 20 åren jag hade den typen av fotogenkök i min båt, I min ungdom hade vi alltid fotogenkök när vi var ute och campade - så jag har stor vana från den typen av kök. Jag är helt övertygad om att fotogenkök är den farligaste typen av kök i en båt, även om man har en relativt god kännedom om hur de fungerar. Har man ingen kännedom alls är de totalt livsfarlig. Spritkök typ Origo är ganska säkra kök med lite dålig effekt och med risk för bismak från rödspriten. Jag har enbart haft såna kök i mina båtar de senaste 20 åren. Jag börjar bli allt mer övertygad om att ett rätt installerat och rätt skött gasolkök är det bästa valet när det gäller båtkök, även om det finns en förhöjd risk om man missköter dem. Redigerad 1 Juni , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 1 Juni , 2014 Ett gammaldags fotogenkök (det som vi gamla stofiler kallade spritkök) Hade fotogen som bränsle. För att fotogenen skulle förångas förvärmde man brännaren med rödsprit. Man hade en speciell kanna med en krokig pip för att fylla på den ringformade behållaren under munstycket. images (2).jpg När rödspriten värmt munstycket på fotogenköket tillräckligt vrider man på fotogenen som brinner med en fin låga. Har man inte värmt tillräckligt mycket blir spritköket som en eldkastare. Det har hänt mig en gång under de 20 åren jag hade den typen av fotogenkök i min båt, I min ungdom hade vi alltid fotogenkök när vi var ute och campade - så jag har stor vana från den typen av kök. Jag är helt övertygad om att fotogenkök är den farligaste typen av kök i en båt, även om man har en relativt god kännedom om hur de fungerar. Har man ingen kännedom alls är de totalt livsfarlig. Spritkök typ Origo är ganska säkra kök med lite dålig effekt och med risk för bismak från rödspriten. Jag har enbart haft såna kök i mina båtar de senaste 20 åren. Jag börjar bli allt mer övertygad om att ett rätt installerat och rätt skött gasolkök är det bästa valet när det gäller båtkök, även om det finns en förhöjd risk om man missköter dem. Under alla de år jag var med och drev tillverkning av båtkök (sprit, fotogen och gasol) så var spritköken (alltså typ nuvarande Origo - inte fotogenköken som du på gammelsvenska kallar spritkök pga förvärmningsbränslet) de som stod för flest olyckor och tillbud. Okunnighet är alltid farlig. Lättast att göra fel är med spritkök, svårast med gasolkök. Ett rätt hanterat fotogenkök är grymt säkert, inte minst pga av bränslets tröghet och låga eldfängdhet. Gasolköket kräver minst insikter, men störst säkerhetstänk då det gäller installation, slangar, dränering etc. Som bränsle är dock fotogen det i särklass minst farliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 1 Juni , 2014 (redigerade) Kul med alla svaren. Fick även med ett sånt Optimus n:o 96 som på bilden ovan när vi köpte segelbåten i vintras. Första gången gick det bra att elda i det, sen har det gått illa. Jag har beställt reservdelar till Optimus 930 stormlykta och N:o 96 på fogas, ska byta läder mm. Dessa två kök, förklarade den trevlige representaten på fogas på telefon - ska man ha öppen luftskruv på när man förvärmer, när T-röden börjar ta slut ska man stänga luftskruven och pumpa ganska mycket så ska de komma igång. Vi får hoppas de beter sig städat när jag meckat med dem. Över till 2-lågiga fotogenköket. Vore bra att få i ordning på det eller inhandla alternativ innan nästa helg då vi ska ut och segla då. Finns ingen luftskruv att vrida på och ska inte behövas sa representaten. Han sa att man kan pumpa innan eller under tiden man förvärmer. Minns inte hur mycket, men 10-20 tag ganska hårt (ända in och ut snabbt) har jag för mig? Jag var inne på gammalt bränsle men era svar har fått mig att tänka om. Det brinner nere under brännarna ibland, så nåt läckage helt klart. Jag har dragit åt och rengjort brännare osv. När jag förvärmt ordentligt (häller 5 gånger med T-sprit kannan, känns som jag förvärmer för mycket snarare, och hur kan köket då anses vara snabbt för övrigt?), brukar det i slutet, när det börjar bubbla i T-röden, flamma våldsamt, tror det blir övertryck och läcker upp fotogen som brinner oförgasad. När man sakta vrider på gasen slår det upp halvmeterhöga lågor, inte alltid, men ibland. Det går inte heller köra på max när man väl fått den blåa väsande lågan (fast det är alltid lite gult också, ovanför), drar man på mot max så blir det otäcka lågor. Otäckt kök. Taket är svart och sotigt ovanför. Man kan inte ha gardiner där heller. Frun vill slänga ut köket för gott. Gasol - hade kunnat funka om vi hade haft en särskild lucka, avskiljd från ruffen, man brukar väl ha det i en förlig lucka. Men det är en Albin Ballad, saknar det stuvfacket. Och det är verkligen sista alternativet. Omnifuel då? Dieselkök?! Bensinkök? Livsfarliga? Vill inte ha bensin ombord förresten, glad att vi har en dieselinombordare. Vi har ju dieselmotor och fotogenvärmare Wallas 2000. Jobbigt med för många olika bränslen. Hade Origo t-spritskök i förra båten. Funkar väl men jobbigt med T-sprit då det går åt mycket, dvs blir dyrt i längden, och dunstar bort. Fotogen verkar mera drygt/billgare? Haken med fotogenköket är att jag inte hittar nån beteckning på det. Jag skulle gärna lämna in det till nån expert, kan vara värt de extra slantarna det kostar. Får väl kolla med Alvar båtar här i Norrköping. Om ingen har nåt tips på nån som sysslar primärt med fotogenkök? De reparerar ju båtar i första hand såvitt jag vet, även om de har bra koll på det mesta. Lite bilder. Upphängningen förstår jag mig inte på, om man vill att det ska röra sig med vågorna så hänger det ju inte vågrätt, snarare 30 grader så vi ställde det plant i lådan. Men vore bra att få denna funktion att fungera! Fast vore väl bättre om det rörde sig både i x och y-led? Själva köket: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8UlBnNWJUS3E5SFE/edit?usp=sharing Sned upphängning: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8ekM1bW1EWTJDaEE/edit?usp=sharing Gav upp och ställde i botten på lådan: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8VWR6dWgxcUlMbzQ/edit?usp=sharing Mailade med fogas, tror jag har detta kök: http://www.fogas.se/rwdx/files//55-155t1os.jpg Men kan vara typ 1 eller 2 också. Köket är inte i nyskick, kan tänka mig att hellre köpa ett fungerande beg än att skruva vidare på mitt. Kan det vara dåliga packningar i bränslerören? En annan ide vore att köpa nåt från Kina på eBay? Fotogenkök är ju populära i Asien och så, tydligen vanliga i slummen tex. Redigerad 1 Juni , 2014 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 1 Juni , 2014 Kul med alla svaren. Fick även med ett sånt Optimus n:o 96 som på bilden ovan när vi köpte segelbåten i vintras. Första gången gick det bra att elda i det, sen har det gått illa. Jag har beställt reservdelar till Optimus 930 stormlykta och N:o 96 på fogas, ska byta läder mm. Dessa två kök, förklarade den trevlige representaten på fogas på telefon - ska man ha öppen luftskruv på när man förvärmer, när T-röden börjar ta slut ska man stänga luftskruven och pumpa ganska mycket så ska de komma igång. Vi får hoppas de beter sig städat när jag meckat med dem. Över till 2-lågiga fotogenköket. Vore bra att få i ordning på det eller inhandla alternativ innan nästa helg då vi ska ut och segla då. Finns ingen luftskruv att vrida på och ska inte behövas sa representaten. Han sa att man kan pumpa innan eller under tiden man förvärmer. Minns inte hur mycket, men 10-20 tag ganska hårt (ända in och ut snabbt) har jag för mig? Jag var inne på gammalt bränsle men era svar har fått mig att tänka om. Det brinner nere under brännarna ibland, så nåt läckage helt klart. Jag har dragit åt och rengjort brännare osv. När jag förvärmt ordentligt (häller 5 gånger med T-sprit kannan, känns som jag förvärmer för mycket snarare, och hur kan köket då anses vara snabbt för övrigt?), brukar det i slutet, när det börjar bubbla i T-röden, flamma våldsamt, tror det blir övertryck och läcker upp fotogen som brinner oförgasad. När man sakta vrider på gasen slår det upp halvmeterhöga lågor, inte alltid, men ibland. Det går inte heller köra på max när man väl fått den blåa väsande lågan (fast det är alltid lite gult också, ovanför), drar man på mot max så blir det otäcka lågor. Otäckt kök. Taket är svart och sotigt ovanför. Man kan inte ha gardiner där heller. Frun vill slänga ut köket för gott. Gasol - hade kunnat funka om vi hade haft en särskild lucka, avskiljd från ruffen, man brukar väl ha det i en förlig lucka. Men det är en Albin Ballad, saknar det stuvfacket. Och det är verkligen sista alternativet. Omnifuel då? Dieselkök?! Bensinkök? Livsfarliga? Vill inte ha bensin ombord förresten, glad att vi har en dieselinombordare. Vi har ju dieselmotor och fotogenvärmare Wallas 2000. Jobbigt med för många olika bränslen. Hade Origo t-spritskök i förra båten. Funkar väl men jobbigt med T-sprit då det går åt mycket, dvs blir dyrt i längden, och dunstar bort. Fotogen verkar mera drygt/billgare? Haken med fotogenköket är att jag inte hittar nån beteckning på det. Jag skulle gärna lämna in det till nån expert, kan vara värt de extra slantarna det kostar. Får väl kolla med Alvar båtar här i Norrköping. Om ingen har nåt tips på nån som sysslar primärt med fotogenkök? De reparerar ju båtar i första hand såvitt jag vet, även om de har bra koll på det mesta. Lite bilder. Upphängningen förstår jag mig inte på, om man vill att det ska röra sig med vågorna så hänger det ju inte vågrätt, snarare 30 grader så vi ställde det plant i lådan. Men vore bra att få denna funktion att fungera! Fast vore väl bättre om det rörde sig både i x och y-led? Själva köket: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8UlBnNWJUS3E5SFE/edit?usp=sharing Sned upphängning: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8ekM1bW1EWTJDaEE/edit?usp=sharing Gav upp och ställde i botten på lådan: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8VWR6dWgxcUlMbzQ/edit?usp=sharing Du har ett Optimus 155W utan snabbtändare, så dessa skall förvärmas med sprit (precis som du gör). Normalt skall det räcka med att fylla den ca 5cm diameter och ca 5 mm djupa fördjupningen i det rostfria chassiet under brännaren med sprit till förvärmning. Kruxet är att spriten börjar koka efter ett tag (då den blivit varm) vilket kan leda till spott, fräs och höga lågor. Detta kan man motverka med att montera en veke (art 9070) som binder spriten. Om det dessutom läcker fotogen någonstans blir det lite knepigt. Ett sätt att kolla är om du pumpar upp tryck i köket (säg 40 pumpslag) och låter det stå i 30 min. Kolla sedan efter fotogenläckage, t.ex om det läckt ner i förvärmningsskålen. Vanligast fel är att spindeln (art nr 2131 numera) inte håller tätt, dvs inte stänger brännaren. Då kan fotogen läcka ut under förvärmningen och skapa de höga lågor du beskriver. Att ditt kök hänger fel beror på att den tidigare ägaren inte monterat (eller tagit bort) motvikten (en ca 2,5. X 2,5 x bredden på köket) järnstav som skall balansera (kompensera) att all vikt ligger i bakkant där tanken sitter. Höger brännare saknar på bilderna både inner- och ytterhuv och kan därför inte användas. Dessa kök kan jag med förbundna ögon, hjälper gärna till men är bortrest hela veckan med ytterst begränsad tillgång till internet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 7 Juni , 2014 (redigerade) Du har ett Optimus 155W utan snabbtändare, så dessa skall förvärmas med sprit (precis som du gör). Normalt skall det räcka med att fylla den ca 5cm diameter och ca 5 mm djupa fördjupningen i det rostfria chassiet under brännaren med sprit till förvärmning. Kruxet är att spriten börjar koka efter ett tag (då den blivit varm) vilket kan leda till spott, fräs och höga lågor. Detta kan man motverka med att montera en veke (art 9070) som binder spriten. Om det dessutom läcker fotogen någonstans blir det lite knepigt. Ett sätt att kolla är om du pumpar upp tryck i köket (säg 40 pumpslag) och låter det stå i 30 min. Kolla sedan efter fotogenläckage, t.ex om det läckt ner i förvärmningsskålen. Köpte förvärmningsvekar, runda. Och massa andra reservdelar, servicesats mm, ska byta allt möjligt återkommer med resultat. Hur mycket ska jag fylla nu när jag har vekar? Optimus 930 funkar klockrent nu! Bytte lädret och smörjde det med mineralmotorolja. Redigerad 7 Juni , 2014 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Juni , 2014 Angående upphängningen så väger kanske bränslet i kökets bakkant ner utan fyllda grytor på värmning? Hmm... kanske nån sorts utfällbar arm med flyttbar placering av en motvikt längs armen skulle göra köket trimbart vad gäller vågräthet under olika kok-förhållanden?Finns ett trevligt "förgasarforum" HÄR, handlar inte - som man kanske tror - om motorförgasare utan gamla hederliga sprit-, bensin- och fotogen-grunkor. Har kunniga samlare och entusiaster.Finns f.ö. några spridda original-bruksanvisningar m.m. under rubriken "dokumentation" som är trevliga att läsa.[såg exempelvis en Optimus "strålvärmare" som påminner om en parabolantenn. Intressant idé som jag inte hade en aning om. Sotas nog inte bums och värmen kanske inte hamnar direkt vid taket jämnt?? ;-)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 7 Juni , 2014 Monterade fogas servicesats på högra brännaren idag. Pumpade 40 slag, tätt där men sprutade fotogen i vänstra brännaren. Spenderat 1400 kr på reservdelar. Borde köpt spritkök Origo 3000 på skruvat.se a 1295 kr. Men om jag nu fått till högra brännaren så måste väl vänstra gå att få till?! Högra brännaren monterade jag loss och bytte packning under. Konen under saknas! Finns på vänstra. Fick med i servicesatsen från fogas. Ska jag sätta dit? Är ju kon på kon. Vänstra brännaren - kugghjulen på nya spindeln blev deformerade när jag monterade nya rensnålen. Borde vara därför det spuitar fotogen när jag pumpar tryck. Testade med gamla spindeln och gammal rensnål, svårare att lyckas få ner än den högra brännaren. Lyckades på femte försöket med originalgrejorna. Sprutar ändå fotogen! Fel på själva brännaren? Nån som har en på lager, antar det kostar skjortan på fogas. Förstår nu varför fotogenkök inte säljs längre. Skämt åsido. Om jag fick det funka på högra brännaren finns det väl hopp. Fogas skickade med lite andra o-ringar och nåt munstycke som verkar sitta (enligt deras sprängskiss) närmare tanken. Kan väl omöjligt ha med mina problem att göra, dvs onödigt att byta? Det läckte verkligen bara ur vänster munstycke, ingen annanstans. Ska posta länkar till bilder strax. Tacksam för hjälp! Värt att fixa? Redan spenderat mer än en nytt origo 3000 kök så det hoppas jag! Får jag ut några säsonger på köket är jag nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 7 Juni , 2014 (redigerade) Vad är det för forum, skulle redigera och lägga till bildlänkar men fick "du har inte tillstånd att göra detta!?" Mysko. Här är bildlänkarna: https://drive.google.com/folderview?id=0Byb-0zc-Apk8TVBiQXpjckUyMHM&usp=sharing Bild 8-9 har med stormlyktan Optimus 930 att göra. Skrev en hel del om det i förra stycket men det försvann nu när jag blev vägrad att redigera trots inloggad (skrev första delen på iPad, nästa på min bärbara PC). Stormlyktan är rolig men påsen började brinna när jag förvärmde och hört den är av asbest? Jag tog en gammal påse jag hittade i båten, anno 1960 eller så (förra ägaren = enda ägaren = 85 år). Kanske åldersutmattning eller nåt?! Ska man snöra fast runt övre delen som i bild 8? God afton Redigerad 7 Juni , 2014 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juni , 2014 Gamla glödnät kan som sagt innehålla asbest och dessutom radioaktivt thorium, enligt wikipedia. Moderna nät innehåller inte dessa ämnen. Just de HÄR verkar passa Optimus 930.Själv har jag bara använt glödstrumpor till gasol och där knöt man runt strumpan som på din bild. Blev alltid sköra efter första antändningen så man bör ha några i reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 533 Postad 8 Juni , 2014 Fotogenkök är bättre än spritkök tycker jag. Det lilla krånglet att förvärma vägs väl upp av att man får riktigt bra effekt på lågorna. Du kan köpa Campingparafin på Statoil i 4 l dunk tror jag det är. Ofta har de inte, men det går att beställa hem. Inte så väldigt dyrt heller, tror jag betalade 149:- nu i maj. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 8 Juni , 2014 ArneRadar (eller nån annan) kanske har nån teori om köket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 8 Juni , 2014 Hej Tobbo166, jag skall kolla ordentligt på dina bilder och frågor måndag eller tisdag. Behöver sitta vid dator för att kunna kolla ordentligt, svårt via telefon. Har varit bortrest hela veckan och på sjön hela långhelgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 10 Juni , 2014 Monterade fogas servicesats på högra brännaren idag. Pumpade 40 slag, tätt där men sprutade fotogen i vänstra brännaren. Spenderat 1400 kr på reservdelar. Borde köpt spritkök Origo 3000 på skruvat.se a 1295 kr. Men om jag nu fått till högra brännaren så måste väl vänstra gå att få till?! Högra brännaren monterade jag loss och bytte packning under. Konen under saknas! Finns på vänstra. Fick med i servicesatsen från fogas. Ska jag sätta dit? Är ju kon på kon. Vänstra brännaren - kugghjulen på nya spindeln blev deformerade när jag monterade nya rensnålen. Borde vara därför det spuitar fotogen när jag pumpar tryck. Testade med gamla spindeln och gammal rensnål, svårare att lyckas få ner än den högra brännaren. Lyckades på femte försöket med originalgrejorna. Sprutar ändå fotogen! Fel på själva brännaren? Nån som har en på lager, antar det kostar skjortan på fogas. Förstår nu varför fotogenkök inte säljs längre. Skämt åsido. Om jag fick det funka på högra brännaren finns det väl hopp. Fogas skickade med lite andra o-ringar och nåt munstycke som verkar sitta (enligt deras sprängskiss) närmare tanken. Kan väl omöjligt ha med mina problem att göra, dvs onödigt att byta? Det läckte verkligen bara ur vänster munstycke, ingen annanstans. Ska posta länkar till bilder strax. Tacksam för hjälp! Värt att fixa? Redan spenderat mer än en nytt origo 3000 kök så det hoppas jag! Får jag ut några säsonger på köket är jag nöjd. Hej igen, 1. Alu-konan skulle jag ha monterat. Den fungerar som tätning mellan matarrör från tanken och brännaren. Har du små toleransavvikelser i matarrörets kona och brännarens inlopp så kan det läcka den vägen. Alu-konan deformeras till att täta när man drar åt. 2. Om du inte kan få spindeln att täta är det risk att spindelsätet i brännaren är utslitet, och då har du lite större bekymmer. Originalbrännarna (207B) går mig veterligen inte att få tag på annat än genom rent flax via typ Tradera eller liknande. Ett tips är att försöka "sätta/forma" sätet i brännaren genom att relativt hårt dra åt en spindel (utan rensnål monterad) och se om du får tätt. Lyckas du kan du sedan montera rensnålen på rätt höjd (kugga över 4 hack från fullt stängd spindel). Om läckaget kommer från någon lödning eller spricka i gods i själva brännaren är det kört för just den brännaren. Till bilderna: Bild 1 - Originalsprintarna är nog svåra att hitta. Bara att använda vad du kan få tag på som passar i håldiametern på spindel och reglage. Bild 2 - Antar att du tagit av ytterhuven på höger brännare på bilden? Utan den blir brännaren en eldkastare;-) Bild 3 - Att kuggkransen på spindeln deformeras beror nog snarast på dålig tolerans mellan spindel och rensnål i kombination med liiiite för mycket kraft när du försökt montera ihop. Det finns framförallt en uppsjö av varianter på rensnålar ute på marknaden som mer eller mindre avviker från originalmått. Bild 4 - Konan - se svar ovan. Bild 5- Rensnålen - se svar på bild 3 ovan. Principen för montering är följande: Stick försiktigt in rensnålens pianotråd i änden på en trästicka (t.ex. en tändsticka) så du har något att hålla i. Stäng spindeln helt. För ner rensnålen med stickan i brännaren så att kugg möter kugg. Öppna försiktigt spindeln samtidigt som du med lätt tryck håller emot stickan med nålen. Känn så att spindeln (när du öppnar) kuggar över 4 gånger. Vrid sedan tillbaka spindeln med rensnålen. Klart. Bild 6 - Grafitpackningen - dessa är mjuka och kan säkert variera lite i format mellan original, original kopia och kopia... Poängen är att grafiten skall deformeras lätt när man drar åt packboxmuttern. På så viss trycks grafiten ut mot spindelkanalen och in mot spindeln så att den tätar spindelns genomföring. Viktigast är att få in den (glöm inte först den lilla mässingsbrickan med sin fasning vänd utåt) så man kan dra åt packboxmuttern och därmed få till en tätning. Bild 7 - Den mystiska fjädern med gummiplopp är innerdelarna i pumventilen som sitter längst in i pumpröret. Läcker det inte ut bränsle längs pumpstången behöver du inte göra något nu. Det du kallar munstycke vet jag inte vad det är, känner inte igen delen. Sen ser det ut som du har en blypackning. Den skall i så fall täta pumpventilen (vid gängan in mot tanken). Åter igen - läcker det inte så gör inget. "If it ain't broke - don't fix it...". De två o-ringarna känner jag inte igen, ser ut att vara för små för att passa pumpstången. Bild 8 - 9: Glödnäten skall brännas av och krympa ihop till en liten boll. De är därefter sköra. Har du ett 60-tals-nät är det säkert asbest i det (men då bättre hållbarhet). Nyare asbestfria nät kom på 70- eller 80-talen tror jag. Angående förvärmning med veke så dränk veken utan att det blir flytande bränsle runtomkring. Brukar vara lagom. Svåraste frågan är väl om det är värt att fortsätta fixa till köket... Är vänster brännare obrukbar p.g.a. läckage så är det svårt att få till. Annars hade jag personligen föredragit ett fotogenkök framför sprit (typ origo) alla dar i veckan, men jag är lite "nördig" på dessa produkter. Hoppas kunnat vara till någon hjälp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 10 Juni , 2014 Tack Arne. Gjorde ett misstag som gav mig på det här köket. Skulle förpassats till returpunktens metallcontainer. Fick ny spindel idag. Törs jag sätta dit den. Känns som 1% chans att lyckas. Ursäkt om pessimist men all fotogen hade läckt ut på matsalsbordet i morse. Blött på kopplingen på undersidan av vänster brännare. Men det är väl de delar jag fått hoppas jag, det jag inte visste var de går till. Demonterade den högra brännaren igen, den som inte läckte efter montering för att sätta dit konen i hålet under plåten (i röret på undersidan) och veken så jag slipper skära i den. Sagt och gjort. Svor fem minuter över svårigheten att få i en icke-original låspinne för vredet. Ser inte rensnålen när jag vrider till läge clean. Lossade munstycket. Rensnålens nål av. Har de två gamla svarta kvar. Allt jag nu gör måste gå rätt. Inte minsta utrymme för misstag. Det här är inga kök för Svenssons. Skulle köpt Origo 3000. Åker väl på det snart. Optimus 930 - påsen krympte som den ska nu, funkar klockrent! Kul att nåt funkar. Wallas 2000 är trasig, inlämnad på verkstad. Värsta är att förra och enda tidigare ägaren fick valet eberspächer eller Wallas. Hade han valt Eberspächer så hade delat tank med inombordaren, dvs Diesel!! Ungefär 100000 gånger vettigare. Primus n:o 96. Fick det att funka igår när jag tog bort sot i brännaren, delen som ser ut som ett läppstift. Brann med gul eldkudde ovanpå och var hela tiden nära att övergå till att spruta eld. Tryckte då upp metallnätet inuti lite. Blev bättre men inte perfekt. Spottar och fräser lite. Testar i morse, bara eldsflammor och rinnande fotogen. Ger upp nu. Gammalt skrot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 10 Juni , 2014 Jag lider med dig och önskar jag kunde vara till större hjälp. Har säkert något litet secret stash med smådelar i källaren där jag kanske kan avvara någon spindel eller rensnål om det skulle knipa, men tyvärr inte några brännare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 11 Juni , 2014 Monterade ihop en sista gång och det håller trycket i båda brännarna och efter jag drog åt hårt läckte det ej mer under vänster brännare. Men, små läckage lite här och där i olika lödningar i brännarna, upptäckte när jag startade det. Det här köket var i mycket dåligt skick. Så bortkastad möda. Nån som vill ha det till reservdelar, skicka ett pm i så fall? Nu beställt Origo 3000. Verkar ha liknande mått. Funkar gyroupphängningen då kanske? Jag beställde ju viktstång från fogas. Kanske passar eller så kan man anpassa origo 3000? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motormanne 0 Postad 12 Juni , 2014 Hej, appropå bränsle har jag kört denna i vår Wallasspis i flera säsonger, har aldrig haft några problem med något, bara eldat på hela tiden! http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Lysfotogen-361531/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser