Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
johan_

Tomgångsproblem Johnson 175 VRO -89

Rekommendera Poster

Ohoj seglarvänner!

Köpte mig en lite äldre amerikanare av märket four winns 205 sundowner med en Johnson 175hk VRO. Vid köpet misstänker jag nu att den förre ägaren hade preppat båten och "kört den varm" en bra stund. Nu till mitt problem.

Vid start av motorn så får jag igång den relativt lätt med en viss "tågordning". Problemet uppstår när jag ska dra ner gasreglaget till neutral, varpå åbäket dör. Det känns som att den ligger väldigt lågt i tomgång. Problemet är dock att efter att ha kört med ganska högt varv i nästan 15-20 minuter så verkar den ligga rätt i tomgång och jag kan komma iväg. Efter detta går dena att starta och stoppa utan problem. Idag var vi ute en sväng och låg ca 5 timmar på en kobbe. Efter detta var den nästan lika svår att få fart på igen.

Motorn är nyservad och förutom att det är en gammal motor som man "får räkna med en del" så är jag på jakt efter tips och idéer från er betydligt mer motorkunniga än jag.

Tack för hjälpen

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15-20 min varmkörning låter mycket, men 5-10 min får du nog räkna med. Hade en Johnson 120 -89 och den var också svår innan den var varm. Alltid pumpa på blåsan först, sen choka x antal gånger för att hålla den på ca 2000 varv i minst 5 min var standardprocedur.

Jag gick igenom hela den motorn utan skillnad, men när den var varm gick den hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för feedback,

Bra att veta att man får räkna med en del innan man kan köra igång. Nu har ju varvräknaren brakat ihop så jag vet inte riktigt var jag ligger i varv, men det känns ganska länge med 20 minuter tycker jag. Det kanske bara är att bita i äpplet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...