Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Ahlgren

Bästa montering radarantenn och strålningsfara?

Rekommendera Poster

Jag är ute efter synpunkter på bästa montering av radarantenn. I masten eller på en separat radarmast akter? Monterar man den bak så kan man väl bli exponerat för radarstrålerna? Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det det är någon fara för strålning. I lumpen stod vi utkik precis framför den jätte radarn i hade där så det skall nog inte vara någon fara med en lite fritids radar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Radar antenn sänder i ca 25 grader. Jag har placerat min antenn så att den sänder över huvudet på mej, når jag står upp i takluckan. Vill inte stå ivägen för strålarna oavsett hur farliga dom är.

post-571-1394234356,26_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte visste det så kan jag berätta att Radarn sänder med lika stor effekt hela horisonten runt, så det enda sättet du kan montera den på för att undvika strålningen är att sätta den tillräckligt högt upp så att radarstrålen passerar över dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några för och nackdelar Fördelar mastplacering vs radarstolpe: Längre radarhorisont (räckvidd) pga högre placering Nackdelar mastplacering vs radarstolpe: risk för radarskugga pga att masten skuggar Stor vikt i masten Krångligare montage och underhåll Risk för suddig radarbild pga av att masten kan svinga mycket i sidled Svårt att hålla radarn horisontalt placerad (när båten lutar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Radarnisse

Det som händer vid bestrålning av kroppen med mikrovågor är att vätskan i vävnaden hettas upp. Och vid en viss temperatur (kommer ej ihåg vilken) koagulerar äggviteämnerna i kroppen. Äggviteämnen förekommer i bl.a. hjärna och ögon (och även i vissa ädlare delar). Men medeluteffekten är ganska låg, så även om det står 4kW på antennen så är det momentant under väldigt kort tid, och oftast med en prf på ungefär 1kHz. Annat med en mikrovågsugn där effekten är på hela tiden. Om man har X-bandsradar med öppen antennvinge som är 4' lång, och inte en alltför hög effekt (under 6kW), så räcker det med att inte slå skallen i vingen när den roterar(det kan göra rätt ont!). S-bandarna brukar ha högre effekt, men också större antenner. Appropå lobvinklar så brukar de flesta X-bandsantenner ha en vertikal lobvinkel på ca: 25°, medan den horisontella är direkt beroende på antennens bredd. Ju större antenn desto smalare lobvinkel. Och har man en liten antenn med bred lobvinkel, så sprids ju den utstrålade energin på en större yta. Normalt för stora antennburkar är att den horisontella lobviknkeln, 3-4 fot, ligger på någonstans 4 till 4.5°. Med mindre burkar kommer man upp emot sådär 6 till 7°. Men med större lobvinkel får man också en sämre upplösning, dvs sämre målseparation och därmed sämre bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...