Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Totaltimba

Bella 512e eller Buster L tips och råd?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Ska till och köpa båt nu ev i veckan och sitter och funderar mellan två stycken och undrar om ni som är mer kunniga inom ämnet kunde ge lite tips och råd.

Jag skall använda båten till dagsturer,fiske och möjligtvis wakeboard.

Den ena båten är en bella 512  europa - 2001 med en yamaha f50 från 1995. Mycket fin för ögonen och trevlig för dagsturer. MEN att motorn är från 1995 spelar det roll ? tänkte på om det är något att tänka på med de äldre 4takts motorerna? Den är ju trots allt 20 år gammal nästan.. Läste även att den kunde bli lite ostabil med flera personer.

Den andra jag kikat på är en Buster L -2001 med en yamaha f50 från 2001. Inte lika fin för ögonen mer fiskebåt i mina ögon. Dock vad jag har hört ska buster vara grymma båtar, stabila stryktåliga och stadiga. + att den hade vattenskids båge. Sen är ju även motorn nyare, hade utvecklingen kommit längre inom 4-taktare mellan 1995 och 2001? 

Är riktigt intresserad av båda båtarna och har svårt att komma fram till beslut. Så jag tänkte om ni kunde dela med er om åsikter och erfarenheter :) Jätteskraj för att motorn ska säcka ihop eller att något skall hända nu när man lägger så mycket pengar på en båt.. ( dock kan ju 95an vara bättre skött än 01an ) men om man utser från att båda är bra skötta så borde ju nästan 01an vara bättre utvecklad än 95an?

Ska tillägga att båda kostar lika mycket

Tack på förhand :)

Redigerad av Totaltimba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bestämt mig för vilket material som jag vill ha först, och sen vilken modell......

För mig går plast bort på ett mer krävande underhåll. Men kan man tänka sig att lägga lite tid på det samt att vara mer försiktig med bottenkontakt och vid landstigning så är  plast ett utmärkt material där det finns massor av olika modeller att leta bland.

När det gäller motorer har jag svårt att uttala mig om skillnaden på fyrtaktare av olika årsmodeller.

Själv valde jag en ny Evinrude E-Tech tvåtaktare med insprutning som är jämförbar med fyrtaktare ur miljösynpunkt dessutom lättare och betydligt rappare acceleration, men det är en smaksak vad man vill ha......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har själv en Bella 512 Europa. Min ör dock någon gång från 90-talet, men den har samma färgsättning som den jag tror du har hittat på blocket, så det bör vara en liknande båt.

Jag trivs bra med min båt. Den är inte tyngre än att den går att sätta i på ramp med en vanlig personbil, den är lätt att komma i och ur, båten är väldigt stadig för sin storlek då den ligger still, den är inte högre än att den går att ta sig upp i om man har dragit upp den på stranden, kort sagt passar den mina behov bra.

Några saker som hade kunnat gjorts bra istället för dåligt då...

Skrovets nederdel känns bra. Har fått jobba lite med min pga att den var skitig och lite skadad när den köptes. Då konstateras att skrovet känns stadigt och tjockt där det behövs. Känns tryggt. Överdel (innerdelen) däremot tycks vara för klent byggd. I dom mjuka rundningarna i plasten runt konsoler och stuvfack är det många sprickor i min. Dessa är i gelcoaten och ser nog fulare ut än vad det är problem. På en del stället har jag fått små skador i gelcoaten på överdelen, och då har det ibland visat sig att gelcoaten ligger en bit över glasfibern. Inte konstigt mao att gelcoaten blir dålig. Likaså fästena för kapellet är dels små och sitter dessutom dåligt med popnitar som på min har börjat rosta. Någon har dessutom släppt. Detta med små sprickor i gelcoaten även här som följd. Tråkigt.

Det känns dock aldrig som att plasten sviker, utan det verkar vara kosmetiskt. Dock kan det ju se riktigt trist ut om ytterligare tio år...

Förarplatsen är ganska bra. Det är ju en soffa och inte en stol. Man kan sitta tre om man vill och det är helt ok. Nästa person får sätta sig på bänkarna i fören, och då sättar man med fördel en lättare person där, och så långt bak som möjligt. Precis som du antydde blir båten ostadig i speciellt medsjö vill jag minnas om man lastar för tungt längst fram. Den vill liksom dra åt olika håll i vågorna istället för att skära rakt igenom.

Jag har bytt till hydraulstyrning på min och rattpumpen som är större än teleflexnavet som satt där har gjort att ratten kommer ganska nära. Rätt bra när man sitter ner men det inkräktar lite på benutrymmet då man står. Att sitta ner och köra funkar ok. Jag som är kort, 172, får tyvärr både rutans böjning och lite av den rostfria bågen i ögonhöjd. Sitter jag tillbakalutad går det bra, men om det är mer sjö och man hellre sitter rakare och stadigare hamnar dom mitt för. Då får jag stå hellre.

Jag ställer mig dock tveksam till motorstorleken, 50hk och fyrtakt som ju ofta är en tyngre motor än motsvarande tvåtakt kanske blir i underkant. Inte när det är spegelblankt kanske men om du vill jobba lite med trimmen för att skära vågorna tar det ju såklart emot lite mer.

Ang. Buster så har jag tyvärr inte mycket att komma med. Har bara åkt/provkört en Buster på senare tid men jag kan inte minnas om det var en M eller en L. Smart uppbyggd med flyttbara konsoler, men dessa tar ju samtidigt lite plats i önödan jämfört med fast monterade bänkar t.ex. Det kanske bara är ett problem om man behöver fri yta, vid fiske t.ex. Om du kollar på Bustern, se till att det finns tillräckligt många sittplatser för dig, jag har en känsla av att det inte är gratis att komplettera.

Hoppas du hittar en båt som du trivs med!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svar ! intressant läsning!

När köpte du din bella och hur mycket gav du då samt vad ligger den på idag ? är det någon rejäl värdeminskning eller ligger dom ungefär lika?

Bellan är väldigt fin, det enda tveket är just att motorn är från 95.. 

Tror du 50 hk är på tok för litet ? kommer som max kanske vara 5 pers i båten.

Angående material så spelar det egentligen ingen större roll om det är alu eller plast. Alu känns på nått sätt säkrare bara och starkare och längre hållbart, kommer inte släpa upp båten efter strandkanter ändå iofs..

Angående gelcoaten vilket är riktigt tråkigt med sprickor, kan man inte typ vaxa på såna ställen för längre hållbarhet kanske?

Läser så mycket om allt tex på buster L var det felkonstruerat förskepp, stod dock inte årsmodell. men att den grävde ner sig i vågor och tog in vatten... Kommer dock åka i aspen som man kan ta sig ner ända till stockholm om man vill, lugnt vatten så det borde inte vara några problem..

Sen kanske bustern håller sig bättre i andrahands värde?

Bustern är också väldigt fin men då läser man att det var felkonstruerat förskepp och att dom slår hårt mot vattnet och är obekväma att åka.. dock äger min farmors sambo en buster magnum med 225hk yamaha och den är grym i mina ögon. Men det går väl inte att jämföra..

Blir galen på beslutsångesten hehe.

Om någon har en buster L eller är kunnig inom yamaha motorer och årsmodeller skulle jag vara oerhört tacksam på lite synpunkter osv. Ska nog åka iväg och kika om några dagar

Redigerad av Totaltimba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Bmir ett ostrukturerat svar för jag väntar på en pizza här :-)

Angående sprickor i gelcoaten så är det nog mest ett skönhetsfel. Jag upplever inte att känns "svampig" eller liknande, jtan den känns bra. Det kan bero pp att just min båt har lyfts med kran och band lite olämpligt någon gång, för dessa sprickor finns på stöllenbdär jag skulle ha placerat banden. Detta är dock en vild teori, men det behöver ju inte bli likadant på alla båtar.

50 hk med fem pers är för lite tror jag, det kan bli svårt att komma upp i plan någorlunfa fort. Det går ju att ändra propeller men då tappar du ju fart istället dom gånger ni är färre. Å andra sidan kanske man inte behöver köra max när man har max last.

Åldern på motorn kan jag tyvärr inte relatera till. Men har den haft svagheter för att det är en tidig fyrtaktare borde väl dom vara avhjälpta eftersom den har hållit fram till nu, och om service och dylikt är skött borde den väl vara ok. Min tvåtakt från -95 könns helt ok. Det gjorde yamahan jag hade från -86 också. Hoppas någon kan ge dig mer specifikt svar angående modellen i sig!

Just ja, en sak om hållbarhet. Bustern kanske är tåligare om du kör på nån sten i lagom fart, men plastbåten håller nog så du kommer hem den med, och den kan du dessutom laga själv med bra resultat. Alu är nog svårt om man inte är i branchen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser att det blir många stavfel för mig. Skriver lite över min förmåga på mobilen, så det får bli som det blir. Hoppas det går att tolka :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

motorn behöver du säkert inte bekymra dig om,ägde själv en yamaha i 20 år,gick som en klocka,bella gör ju bra båtar ,jag köpte en ny  471r förra året,nöjd stabil och går fint isjön.

Redigerad av karluno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok =) jag har ju dock en mercury 50 hk från 79 typ som funkar fint.

Hehe jodå det går fint att översätta!

Hur ser det ut med 4 pers i bellan då tror du ? rätt svårt att söka sig till folks erfarenheter.. finns inte på google.

det är ju powertrim och så..

Lutar eventuellt åt Bustern, ska provköra imorgon. skulle dock varit klockrent att ha med sig 3 pers som kunde sitta i bellan så kunde man se hur båten betedde sig då med en 50hk :) 

men fortfarande.. BESLUTSÅNGEST hehe :) synd inte bellan hade 70hk. detta är dock på en firma båda båtarna finns på, har kikat blocket efter andra intressanta märken men det verkar rätt dött på blocket när jag kikar på det jag är ute efter..Och de båtar som finns är 30-50 mil bort -.- det är väl pga säsongen =/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok =) jag har ju dock en mercury 50 hk från 79 typ som funkar fint.

Hehe jodå det går fint att översätta!

Hur ser det ut med 4 pers i bellan då tror du ? rätt svårt att söka sig till folks erfarenheter.. finns inte på google.

det är ju powertrim och så..

Lutar eventuellt åt Bustern, ska provköra imorgon. skulle dock varit klockrent att ha med sig 3 pers som kunde sitta i bellan så kunde man se hur båten betedde sig då med en 50hk :)

men fortfarande.. BESLUTSÅNGEST hehe :) synd inte bellan hade 70hk. detta är dock på en firma båda båtarna finns på, har kikat blocket efter andra intressanta märken men det verkar rätt dött på blocket när jag kikar på det jag är ute efter..Och de båtar som finns är 30-50 mil bort -.- det är väl pga säsongen =/

ja buster är ju ok, dock aluminium måste isoleras om man målar botten med kopparfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ska planen är väl att sköta den och slippa måla. =) men tack ändå!

Imorgon bär det av, Antingen blir det en buster M -04 med 40 hk yamaha, Buster L eller en bella 512 europa

Folk skriver att buster båtarna tar in vatten för att dom dyker i vågorna pga felkonstruktion, antar att dom pratar om kusten då. för isf hade alla busterbåtar här legat på botten.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen var jag dum som sa att det kanske skulle bli tungt med fem personer. Givetvis är det ju vikten som spelar roll och inte antalet. Att det går att trimma motorn hjälper såklart till. 

Men om vi säger såhär: Ska du ha t.ex. Två vuxna och tre barn spelar det nog inte så stor roll. Är det fyra eller fem vuxna som _ofta_ ska åka tillsammans, snarare än något enstaka tillfälle så skulle jag vilja påstå att du skall gå på den båt där man kan sitta så många som möjligt så långt bak som möjligt. Om bustern har sådan inredning att man kan sitta tre i bredd på soffan bak och en direkt framför varje pulpet så kanske den passar dig bäst.

Bellan, åtminstone min, blir som jag skrev lite bångstyrig i speciellt medsjö då man lastar ner den fram. Med tanke på hur bänkarna ser ut blir det lätt att någon hamnar långt fram om man är flera som åker. I mitt fall är det oftast barn som sitter där och då går det ganska bra, men dom gånger man har haft tyngre personer där blir det just som jag beskriver.

Priset på åtminstone bellan var ju inte jättehögt, om det är den annonsen jag har sett. 49,000?. Givetvis vill man ju inte slänga pengarna i sjön, men det går nog att få tillbaka ungefär samma summa om du skulle vilja byta i framtiden. Såg säkert annonsen på bustern med, men jag har inte den i huvudet. Var det samma pengar sa du?

Lycka till i funderingarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag missade att du frågade vad jag betalade för min. Kan inte minnas exakt då det blev lite prutat, men någonstans runt 80.000+ var det. Dock med 90hk, visserligen tvåtakt men i rätt ok skick. Bra vagn följde med. Båten var inte direkt kanonskött, men å andra sidan inte heller bottenmålad. Så länge man borstar av den under någon gång under sommaren så är det ju en dröm att handha en omålad botten jämfört med att måla varje år... Detta gäller ju dock i Sundsvall, kanske inte i GBG osv :)

Med facit i hand med lite skavanker som man kanske inte tänkte på vid köp så borde nog 70.000 varit rimligare, men jag gillar modellen och trivs med båten, och ingenting jag har påträffat hittills har varit varken akut eller något som på sikt tycks försämra båtens säkerhet, utan mer kosmetiska brister.

Kort sagt, jag är nöjd ändå med mitt köp, men bortsett från värdeminskningen generellt så skulle nog jag få räkna med ett extra tapp om inte någon motsvarande mig som gillar den typen av båt med dubbla pulpetar dyker upp. Nu är det nog inte aktuellt än på ett bra tag att byta, och när det är dags är det nog svårt att jämföra, för då är nog min motortyp, äldre tvåtakt inte lika eftertraktad längre. Synd, för den är jäkligt kvick och rapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag tror att vi mest kommer vara typ 3 som åker, vid enstaka tillfällen blir vi 4 kanske 5. båten jag kikat på är på en firma och dom begär bellan för 90 med trailer och 50 hk 4takt yamaha från 95. jag tänker givetvis pruta ner den till 80 000 :)

Allt jag vill vara säker på är att den planar med 4 pers. typ 3 bak och 1 fram eller 2 bak och 2 fram på varsin sida =)

Bustern begär dom lika mycket för fast med nyare motor =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Då såg jag fel annons tror jag. Samma båt i vilket fall dock!

Tillbaka till motorstorleken då. Du får säkert båten att plana, men det kanske tar längre tid än med en större motor. Det går som sagt att ändra stigning på propellern (byta propeller) men då tappar du istället toppfart, marchfart och bränsleekonomi.

Hoppas du kan provköra lite och bedöma själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det visar sig imorgon :) Lite tråkigt att det är konstruktionsfel på bustern.... aja det visar sig vad det blir!

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Det blev en buster medium :) bästa alternativet. en ägare fullservad och motorn har gått 80 timmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...