Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Tommieolsson

Örnvik 570 cabin motorn går växel ligger i men driver ej!

Rekommendera Poster

har en örnvik 570 cabin som jag köpte idag, motorn är en B20 aq 130 oh drevet ett 270 köpte båten idag o var tvungen att prova den så klart! efter ja kört ett par 100 meter o motorn börja komma upp i temp så gasade ja på lite försiktigt o lite till o lite till innan båten ens han plana ut så var de som att växeln hoppa ur o motorn bara varva, fick padlat mig in till land och tatt upp båten, hemma undersökte jag vajrar i gas reglaget o i drevet, inget konstigt där växlarna hoppar i men propellern snurrar ej? lossade på översta bälgen som jag tror kallas drivknuts bälg- och den axeln som går från motorn skall snurra men det gör det inte! vad kan vara fel? vart skall jag börja och vad kan detta kosta? köpte båten idag de e första båten för våran lilla familj och det gik åt helvete direkt :/ skulle vara tacksam för svar om vad det kan vara och vart man skall börja o kolla

Hej alla kunniga! jag har idag köpt en örnvik 570 cabin med b20 aq 130 med ett 270 drev (första båten)

 

satte i den i älven idag för en provtur o kom inte långt :/ motorn hade kommit upp i temp o jag skulle dra på lite grann plötsligt så varvar bara motorn o den driver inte, fick padla in te kanten o dra upp skiten! jag kan lägga i växel men propellen snurrar ej, när jag lyfter översta bälgen tror den kallas drivknuts bälg så går det en axel från motorn till drevet och den skall snurra men gör inte det! ngt litet missljud därifrån uppstår med när båten är igång jag har kollat olja osv men min kunskap inom detta är ytterst liten då det är första familjebåten, tur man har va? första dagen, precis köpt den fru o barn lagom glada :( har någon en idee om vad det kan vara? vad det kan kosta? vart skall jag börja? 

 

MVH Tommie & Angelica

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, men om du menar att du har kikat på drivknutarna med båten på land och motorn igång (hoppas du hade vattenanslutning till drevet för impellerns skull), och utgående axel och drivknutarna då inte snurrar, så kan det vara fel på ryckutjämnaren. Eller det som hände mig, att utgående axel hade åkt ut en bit. Slamrar det från struten kan det tyda på något av desa fel. Kika gärna på tråden

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70427-v%C3%A4xelproblem-vp-280-drev/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, men om du menar att du har kikat på drivknutarna med båten på land och motorn igång (hoppas du hade vattenanslutning till drevet för impellerns skull), och utgående axel och drivknutarna då inte snurrar, så kan det vara fel på ryckutjämnaren. Eller det som hände mig, att utgående axel hade åkt ut en bit. Slamrar det från struten kan det tyda på något av desa fel. Kika gärna på tråden

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70427-v%C3%A4xelproblem-vp-280-drev/

 

ja självklart hade jag vatten kopplat. det slamrar lite som du säger ja! jag vill jämföra det med om du tänker dig en gammal moppe som du inte får i växeln ordeltigt   så de skramlar o raslar lite. jag kan inget om detta e helt ny när det gäller inombordare och drev ;/ men ryckutjämnaren eller om nu axeln åkt ut en bit är de en dyr historia eller något man ordnar med rätt verktyg och lite kunskap?

 

tack för ditt svar

 

MVH Tommie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ljud du beskriver låter som om det var samma som jag fick höra. Jag är ingen expert och känner inte till 270-drev i detalj, men tror att de är ganska lika 280. Med motorn avstängd: lägg i framväxeln, ta tag i propellern och snurra den både med- och moturs. I en av riktningarna ska knutkorsen överföra kraften till utgående axeln, och det ska då vara omöjligt att snurra på propellern pga motorns kompression. Om du kan snurra propellern åt båda hållen och samtidigt kan se att knutkorsen vrider sig för ett av hållen är förmodligen drevet ok. Då ligger felet i utgående axel och/eller ryckutjämnare. Det finns olika varianter av strutar och axlar. Vad jag vet måste man vanligen flytta motorn några dm framåt för att komma åt att byta en trasig ryckutjämnare. Ofta, men inte alltid - beroende på modell - är det samma sak för att åtgärda den utgående axeln. Jag hade extrem tur, någon hade nog slarvat då utgående axeln monterades, och jag hade en sådan modell att man bara behövde demontera drevet för att komma åt att ta ur axeln, kontrollera lager, fetta in och återmontera med låsringarna på rätt plats denna gång, vilket inte var något stort jobb.

 

Egentligen är ovanstående kontroll inte helt nödvändig, har du motorn igång ska alltid utgående axel och knutkors snurra med, och du säger att så inte sker om jag har fattat rätt. Det låter som om det är ryckutjämnaren i så fall. Vill du kan du PMa SanktAnna här på forumet, Ingemar kan nog ge bättre besked.

Redigerad av undrande
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ljud du beskriver låter som om det var samma som jag fick höra. Jag är ingen expert och känner inte till 270-drev i detalj, men tror att de är ganska lika 280. Med motorn avstängd: lägg i framväxeln, ta tag i propellern och snurra den både med- och moturs. I en av riktningarna ska knutkorsen överföra kraften till utgående axeln, och det ska då vara omöjligt att snurra på propellern pga motorns kompression. Om du kan snurra propellern åt båda hållen och samtidigt kan se att knutkorsen vrider sig för ett av hållen är förmodligen drevet ok. Då ligger felet i utgående axel och/eller ryckutjämnare. Det finns olika varianter av strutar och axlar. Vad jag vet måste man vanligen flytta motorn några dm framåt för att komma åt att byta en trasig ryckutjämnare. Ofta, men inte alltid - beroende på modell - är det samma sak för att åtgärda den utgående axeln. Jag hade extrem tur, någon hade nog slarvat då utgående axeln monterades, och jag hade en sådan modell att man bara behövde demontera drevet för att komma åt att ta ur axeln, kontrollera lager, fetta in och återmontera med låsringarna på rätt plats denna gång, vilket inte var något stort jobb.

 

Egentligen är ovanstående kontroll inte helt nödvändig, har du motorn igång ska alltid utgående axel och knutkors snurra med, och du säger att så inte sker om jag har fattat rätt. Det låter som om det är ryckutjämnaren i så fall. Vill du kan du PMa SanktAnna här på forumet, Ingemar kan nog ge bättre besked.

 

tack verkligen känns som du räddat både äktenskap och semester :) skall skriva till sakntanna imån och jag hör av mig med besked :)

 

tack igen

 

MVH Tommie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...