Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Swedepeak

Idag har jag gjort en riktig blunder

Rekommendera Poster

Idag har jag gjort den värsta blunder what-so-ever.

 

I samband med byte till nytt batteri i min båt satte jag kablarna fel på polerna. Därefter skulle jag starta motorn och då gick startmotorn, men jag fick ingen fart på själva motorn. Efter ett par tre försök känner jag en lätt bränd lukt. Och efter att ha öppnat huven till motorn sipprar rök och bränd lukt ut från generatorn. Min tolkning är att laddningsrelä och generator måste ses över.

 

Motorn är en Yanmar 2 GM och generatorn är ganska ny. Nu funderar jag på vad som behöver göras. Förutom den uppenbara överhettningen av generatorn noterade jag att trots att tändningen var avslagen lyste en lampa (water) på manöverpanelen. Förstår inte riktigt hur det kan komma ström dit i detta läge.

 

Jag är inte kunnig i båtel och har inte därmed kunskap att mäta mig fram till ev fel.

 

Någon som har förslag på felsökning/åtgärder?

 

Själv tänker jag att be någon kunnig göra felsökningen för att se om det har uppstått fler skador än de som är på generatorn. Sen måste generatorn demonteras och lämnas till en firma som kan "provtrycka" den och byta laddningsrelä och ev kol.

 

Synpunkter?

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan själv kolla om andra skador uppstått genom att

 

Först koppla bort batteriet,  koppla sedan bort och demontera generatorn och laddningsrelä om du nu har ett separat sådant. Märk upp och isolera noggrant alla ledningar. Anslut batteriet igen och starta motorn. Nu skall allt funka som normalt, men laddningslampan lysa. 

Det finns i och för sig varianter där istället alla lampor lyser om laddningen inte funkar, ex, Volvo 740. Urbota dumt och som tur är ganska ovanligt.

 

Jag skulle tro att generator och laddningsrelät efter din beskrivning är skrot, men kolla med en verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ingen tröst men du är inte den förste och troligen inte den som gjort detta misstag. Men det behöver inte ha hänt så mycket. Generatorn bryr sig inte om polaritet. Laddingsrelät har däremot troligen brunnit upp. Sen kan även larm/varningslampor skadats. Plocka bort generatorn och ta ur laddingsrelä. Förhoppningsvis syns det om det har brunnit. Kolla vad du kan se i generatorn. Sen är det enklaste  att gå till någon bilelektrisk firma som kan prova generatorn i "bänk".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har lyckats med något som egentligen skall vara omöjligt eftersom plus- o minuspolerna inklusive klämmorna har olika diameter och inte skall passa om man kopplar fel. Vanliga glödlampor bryr sig inte heller om polaritet, de lyser om de är hela oavsett hur strömmen flyter, det gör inte modernare LED-lampor. Moderna generatorer har inte kol men diodbryggor o lindningar som i regel tål att batterier kopplas fel. Hur det är med laddningsrelät i ditt fall vet jag inte, en 'expert' bör kunna kolla o åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...