Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Tommieolsson

Örnvik 570 cabin motorn går växel ligger i men inget händer?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga! jag har idag köpt en örnvik 570 cabin med b20 aq 130 med ett 270 drev (första båten)

satte i den i älven idag för en provtur o kom inte långt :/ motorn hade kommit upp i temp o jag skulle dra på lite grann plötsligt så varvar bara motorn o den driver inte, fick padla in te kanten o dra upp skiten! jag kan lägga i växel men propellen snurrar ej, när jag lyfter översta bälgen tror den kallas drivknuts bälg så går det en axel från motorn till drevet och den skall snurra men gör inte det! ngt litet missljud därifrån uppstår med när båten är igång jag har kollat olja osv men min kunskap inom detta är ytterst liten då det är första familjebåten, tur man har va? första dagen, precis köpt den fru o barn lagom glada :( har någon en idee om vad det kan vara? vad det kan kosta? vart skall jag börja? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej.

Klockan är mycket och svept ett par perka ikväll men sitter enda och läser maringuiden :)

Det jag först tänker på är om växel verkligen går i ? Om du tar upp båten och inte har i växel så ska du kunna snurra fritt på propellern men när du lägger i växel ska det gå trögt ? Om det går trögt så bör iaf drivlinan vara hel annars är det något reglage fel eller drev fel...Vi utgår därifrån testa det först att växel verkligen går i ... Gör den det men den enda inte driver är något drev sönder eller drev axel pajj , vad säger förra ägarn ? Att sälja en båt som ej driver känns ganska modigt om man inte vill få skottpengar på sig .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte drivknuten roterar, vilket den skall göra så fort motorn är igång,

Så blir du tvungen att ta upp båten och plocka av drevet och försöka lokalisera felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...