Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
RobertStaflin

Mekaniker har lagat sönder backlåset

Rekommendera Poster

För två år sedan lämnade jag in min Mercury 50 hk -1987, trecylindriga utombordare (på båten) för service. Efter detta fungerade inte backspärren/backlåset/tiltlås (vad är korrekt terminologi)? Dessutom fick jag en plastbit tillbaka som mekanikern hittade bredvid båten...

 

Jag har precis bytt impeller och passade på att försöka förstå hur låset fungerar. Det tycks som att när man lägger i backläget så ska låsarmen tryckas uppåt av en "bana" på växelväljaren längst ned .image.jpeg

Tyvärr verkar det inte fungera - jag antar att pinnen som ska tryckas uppåt och låsas skulle ha hållits fast av den plastbit som mekanikern glömde sätta tillbaka (och som nu är borta)... 

 

Har jag fattat rätt? Kan jag någonstans hitta en bild av just min motor så att jag kan se hur den ska sitta ihop? Jag har letat massor, men jag kanske letar på fel ställe. Jag har också en Clymer Mercury Outboard Shop Manual, men den känns rätt förvirrad och visar inte hur just min motor sitter ihop...

 

Tacksam för all input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du fått i handen är antagligen en plastbit med två "vingar" och två hål (12)

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0016917&path=MM~~C0016917&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=474&docName=MERCURY%20|%201978%20|%2050%20|%20MERC%2050%20-%201050228&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

som skall styra frikopplingspinnen (7) mot den metallskodda kammen. 

 

 

Gjorde ett försök att reda ut hur detta funkar i en tråd för något år sedan.

 

Blev väl inte så jättetydligt, med detta är knepigt att beskriva med ord.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/67808-43308t1-cam-reverse-locking/?hl=43308t1

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du fått i handen är antagligen en plastbit med två "vingar" och två hål (12)

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0016917&path=MM~~C0016917&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=474&docName=MERCURY%20|%201978%20|%2050%20|%20MERC%2050%20-%201050228&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

som skall styra frikopplingspinnen (7) mot den metallskodda kammen. 

 

 

Gjorde ett försök att reda ut hur detta funkar i en tråd för något år sedan.

 

Blev väl inte så jättetydligt, med detta är knepigt att beskriva med ord.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/67808-43308t1-cam-reverse-locking/?hl=43308t1

Otroligt - vilken koll! ...och du lyckades hitta en bild på delarna i motorn också - supertack! :-)

 

Mvh,

/Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...