Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Bjaerven

Evinrude 65 -73 saknar gnista - tips & felsökning?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag är nybliven ägare till en 3 cylindrig Evinrude på 65 hk från 1973. Den kom som bonus vid ett båtköp där säljaren antog att den skurit då han inte fick runt den. Jag gav det gårdagskvällen och lite växelstrul, en lös kabel i reglaget, en säkring och ett fräscht batteri senare så går motorn runt fint på starten, även helt ok komp. Men enligt lagen om alltings jävlighet finns det problem kvar, ett ganska avgörande sådant är att jag inte har gnista på ett endaste av stiften. Alltså något centralt krux före tändspolarna.

 

Jag är dessvärre inte särskilt bevandrad i ellära eller gamla OMC historier och tar gärna emot era felsökningstips, men jag vill inte ge upp nu när jag ändå kommit så långt att den går runt fint. Det jag pulat med hittills är:

 

1.       Det följde inte med något dödmansgrepp men jag hade varken gnista om jag tryckte in knappen (som dödmansgreppet borde ha gjort om jag haft själva ”handtaget”) eller om jag lät det stå orört. Med dödmansgreppet som enda tändningsproblem på mina gamla Yammor så tänkte jag i min iver igår kväll att jag lika bra kunde koppla förbi detta; jag klippte båda kablar och kopplade ihop dem med en sockerbit.

 

2.       Jag har försökt fila på alla jordpunkter jag kunnat hitta. Jag har även lösgjort alla 6 kontakter på tändningslåset och slipat på dessa.

Hur bör jag gå vidare? Jag sitter med en multimeter men utan vidare elkunskap. Jag kan fixa bilder på det mesta, bara att säga vad du behöver.

 

Observera gärna:

På den sjätte bilden ser ni en hemmsnickring från min sida; en glassäkring som inte fanns inom mina kommungränser ersattes med en automatsäkring.

 

På den sista bilden ser vi någon form utav hemmadragning från föregående ägare: det är en brun kabel som skarvats på med en gul kabel och jordats i blocket, utan den mot jord går inte startmotorn. Som mindre vetande blir man alltid lite fundersam när man ser något sådant. 

 

Stort tack på förhand för dina tips och din hjälp!

 

post-92838-0-79424400-1401542437_thumb.jpg

post-92838-0-29014000-1401542457_thumb.jpg

post-92838-0-48379500-1401542493_thumb.jpg

post-92838-0-99395100-1401542507_thumb.jpg

post-92838-0-71476600-1401542548_thumb.jpg

post-92838-0-01220400-1401542567_thumb.jpg

post-92838-0-36912400-1401542580_thumb.jpg

post-92838-0-28962100-1401542593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 i min iver igår kväll att jag lika bra kunde koppla förbi detta; jag klippte båda kablar och kopplade ihop dem med en sockerbit.

Kreativt, det är bara det att om allt funkar som det skall så har du i och med detta säkerställt att aldrig någonsin få någon gnista. Säkerhetsbrytaren är nu så att säga permanent aktiverad. Koppla alltså isär detta igen. Om detta inte hjälper, koppla bort den svart/gula vid CDI-boxen. Stoppkretsen blir därmed helt bortkopplad, så se till att kunna jorda den svartgula till CDI-boxen om motorn nu skulle starta.

 

Din motor bör beskrivas med start på sidan 35 av denna publikation. http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI%20Troubleshooting%20Guide%20-%202012.pdf

 

Three Cylinder Engines

1972-1978 65-75 HP Models (With Screw Terminal Power Packs)
NO SPARK ON ANY CYLINDER:
 

Jag rekommenderar att du sparar den på hårddisken för framtida behov. 

 

Gör alla punkter du kan i tur och ordning, men strunta i att mäta spänning (DVA), mät bara upp resistanserna om du inte hittar felet innan dess. Återkom om du har frågor.  

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan ju försöka med ett tjuvknep för att utesluta fel i reglaget och kablaget till det. Dra ur den stora röda kontakten från reglaget, hänger strax bedvid starmotorn på bild 7. Nu är alla dödarknappar, dödmansgrepp, frikopplingskontakter och startlås förbikopplade; motorn stoppas genom att jorda tändningen... Försök sedan starta genom att sätta en mejsel mellan startsolenoidens inkommande pluskabel och det lilla stiftet som drar solenoiden när man startar. Om du inte får gnista då sitter felet under motorkåpan.

 

PS

Se till att ha rejält med bensin med när du kör med den där, tror att bensinen användes för att hjälpa till med kylningen på den modellen :-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson och Faderullan, det här är precis vad jag önskade mig i tidig julklapp och anledningen till att jag återkommer till MG - många tack till ert engagemang och den ingående guiden! Jag ska bita tag i detta så snart det slutar regna så in i norden. Jag återkomma i afton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 i min iver igår kväll att jag lika bra kunde koppla förbi detta; jag klippte båda kablar och kopplade ihop dem med en sockerbit.

Kreativt, det är bara det att om allt funkar som det skall så har du i och med detta säkerställt att aldrig någonsin få någon gnista. Säkerhetsbrytaren är nu så att säga permanent aktiverad. Koppla alltså isär detta igen. Om detta inte hjälper, koppla bort den svart/gula vid CDI-boxen. Stoppkretsen blir därmed helt bortkopplad, så se till att kunna jorda den svartgula till CDI-boxen om motorn nu skulle starta.

 

Din motor bör beskrivas med start på sidan 35 av denna publikation. http://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2013/02/CDI%20Troubleshooting%20Guide%20-%202012.pdf

 

Three Cylinder Engines

1972-1978 65-75 HP Models (With Screw Terminal Power Packs)
NO SPARK ON ANY CYLINDER:
 

Jag rekommenderar att du sparar den på hårddisken för framtida behov. 

 

Gör alla punkter du kan i tur och ordning, men strunta i att mäta spänning (DVA), mät bara upp resistanserna om du inte hittar felet innan dess. Återkom om du har frågor.  

 

Jag kopplade bort den svart/gula uppe i reglaget - ingen skillnad. Kopplade även bort den vid power packet enligt bild 1 (med samma totala bortkoppling i reglaget) - ingen skillnad.

 

Nästa steg enligt guiden bli att koppla bort de två gula från likriktarn - i mitt fall ser dessa mer bruna ut men det är väl tidens tand eller ett genomgående fel - låter röd vara kvar och svart vara jordad och testar det härnäst. (Bild 2-3)

 

Jag kan också se att det inte riktigt stämmer med färgerna på sladdarna och kopplingarna enligt vad den svarta plastkåpan förtäljer. Känns å andra sidor otroligt dumt att någon skulle vara där inne och koppla fel... Bild 4

 

När det sedan kommer till att felsöka genom att mäta upp mellan kontakter i guiden, gäller detta genomgående mellan kablar bakom gummipackningen i power pack eller är det mellan kablarna bakom den svarta kåpan. Frågan kommer sig av att mina färger inte tycks överensstämma så jag kommer att få köra någon form av uteslutningsmetod. Ska dessa mätningar ske med fullt utslag på tändningsnyckeln - alltså så att startmotorn skulle gå?

post-92838-0-27387300-1401552418_thumb.jpg

post-92838-0-94475800-1401552483_thumb.jpg

post-92838-0-67798600-1401552482_thumb.jpg

post-92838-0-40810000-1401552523_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan ju försöka med ett tjuvknep för att utesluta fel i reglaget och kablaget till det. Dra ur den stora röda kontakten från reglaget, hänger strax bedvid starmotorn på bild 7. Nu är alla dödarknappar, dödmansgrepp, frikopplingskontakter och startlås förbikopplade; motorn stoppas genom att jorda tändningen... Försök sedan starta genom att sätta en mejsel mellan startsolenoidens inkommande pluskabel och det lilla stiftet som drar solenoiden när man startar. Om du inte får gnista då sitter felet under motorkåpan.

 

PS

Se till att ha rejält med bensin med när du kör med den där, tror att bensinen användes för att hjälpa till med kylningen på den modellen :-)

Stora röda "släpvagnskontakten" har jag varit inne och putsat i igår - den kan jag koppla ur. "Det lilla stiftet som drar solenoiden när man startar" har jag däremot ingen koll på vad du menar med - har du möjlighet att utveckla denna enkla tjuvkopplingsteknik? 

post-92838-0-12704400-1401553151_thumb.jpg

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är de två gula som kommer uppifrån statorn under svänghjulet du skall koppla bort. Isolera dem med t.ex. eltejp så att de inte kortsluts under dina tester. De du håller i handen är likriktaren. Lika bra att koppla bort den också, men anteckna och märk upp så att du kan koppla tillbaks allt senare.

Återkom efter resistansmätningarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På bild 6 ser man startmotorns solenoid strax bredvid översta cylindern. Solenoiden är som ett större relä. Till solenoiden kommer två feta kablar och två klena. Den feta vita på bilden ser ut att vara + från batteriet, den röda går till starmotorn. Bilden har lite för låg upplösning för att med säkerhet avgöra vilken av de små anslutningarna som är + från startlåset och vilken som är jord. Genom att koppla samman den stora kabeln från batteriet och + från startlåset kan du nu köra starmotorn.

När jag glömt nyckeln till båten brukar jag använda en liten skruvmejsel eller valfritt metallföremål för att tjuvkoppla på det här viset. Vi har sex mil och en kort tur med landsvägsfärja till båten så man är inte alltid sugen på att åka hem för att hämta nyckeln...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är de två gula som kommer uppifrån statorn under svänghjulet du skall koppla bort. Isolera dem med t.ex. eltejp så att de inte kortsluts under dina tester. De du håller i handen är likriktaren. Lika bra att koppla bort den också, men anteckna och märk upp så att du kan koppla tillbaks allt senare.

Återkom efter resistansmätningarna. 

 

Tack, jag kan alltså ha missuppfattat guiden. Får mäta om detta imorgon. När det gäller övriga mätningar; i vilket läge ska tändningen stå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn skall stå still när du mäter och tändläget spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bild 6 ser man startmotorns solenoid strax bredvid översta cylindern. Solenoiden är som ett större relä. Till solenoiden kommer två feta kablar och två klena. Den feta vita på bilden ser ut att vara + från batteriet, den röda går till starmotorn. Bilden har lite för låg upplösning för att med säkerhet avgöra vilken av de små anslutningarna som är + från startlåset och vilken som är jord. Genom att koppla samman den stora kabeln från batteriet och + från startlåset kan du nu köra starmotorn.

När jag glömt nyckeln till båten brukar jag använda en liten skruvmejsel eller valfritt metallföremål för att tjuvkoppla på det här viset. Vi har sex mil och en kort tur med landsvägsfärja till båten så man är inte alltid sugen på att åka hem för att hämta nyckeln...

 

Tack för ditt engagemang - hoppas andra också får nytta av detta tips! Jag fick det att gå ihop med en startkabel, men jag kunde inte isolera in felet på det viset, se nedan.

 

Motorn skall stå still när du mäter och tändläget spelar ingen roll.

 

Efter att ha rensat rensat förgasarna, städat ur ärgade kontakter och slipat på jordpunkter och fått ström till startmotorn visade det sig att det var dåligt isolerade kablar från statorn som var boven i dramat - något som märktes när jag var inne och tittade vid likriktaren. Nu spinner motorn som en katt och jag har lärt mig en gnutta el på köpet. Jag är mycket tacksam för era råd. Det skär alltid lite i hjärtat att ge upp innan man får det att gå bra. Den åker nu upp till försäljning för att ge plats åt en mindre motor som passar mina trollingbehov.

 

Trevlig kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...