Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
westerkr

Ankare?

Rekommendera Poster

Hej. Någon som har bra tips på ankare att använda till 5 m båt som väger 600 kg med motor. Har idag vanligt "paraplyankare" men har svårt och få fäste där det är sandbotten. Håller till på bohuskusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bruce-kopia eller Delta. Hur mycket vill du lägga på ett ankare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så tungt som man orkar hala upp kan nog vara en bra men extrem grundregel - i alla fall om man värderar ostörd nattsömn i busväder högt!?
Med detta sagt så finns naturligtvis många andra hänsyn, ankarutrustningen bör t.ex. ha sin vikt koncentrerad nära ankarets penetrerande spets och inte i skavskyddande kättingar (som i.o.f.s. också bidrar till tyngd och ryckutjämning). Till detta kommer frågan om man tänker nattankra "på svaj", gissar att detta sällan är aktuellt i ditt fall - liksom i mitt
?
[själv har jag ett 7,5 kg:s äkta Bruce plus 5 meter grov kätting här på västkusten till min 2 tons segelbåt och sover tryggt för det mesta. (Men detta med sandbottnar känner jag inte riktigt igen, snarare kletig lera eller gyttja som gärna fastnar i Bruce breda flyn och kan sabotera nytt hugg ifall det ryckts loss och skall fastna i en ny svajriktning?) Hade f.ö. tidigare ett paraplyankare med fyra utfällbara smala flyn och det funkade sällan ens vid mina riktningsbestämda förtöjningar med nosen mot land, de smala flyna hittade nog alltför sällan nåt stenhårt att greppa??]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte tänkt mig lägga allt för mycket på ett nytt ankare då vi mest är ute över dagen. Kollat en del på Bruce och delta men endast hittat 5 kg som lättast och det stod att det var rekommenderat till 2 ton men kanske funkar bra till vår också. Det stämmer som du skriver Thomas, botten är nog mer åt det hållet du beskriver. Lite drygt när man inte får grepp efter flera försök på den dyiga botten. Räcker ju att det rycker lite i båten så släpper ankaret. Får nog se mig om efter ett liknande som ni beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här nere i Blekinge funkar de fällbara draggarna med 4 smala flyn bra på många ställen där de får grepp runt en sten eller klippkant.

I lera, dy och lösare sand brukar vi istället välja en helt vanlig "blyplätt" .

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Ankare/Tallriksankare-251310/

3, 5 och 8 kg varianter finns på biltema för en billig peng, med några meter kätting får du troligen tillräckligt grepp för ditt behov.   För bad och fiske när du är i eller har koll på båten räcker förmodligen ett 3 kg långt, men vill du lämna båten utan uppsyn en stund hade jag gått på ett 5 kg som klarar kraftigare belastning........

Annars funkar ju de här varianterna också......

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Ankare/Ankare-251004/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Ska kika runt och höra mig för lite på marinbutiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 8-kilos dragg från Biltema som kostar en spottstyver räcker till den. 6-kilo duger nog också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 8-kilos dragg från Biltema som kostar en spottstyver räcker till den. 6-kilo duger nog också.

Läste du hela ursprungsinlägget..?
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder ett ankare av Danforth typ till min Ryds Camping. Fungerar klockrent i sandbotten :-)

http://www.watski.se/Lattviktsankare-11bCW

Vilken vikt har du på det ankaret? Hur mycket väger båten?

Det är mer än bara vikten att tänka på. Vindfånget är en viktig parameter, Ryds Camping är en båt med hardtop om jag inte missminner mig, så även om den är ganska lätt, så har den ett lite större vindfång än många öppna båtar.

Jag skulle tro att för dina behov klarar du dig med ett ankare mellan 3 o 5 kg och några meter kätting. Ett vindskifte eller några hårda vindbyar kan lätt få ditt ankare att släppa och särskilt om det är för lätt.

En härlig sommardag med svag vind och platt vatten kan säkert en blyplätt eller vilket ankare som helst på ett par kg hålla dig på plats, men med några extra kg och lite kätting så känns det tryggare även när förhållanden blir sämre.

Ankaret är ju också en säkerhetsutrustning, får du motorstopp och måste ankra för att inte blåsa upp på stenar och skär så är det gott att ha några extra kg ankarvikt som håller dig på plats.....

Ytterliggare en parameter är ju längden på ankarlinan, ju längre desto bättre gäller ju i många fall.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är sandbotten och drag i en riktning dvs inte svajankring så fungerar ett Danforth bra. Är det stenigt så använd bef dragg. Nackdelen med Danforth är att man förr eller senare klämmer fingrarna. Troligen är en 5 kg Biltema Bruce en bra kompromiss. Någon anledning till en besvärlig bit kätting finns inte, satsa istället på en riktigt långa tamp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte säga exakt vikt men skulle tippa att ankaret väger ca 6 kg och båten i runda slängar 800 kg. Jag har även biltemas 30 meter ankarlina med blykärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...