Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Azguz

Fräscha till Teaken - Tips om verktyg

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Som stålbåtsägare har jag ytters lite trä utvändigt, men lite är det runt fönster mm. Igår höll jag på med Teak cleaner:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/Teak-Cleaner-30570/
Och teak brighterner:

http://www.biltema.se/sv/PAXNews/201420/Teak-Brightener-30571/
Gick från svart till ljust trä! Förvånansvärt "lätt".

DOCK så kommer jag inte in på "djupet" med grönsvampen och det var en aningen drygt med grönsvamp..

Undrar om någon har tips om maskinellt hjälpmedel? Typ sånt här på en borrmaskin:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Nylonrondell-19289/
Eller polerskiva?
Risk att göra mer skada än nytta? Vill in i träts "skåror" och även få bort det svarta klägget däri..

Funderat på att mahognybetsa trät och sedan fernissa, men vill ju givetvis ha bort allt svart klegg först :) 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, är det teaklister kan man välja mellan obehandlat, olja eller lack. Träet ruttnar ju inte.
Har genom åren testat alla tre varianterna på min 42 år gamla plastseglare, och "mitt tänk" kring detta är numera så här:  

Obehandlat blir ytan silvrigt grå - i alla fall om man enligt nåt tips ids stiga upp i ottan och med skurborste&vatten skrubba medans daggen ännu fuktmättar träet? Teak är tålig och vaxartad fet men likväl kan tunna ribbor torka och spricka ifall de är böjda typ relingslist. (Inte ens tunna teaklister kan "basas" vid tillverkningen d.v.s. inte ångvärmas för att omformas permanent. Så sådana sitter nog alltid i spänn och ju mer man slipar/skurar ner dimensionen desto större risk för torrsprickor?)

Oljat blir träet naturligt och vackert brunfärgat men behandlingen varar inte länge, bör gärna upprepas under sommaren. Ganska snabbt gjort i och för sig men långa lister kräver viss försiktighet med trasan/svampen för att inte spilla. Olja plus smuts ger lätt smutsränder på åtminstone vita skrov, överskottsolja vid inoljning plus smuts följer regnvattnet neråt.

Lackerat/fernissat blir ytan som vid oljning men blank och dessutom smutstålig. Just teakens feta vaxartade egenskaper gör det svårt att få fäste, men utspädd lack baserad på "kinesisk träolja" verkar funka hyfsat. Flera lager första gången bygger upp UV-beständighet nere i kontaktytan och ger på köpet djuplyster. Med många lager som fastnat bra kan man sen fuska litet nästkommande år, kanske bara ett eller till äventyrs inget nytt lacklager. Eftersom man aldrig tvättar eller slipar själva träet - utan lägger på nya lager - så bevaras trätjockleken intakt till skillnad mot ovanstående metoder.

Hoppas detta var till nån hjälp, skulle nog själv skippat bets i den känsliga träytan och satsat på 3-4 lager lack á la kinesisk träolja nästa säsong. Gärna fler synpunkter...

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3-4 lager lack räcker inte om den skall sitta kvar och se OK ut. Satsa snarare på 7-8 lager. Kommande år är det avslipning och ett till två lager nytt som gäller.

I övrigt instämmer jag med föregående talare, och lägger till alternativet 'härdande olja' som t ex Benarolja som är lite mitt emellan fernissa och lack i egenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Tack tack för de tipsen!

Har ni någr tips hur jag enklare gör rent trät på djupet? Trät blev jätterent på de utor där jag kom åt med svampen, men sen är det ju "skårorna" mellan fibrerna där t ex svamp inte når ner och "skrubbar". Hur ska jag göra där? Har ni något tipps på verktyg så man även kommer åt där?

Förstår ni eller kanske ska jag åtekromma med en blid efter helgen :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du skåror mellan fibrerna hade jag gått på med sandpapper och korkkloss och slipat träet jämnt. Det kommer se himla märkligt ut när du lackar annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...