Beatarce 0 Postad 30 Maj , 2014 Hej igen! Jag undrar lite kort om hur tjock sladd jag ska använda när jag ska paralellkoppla två stycket 12v x 10w lanternor? Går det bra att använda 0,75 mm2 - 10m - 9A ? När jag testade en lanterna mot batteriet lyste den jättebra och sladden blev inte varm. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 Maj , 2014 Man brukar säga att 1,5 mm2 räcker för 10 A. I ditt fall blir det knappt två A (20 / 12 = 1,7), så 0,75 bör fungera utmärkt. Jag skulle nog ändå lagt 1,5 mm2, mest för att det inte är mycket dyrare och att det är struligt att hålla reda på en massa olika kabelrullar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 30 Maj , 2014 Det är mer intressant att räkna på spänningsfallet än att titta på vad kabeln tål innan den bir märkbart varm. (Eller börjar brinna.) Det finns räknesnurror för detta på nätet. Denna tex: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser