HW007 0 Postad 30 Maj , 2014 Hej alla båtälskare. Jag är en "landkrabba" som köpt en styrpulpetsbåt med en 50 hästars utombordare på, för fiske men även lite "vattenbus". Problemet är att när man drar på ställer sig nosen rakt upp och sjunker bara sakta ner för att sedan gå stadigt och fint, men att starta med vattenskidor bakom blir omöjligt då axelrationen är väldigt långsam Någon som kan tipsa om vad man kan göra? Höja motorn eller ändra vinkeln?? Byta propeller? Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FlyingDutchman 2 Postad 30 Maj , 2014 Powertrim/tilt hade nog löst problemet. Vet inte om man kan efter montera sådant och om det är ekonomiskt försvarbart. På det viset hade du kunnat justera vinkel under färd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HW007 0 Postad 31 Maj , 2014 OK. Ca 7500 kostar en powertrim, och vet jag att det hjälper? Kan jag inte såga till ett par kilar mellan akterspegeln och motorfästet (för att prova om inte annat) med breda sidan upp? Blir det bättre då kan man ju överväga en investering. HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 31 Maj , 2014 Tittar man på bilden verkar båten ligga betydligt djupare än bottenmålningen. Kanske har du mycket vikt bak. Riggvinkeln står i innersta pinnhålet vilket är rätt för snabb planing. Prova fördela tyngden genom att flytta fram t. ex. tanken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser