ligget 0 Postad 29 Maj , 2014 Någon som har en susning om vad som kan vara felet!? 10 min tidigare gick den hur fint som helst!? :S https://www.youtube.com/watch?v=k9Fez8hNycE&feature=youtu.be Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lagstrom 0 Postad 29 Maj , 2014 Någon som har en susning om vad som kan vara felet!? 10 min tidigare gick den hur fint som helst!? :S https://www.youtube.com/watch?v=k9Fez8hNycE&feature=youtu.be Prova att justera tomgången! Sitter en lite skruv på "pinne" som kopplar samman förgasarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 29 Maj , 2014 Någon som har en susning om vad som kan vara felet!? 10 min tidigare gick den hur fint som helst!? :S https://www.youtube.com/watch?v=k9Fez8hNycE&feature=youtu.be Prova att justera tomgången! Sitter en lite skruv på "pinne" som kopplar samman förgasarna! Men som jag sa så gick han klockrent innan.. Nu "hoppar" ju hela motorn när den startar.. :S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 29 Maj , 2014 (redigerade) Nu blir det väldigt basic men eftersom problemet bara uppkom hux flux: - Rucka på alla tändkablar både mot stift och spole. - Spana efter luftbubblor vid alla bränsleslangsanslutningar. - Kolla bränslefilter. - Kolla alla stift; är det något som står blött medans bränslet förbränns i de två andra? --> märker du något otyg där kan det vara värt att kolla om det satt sig något i berörd förgasare och säkerställa så det finns gnista genom att ta hjälp av någon stackare som kan jorda stiften. - Kolla också så inget stag mellan förgasarna eller tändning och förgasaren har hoppat ur. Vad händer om du (försöker) varva upp? Redigerad 29 Maj , 2014 av Bjaerven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 30 Maj , 2014 Nu blir det väldigt basic men eftersom problemet bara uppkom hux flux: - Rucka på alla tändkablar både mot stift och spole. - Spana efter luftbubblor vid alla bränsleslangsanslutningar. - Kolla bränslefilter. - Kolla alla stift; är det något som står blött medans bränslet förbränns i de två andra? --> märker du något otyg där kan det vara värt att kolla om det satt sig något i berörd förgasare och säkerställa så det finns gnista genom att ta hjälp av någon stackare som kan jorda stiften. - Kolla också så inget stag mellan förgasarna eller tändning och förgasaren har hoppat ur. Vad händer om du (försöker) varva upp? Om jag lägger i växel så "hoppar" motorn ännu mera, känns som hela väggen där bak ska lossna.. Går inte att "varva" för det går bara till ett vist varv sen orkar han inte komma förbi det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 31 Maj , 2014 https://www.youtube.com/watch?v=z5DaciUHzUk&feature=youtu.be <----- så här blir det när jag lägger i växel och det går inte att varva upp mera. :/ Har bytt stift utan skillnad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 31 Maj , 2014 Den går inte på alla burkar. Årsmodell? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 1 Juni , 2014 Har du kollat det bjaerven skrev att du skulle kolla? Steg ett är att kolla gnistan på stiften. Att byta dom är rätt meningslöst om det inte är gnista.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 1 Juni , 2014 https://www.youtube.com/watch?v=z5DaciUHzUk&feature=youtu.be <----- så här blir det när jag lägger i växel och det går inte att varva upp mera. :/ Har bytt stift utan skillnad.. Eftersom du inte kan bli kvitt problemet genom att varva upp känns det lite mindre troligt att du har en igensatt lågfartskrets i en förgasare. Prio ett blir helt klart, precis som kungen och guestsson sagt, att kolla gnistan! Min hypotes är att ett stift är dött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 2 Juni , 2014 https://www.youtube.com/watch?v=z5DaciUHzUk&feature=youtu.be <----- så här blir det när jag lägger i växel och det går inte att varva upp mera. :/ Har bytt stift utan skillnad.. Eftersom du inte kan bli kvitt problemet genom att varva upp känns det lite mindre troligt att du har en igensatt lågfartskrets i en förgasare. Prio ett blir helt klart, precis som kungen och guestsson sagt, att kolla gnistan! Min hypotes är att ett stift är dött. Testade att byta alla stiften och det är fortfarande samma.. Går det att mäta upp tändspolarna och se om felet kan ligga där!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 4 Juni , 2014 Kan ju vara bra att utesluta stiften, men steg ett i min värld är att jorda ett stift i taget på utsidan av cylindern, dra startmotorn ett par varv och kolla efter gnista på stiftet. Till det behövs inga mätverktyg, bara ögon och någon som kan vrida på startnyckeln. Det är detta som vi talat om från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 5 Juni , 2014 Har gjort ren förgasare, mätt upp tändspolar, tändhattar kollat komp gjort ren bränslefilter. och allt ser bra ut men problemet kvarstår dock. :/ https://www.youtube.com/watch?v=TvNWcQ-Y7E0&feature=youtu.be Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 5 Juni , 2014 Dock har jag inte bytt ut bränsle slangarna som får bli nästa projekt. :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 5 Juni , 2014 Är det alltid så att den går bra efter startögonblicket? Kan du stänga av och sätta på och få den att gå rent i 10-15 sekunder efter att den börjat bete sig mystiskt? Lite beroende på vad svaret blir på frågorna ovan skulle jag säga att du antingen kör slut på bensinen i förgasarkopp(arna) (då kan det som sitter före förgasarna strula; bränslepump/dess membran, slang, blåsa, igensatt luftskruv på tanken) eller att det är kallstartsfunktionen som gör att den går fint men att när den kickar ur så har du ändå ett tändfel. Då kan mätningarna på spolarna du gjort ljuga eftersom de är gjorda i startögonblicket. Elfelen är dock bortom min kapacitet, vi får i sådant fall hoppas att exempelvis Jarb eller Guestsson hittar hit till tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Juni , 2014 Jag tror att detta är ett tändningsproblem och det är i så fall mycket lät att konstatera. Anslut en tändinställningslampa t.ex. denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/ Starta motorn och titta in i den blinkande lampan. Jag tror att du kommer att se att blinkningen övergår till att bli oregelbunden i samma stund som motorn börjar gå orent. Prova alla cylindrarna en i taget. Frågan om årsmodell kvarstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 6 Juni , 2014 Jag tror att detta är ett tändningsproblem och det är i så fall mycket lät att konstatera. Anslut en tändinställningslampa t.ex. denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/ Starta motorn och titta in i den blinkande lampan. Jag tror att du kommer att se att blinkningen övergår till att bli oregelbunden i samma stund som motorn börjar gå orent. Prova alla cylindrarna en i taget. Frågan om årsmodell kvarstår. Får testa detta. Det är en 89a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 6 Juni , 2014 Är det alltid så att den går bra efter startögonblicket? Kan du stänga av och sätta på och få den att gå rent i 10-15 sekunder efter att den börjat bete sig mystiskt? Lite beroende på vad svaret blir på frågorna ovan skulle jag säga att du antingen kör slut på bensinen i förgasarkopp(arna) (då kan det som sitter före förgasarna strula; bränslepump/dess membran, slang, blåsa, igensatt luftskruv på tanken) eller att det är kallstartsfunktionen som gör att den går fint men att när den kickar ur så har du ändå ett tändfel. Då kan mätningarna på spolarna du gjort ljuga eftersom de är gjorda i startögonblicket. Elfelen är dock bortom min kapacitet, vi får i sådant fall hoppas att exempelvis Jarb eller Guestsson hittar hit till tråden. Ja han låter ju fint innan han släpper varvet.. Och så är det hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 17 Juni , 2014 (redigerade) Hej, kolla så du har kylning. Det sitter en värmegivare på motorblocket som påverkar tändningen om motorn blir för varm. Anledning är att du inte ska kunna värmenypa den. Skulle jag gissa på något så är det termostaten eftersom man ser att impellern pumpar på skvallerstrålen. Du kan alltid testa att montera bort termostaten och göra ett test. Redigerad 17 Juni , 2014 av Kalabra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 4 Augusti , 2014 cdi boxen va felet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser