Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
ligget

yamaha 50 hk autolube motorproblem

Rekommendera Poster

 

Någon som har en susning om vad som kan vara felet!? 10 min tidigare gick den hur fint som helst!? :S

 

https://www.youtube.com/watch?v=k9Fez8hNycE&feature=youtu.be

 

Prova att justera tomgången!

Sitter en lite skruv på "pinne" som kopplar samman förgasarna!

 

 

Men som jag sa så gick han klockrent innan.. Nu "hoppar" ju hela motorn när den startar.. :S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu blir det väldigt basic men eftersom problemet bara uppkom hux flux:
 - Rucka på alla tändkablar både mot stift och spole.

 - Spana efter luftbubblor vid alla bränsleslangsanslutningar.

 - Kolla bränslefilter.

 - Kolla alla stift; är det något som står blött medans bränslet förbränns i de två andra?

 --> märker du något otyg där kan det vara värt att kolla om det satt sig något i berörd förgasare och säkerställa så det finns gnista genom att ta hjälp av någon stackare som kan jorda stiften.

 - Kolla också så inget stag mellan förgasarna eller tändning och förgasaren har hoppat ur.

Vad händer om du (försöker) varva upp?

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det väldigt basic men eftersom problemet bara uppkom hux flux:

 - Rucka på alla tändkablar både mot stift och spole.

 - Spana efter luftbubblor vid alla bränsleslangsanslutningar.

 - Kolla bränslefilter.

 - Kolla alla stift; är det något som står blött medans bränslet förbränns i de två andra?

 --> märker du något otyg där kan det vara värt att kolla om det satt sig något i berörd förgasare och säkerställa så det finns gnista genom att ta hjälp av någon stackare som kan jorda stiften.

 - Kolla också så inget stag mellan förgasarna eller tändning och förgasaren har hoppat ur.

Vad händer om du (försöker) varva upp?

 

Om jag lägger i växel så "hoppar" motorn ännu mera, känns som hela väggen där bak ska lossna..

Går inte att "varva" för det går bara till ett vist varv sen orkar han inte komma förbi det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går inte på alla burkar. Årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat det bjaerven skrev att du skulle kolla? Steg ett är att kolla gnistan på stiften.

Att byta dom är rätt meningslöst om det inte är gnista..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.youtube.com/watch?v=z5DaciUHzUk&feature=youtu.be <----- så här blir det när jag lägger i växel och det går inte att varva upp mera. :/

 

Har bytt stift utan skillnad..

 

Eftersom du inte kan bli kvitt problemet genom att varva upp känns det lite mindre troligt att du har en igensatt lågfartskrets i en förgasare. Prio ett blir helt klart, precis som kungen och guestsson sagt, att kolla gnistan! Min hypotes är att ett stift är dött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

https://www.youtube.com/watch?v=z5DaciUHzUk&feature=youtu.be <----- så här blir det när jag lägger i växel och det går inte att varva upp mera. :/

 

Har bytt stift utan skillnad..

 

Eftersom du inte kan bli kvitt problemet genom att varva upp känns det lite mindre troligt att du har en igensatt lågfartskrets i en förgasare. Prio ett blir helt klart, precis som kungen och guestsson sagt, att kolla gnistan! Min hypotes är att ett stift är dött.

 

 

Testade att byta alla stiften och det är fortfarande samma.. Går det att mäta upp tändspolarna och se om felet kan ligga där!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra att utesluta stiften, men steg ett i min värld är att jorda ett stift i taget på utsidan av cylindern, dra startmotorn ett par varv och kolla efter gnista på stiftet. Till det behövs inga mätverktyg, bara ögon och någon som kan vrida på startnyckeln. Det är detta som vi talat om från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock har jag inte bytt ut bränsle slangarna som får bli nästa projekt. :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det alltid så att den går bra efter startögonblicket? Kan du stänga av och sätta på och få den att gå rent i 10-15 sekunder efter att den börjat bete sig mystiskt?

 

Lite beroende på vad svaret blir på frågorna ovan skulle jag säga att du antingen kör slut på bensinen i förgasarkopp(arna) (då kan det som sitter före förgasarna strula; bränslepump/dess membran, slang, blåsa, igensatt luftskruv på tanken) eller att det är kallstartsfunktionen som gör att den går fint men att när den kickar ur så har du ändå ett tändfel. Då kan mätningarna på spolarna du gjort ljuga eftersom de är gjorda i startögonblicket.

 

Elfelen är dock bortom min kapacitet, vi får i sådant fall hoppas att exempelvis Jarb eller Guestsson hittar hit till tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta är ett tändningsproblem och det är i så fall mycket lät att konstatera. Anslut en tändinställningslampa t.ex. denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/

Starta motorn och titta in i den blinkande lampan. Jag tror att du kommer att se att blinkningen övergår till att bli oregelbunden i samma stund som motorn börjar gå orent. Prova alla cylindrarna en i taget.

 

Frågan om årsmodell kvarstår. 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att detta är ett tändningsproblem och det är i så fall mycket lät att konstatera. Anslut en tändinställningslampa t.ex. denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/

Starta motorn och titta in i den blinkande lampan. Jag tror att du kommer att se att blinkningen övergår till att bli oregelbunden i samma stund som motorn börjar gå orent. Prova alla cylindrarna en i taget.

 

Frågan om årsmodell kvarstår.

 

 

 

Får testa detta. Det är en 89a :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det alltid så att den går bra efter startögonblicket? Kan du stänga av och sätta på och få den att gå rent i 10-15 sekunder efter att den börjat bete sig mystiskt?

 

Lite beroende på vad svaret blir på frågorna ovan skulle jag säga att du antingen kör slut på bensinen i förgasarkopp(arna) (då kan det som sitter före förgasarna strula; bränslepump/dess membran, slang, blåsa, igensatt luftskruv på tanken) eller att det är kallstartsfunktionen som gör att den går fint men att när den kickar ur så har du ändå ett tändfel. Då kan mätningarna på spolarna du gjort ljuga eftersom de är gjorda i startögonblicket.

 

Elfelen är dock bortom min kapacitet, vi får i sådant fall hoppas att exempelvis Jarb eller Guestsson hittar hit till tråden.

 

 

Ja han låter ju fint innan han släpper varvet.. Och så är det hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, kolla så du har kylning. Det sitter en värmegivare på motorblocket som påverkar tändningen om motorn blir för varm. Anledning är att du inte ska kunna värmenypa den. Skulle jag gissa på något så är det termostaten eftersom man ser att impellern pumpar på skvallerstrålen. Du kan alltid testa att montera bort termostaten och göra ett test.

Redigerad av Kalabra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...