moggep 27 Postad 29 Maj , 2014 Jag har ett skiljerelä från Skyllermarks kopplat mellan start och förbrukarbatterier. Styrningen av reläet tar jag från D+ på generatorn. Jag har tidigare funderat på att sätta en extra huvudbrytare mellan plus på start och förbrukare för att kunna brygga kopplingen manuellt vid behov. Men idag kom jag på en annan idé som jag tänkte bolla med er. Om jag kopplar en extra styrpänningskabel till reläet via en strömbrytare så borde jag kunna koppla ihop batteribankarna med en knapptryckning istället. Den extra styrspänningen tar jag från förbrukarbanken. Min tanke med detta är att om/när jag ligger med landström så får även startbatteriet lite välgörande underhållsladdning, och inte bara laddning från generatorn. Vad kan hända om jag kopplar så? Givetvis får jag inte glömma att stänga brytaren om jag inte ligger med landström, men det är ju ingen skillnad mot om jag sätter dit en manuell huvudbrytare. Vad händer om det går spänning från förbrukarbanken via styrkabeln till reläet och vidare till D+ och sen in instrumenteringen? Måste jag sätta en diod på kabeln från generatorns D+, eller spelar det ingen roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Maj , 2014 detta tycker jag är att försöka åtgärda ett ickeproblem. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 29 Maj , 2014 detta tycker jag är att försöka åtgärda ett ickeproblem. Kalle Hur menar du då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 Maj , 2014 Håller med om ickeproblemet, för när förbrukarbatteriet är fulladdat med landsström och när du nästa gång startar motorn, kommer batterierna vara hopkopplade och jämna ut den eventuell "förlust" i det normalt fulladdade startbatteriet, då det att inte laddats via landanslutningen. Men älskar du knappar och är bekymrad över om att D+ kan få el från förbrukarbanken, kan du sätta dit en växlande kontakt som du kopplar baklänges. På de två utgångarna kopplar du dels till D+ respektive + på förbrukarbanken. Ingången kopplar du då till relät. Då kan du välja läge på brytaren, antingen matas relät via D+ eller förbrukarbanken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Maj , 2014 Icke-problem håller jag inte med om. Det bästa är att antingen skaffa en separat laddare till startbatteriet eller, som jag gjort, en liten solpanel som alltid håller startbatteriet fullt. Men visst kan du använda bef. relä men sätt en diod på ledningen till D+ Alternativet är att ta ett Biltema-sklijerelä och koppla tvärtom så när spänningen i husbatteriet är >13,3V så går ström även till startbatteriet. En strömbrytare på reläts jordkabel så kan funktionen kopplas bort. Detta är en snabb tanke men det borde fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 30 Maj , 2014 Jag håller med Pentax, har man ett system med skiljerelä och allt är rätt kopplat skall startbatteriet inte kunna laddas ur alls när motorn är avstängd så varför krångla till det bara för att man har en känsla av att det vore ännu mer optimalt att även startbatteriet fick lite laddning? Det finns en hel drös inlägg på det här temat i forumet där man vill krångla till fungerande installationer trots att det bara är opraktiskt och onödigt, ett friskt startbatteri klarar lätt 6 månader utan laddning, i min egen båt står batteriet i båten hela vintern och startar motorn på våren utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Maj , 2014 Om det är så att TS är orolig att maskinen inte ska starta med bara med startbatteriet, som kanske går att läsa mellan raderna, lägg i en startkabel att ansluta mellan batterierna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 30 Maj , 2014 Jag är också inne på ickeproblemspåret. Ett startbatteri på 80 Ah klarar att starta en normaltrögstartad motor säkert 40 gånger utan att laddas. Det är också onödigt att bygga tekniska julgranar bara för att det går att göra det. Bäst är väl om TS förklarar vad som är det ev. bakomliggande problemet, men vist går det att gör som TS föreslår. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 30 Maj , 2014 Tanken var att öka livslängden på startbatteriet. Men vinsten kanske är så liten så nackdelarna med systemet överväger? Det är ju därför man hänger på såna här forum, man får alltid olika synvinklar att ta ställning till. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 30 Maj , 2014 (redigerade) Jag tror - som du förstått - att nackdelarna överväger, ex.vis när du glömmer att se till att batteribanken laddas så förstör du dessa batterier istället. bhemac:s lösning med en särskild liten solcell för att toppa startbatteriet tror jag är bäst. En enkel regulator från 24 volt kostar 155 kr. En 10 - 15 W solcell kostar ett par hundralappar på ebay. Såg ett tips från bhemac på denna regulator från ebay i en annan tråd. När mitt startbatteri ger upp kommer jag nog att köpa ett mindre startbatteri på 10 - 20 Ah och en liten solcell. Utrymmet jag sparar ska jag använda för att utöka batteribanken. Med den lösningen kanske jag kommer att skaffa en knapp som kopplar ihop alla batterierna tillfälligt vid ev. behov. Eller kanske en "laddsplitter" för 129:- kr löser problemet för både dig och mig. Mackey Redigerad 30 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 30 Maj , 2014 Eller kanske en "laddsplitter" för 129:- kr löser problemet för både dig och mig. Intressant produkt. Men såg den inte lite "klen" ut? För övrigt så har jag släppt tanken på manuell styrning av skiljereläet tills vidare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser