Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
moggep

Manuell styrning av skiljerelä

Rekommendera Poster

Jag har ett skiljerelä från Skyllermarks kopplat mellan start och förbrukarbatterier. Styrningen av reläet tar jag från D+ på generatorn.

Jag har tidigare funderat på att sätta en extra huvudbrytare mellan plus på start och förbrukare för att kunna brygga kopplingen manuellt vid behov.

Men idag kom jag på en annan idé som jag tänkte bolla med er.

 

Om jag kopplar en extra styrpänningskabel till reläet via en strömbrytare så borde jag kunna koppla ihop batteribankarna med en knapptryckning istället. Den extra styrspänningen tar jag från förbrukarbanken.

Min tanke med detta är att om/när jag ligger med landström så får även startbatteriet lite välgörande underhållsladdning, och inte bara laddning från generatorn.

 

Vad kan hända om jag kopplar så? Givetvis får jag inte glömma att stänga brytaren om jag inte ligger med landström, men det är ju ingen skillnad mot om jag sätter dit en manuell huvudbrytare.

Vad händer om det går spänning från förbrukarbanken via styrkabeln till reläet och vidare till D+ och sen in instrumenteringen? Måste jag sätta en diod på kabeln från generatorns D+, eller spelar det ingen roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta tycker jag är att försöka åtgärda ett ickeproblem.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta tycker jag är att försöka åtgärda ett ickeproblem.

 

 

 

Kalle

 

Hur menar du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om ickeproblemet, för när förbrukarbatteriet är fulladdat med landsström och när du nästa gång startar motorn, kommer batterierna vara hopkopplade och jämna ut den eventuell "förlust" i det normalt fulladdade startbatteriet, då det att inte laddats via landanslutningen.

 

Men älskar du knappar och är bekymrad över om att D+ kan få el från förbrukarbanken, kan du sätta dit en växlande kontakt som du kopplar baklänges. På de två utgångarna kopplar du dels till D+ respektive + på förbrukarbanken. Ingången kopplar du då till relät. Då kan du välja läge på brytaren, antingen matas relät via D+ eller förbrukarbanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke-problem håller jag inte med om. Det bästa är att antingen skaffa en separat laddare till startbatteriet eller, som jag gjort, en liten solpanel som alltid håller startbatteriet fullt. Men visst kan du använda bef. relä men sätt en diod på ledningen till D+

Alternativet är att ta ett Biltema-sklijerelä och koppla tvärtom så när spänningen i husbatteriet är >13,3V så går ström även till startbatteriet. En strömbrytare på reläts jordkabel så kan funktionen kopplas bort. Detta är en snabb tanke men det borde fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Pentax, har man ett system med skiljerelä och allt är rätt kopplat skall startbatteriet inte kunna laddas ur alls när motorn är avstängd så varför krångla till det bara för att man har en känsla av att det vore ännu mer optimalt att även startbatteriet fick lite laddning? Det finns en hel drös inlägg på det här temat i forumet där man vill krångla till fungerande installationer trots att det bara är opraktiskt och onödigt, ett friskt startbatteri klarar lätt 6 månader utan laddning, i min egen båt står batteriet i båten hela vintern och startar motorn på våren utan problem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att TS är orolig att maskinen inte ska starta med bara med startbatteriet, som kanske går att läsa mellan raderna, lägg i en startkabel att ansluta mellan batterierna.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också inne på ickeproblemspåret. Ett startbatteri på 80 Ah klarar att starta en normaltrögstartad motor säkert 40 gånger utan att laddas.

 

Det är också onödigt att bygga tekniska julgranar bara för att det går att göra det.

 

Bäst är väl om TS förklarar vad som är det ev. bakomliggande problemet, men vist går det att gör som TS föreslår.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken var att öka livslängden på startbatteriet. Men vinsten kanske är så liten så nackdelarna med systemet överväger?

Det är ju därför man hänger på såna här forum, man får alltid olika synvinklar att ta ställning till. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror - som du förstått - att nackdelarna överväger, ex.vis när du glömmer att se till att batteribanken laddas så förstör du dessa batterier istället.

 

bhemac:s lösning med en särskild liten solcell för att toppa startbatteriet tror jag är bäst.

En enkel regulator från 24 volt kostar 155 kr.

En 10 - 15 W solcell kostar ett par hundralappar på ebay.

 

Såg ett tips från bhemac på denna regulator från ebay i en annan tråd.

 

När mitt startbatteri ger upp kommer jag nog att köpa ett mindre startbatteri på 10 - 20 Ah och en liten solcell. Utrymmet jag sparar ska jag använda för att utöka batteribanken.

Med den lösningen kanske jag kommer att skaffa en knapp som kopplar ihop alla batterierna tillfälligt vid ev. behov.

 

Eller kanske en "laddsplitter" för 129:- kr löser problemet för både dig och mig.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller kanske en "laddsplitter" för 129:- kr löser problemet för både dig och mig.

 

 

 

Intressant produkt. Men såg den inte lite "klen" ut?

 

För övrigt så har jag släppt tanken på manuell styrning av skiljereläet tills vidare. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...