Jocke69 0 Postad 24 Mars , 2005 Hallå allat stålbåtar. Kanske ni sitter me fingrarna nere i påskägget just nu och likt en annan sliter me skutan om dagarna... Jag har en undring gällande navigationsprogramet Fugawi. Är det någon som använder det? Hur som haver, det strömar info igenom GPS, men meddelandet ingen fix visas... Jag har gjort enligt konstens alla regler (tror jag) men jag får det inte att lira. Känner någon igen problemet? Programet har jag fått av, vi kan säja en kompis... Har någon ett tips om något annat navigationsprogrm som är smidigt??? Jobba på nå å käka inte FÖR mycke godis!!!!!!! Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Mars , 2005 Fugawi är så bra som det kan bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 25 Mars , 2005 Varför använda piratkopior när det finns gratisprogram som är lika bra. Seaclear är på svenska och har svensk handbok Ett av de bästa och enklaste navprogrammet. Sjökorten i BSB format till Fugawi passar i Seaclear http://www.sping.com/seaclear/index.htm#download Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsp 0 Postad 25 Mars , 2005 Hej Fugawi är rätt bra tycker jag Kolla in disk forum på http://www.soltek.se/ kanske du hittar något Larsp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pooshooter Postad 7 April , 2005 Använd kartprogram som klarar vektoriserade sjökort(digitala). Fördelen är att de är betydligt mindre vilket gör att de laddas fortare vid kartbyte samt att de är mer exakta mot gps positionen jämfört med raster kort (scannade) exempel på program som klarar vektoriserade kort är sea clear och transas (tsunamis,navigator) då kan man avända S 57 kort, kort från hydrographica eller transas egna kort andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 April , 2005 Nu har du allt fått en del om bakfoten. Om vi ska försöka reda ut begreppen lite. Till och börja med kan inte de vektoriserade korten vara exaktare än rasterkorten, eftersom vektorkorten är avritade från rasterkorten. En kopia kan ju aldrig bli exaktare än originalet. Eller hur. Sen klarar inte heller Seaclear vektorkort och Hydrographicas kort är inte heller vektoriserade. Annars var det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 April , 2005 Digitala kort kan indelas i Rasterkort och Vektoriserad kort. Raster korten, är de kort som fn. är mest exakta. De är en kopia av våra pappers sjökort som inte är exakta men det bästa vi har idag, efter Hydrographica´s. Hydrographicas kort är flygfotade och kontrollmätta på plats. Våra sjökort kan på vissa platser vara handlodade från mitten av 1800 talet. Vektoriserade kort är översatta från rasterkorten, i översättningen kan det smyga in fel. (Se länk) Alla vektorkort är en förenklad kopia av rasterkorten. Förenklingen är gjord just för att de skall bli snabba. Zomma in i vektorkorten så ser du att kustkonturen blir rakare och fyrkantigare. Seaclear kan inte hantera vektoriserade kort. Hydrographia har bara rasterkor, kan hanteras av Seaclear, Fugawi,Oziexplorer, med flera. Vektorkort tillverkarna underhandlar med Hydrographica om vektorisering, i förra veckan var inget klart, om dom kommer till skott nu, kan inga kort komma ut förrän tidigast nästa år. Jag använder Rasterkort och Seaclear enligt mitt förmenande det mest prisvärda och mest exakta. Se artikel om Hur bra är våra sjökort http://www.simrad.se/Ovriga_sidor/Simrad_brasjokort.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke69 0 Postad 8 April , 2005 Oj vilken diskution Fugawi frågan satte igång.... =) Jag vill bara meddela att jag fick snurr på Fugawi. Jag gick ut på altan och satte mej med datorn i knät under bar himmel. Man måste tydligen ha VÄLDIGT fri sikt för att den ska få sin fix... Jag har en pockettrack gps (sitter i en kortplatsen direkt in i burken) som jag kan variera till laptop och handdatorn. De blir nog till att köpa en gps som monteras utvändigt på båttaket eller dyl... Tack för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 April , 2005 Det går bra att montera GPSen inombords. Jag har satt min GPSpuck och Garmin antenn i undertaket i ruffen. Skyddade för väder och vind, svårare att stjäla, ingen håltagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 April , 2005 :oops: :oops: Missade att det var en stålbåt :-tackar Ber vördsamt om ursäkt :-/ Skall läsa bättre nästa gång innan jag svarar :-D Jag svarade fort men fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 April , 2005 Klart att det fungerar i en stålbåt bara pucken inte sitter inombords och försöker ta emot signalen genom plåten. I plast båt går det bra att montera den inombords. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 April , 2005 Jag har bytt program totalt. visst har jag kvar mitt fugawi men jag har även TRANSAS i min burk nu för tiden :-) Kanon bra program. tex. fyrarna ändrar färg när man ligger i dom olika sektorerna och man kan ta bort massa onödiga namn och grejer. inte lika rörigt som fugawi faktiskt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 16 April , 2005 Fick det av en kompis. gammalt som gatan. ligger på 6 disketter eller va det va:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser