Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Kimpaa

Motorrenovering - VP 250A (B23) 146hk- Tips

Rekommendera Poster

Hejsan! Efter ett lokaliserat avgasutsläpp intill avgasporten nr 4.. bestämde jag mig för att lossa avgaslimpa samt toppen för att kunna åtgärda felet.

 

 

Jag är jätte glad om ni kan berätta vad jag behöver tänka på när jag monterar tillbaka allt och vad man bör byta när man ändå rivit en del.

 

Min tanke är nu att skicka toppen för svetsning och kanske be dem se över den helt och passa på och byta lite smått och gott.

 

Här kommer life bilder.

 

 

 

post-101664-0-51012700-1401388546_thumb.jpg

 

 

Här ser man skadade avgasport Nr 4

 

post-101664-0-05906900-1401388640_thumb.jpg

 

post-101664-0-21492900-1401388738_thumb.jpg

 

Kolla in denna, det ska vara en skiljevägg mellan avgassidan och vatten men det är helt bort rostat! Detta kunde ha slutat i katastrof!

post-101664-0-97196600-1401388773_thumb.jpg

 

post-101664-0-37966000-1401388829_thumb.jpg

 

Börjar riva på riktigt nu

 

post-101664-0-58427400-1401388919_thumb.jpg

 

Så nu är toppen av och det såg förvånansvärt fint ut invändigt måste jag säga, håller ni med ?

 

post-101664-0-19397700-1401388937_thumb.jpg

 

post-101664-0-88979400-1401389025_thumb.jpg

 

post-101664-0-01653300-1401389072_thumb.jpgpost-101664-0-18251200-1401389081_thumb.jpg

 

 

Hoppas på lite tips och trix från er övriga. Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av det man kan se på bilderna, verkar motorn vara i bra skick. Avgasporten hade gått att åtgärda, utan att demontera cylinderlocket. Vissa Volvo Pentaverkstäder har ett speciellt fräsverktyg, som man använder  för att fräsa upp avgasporten, och lägga i en aluminiumring, för att åtgärda porten. Mellanväggen i limpan skiljer inte avgaser från vatten, utan skiljer två avgaskanaler, för att höja motoreffekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av det man kan se på bilderna, verkar motorn vara i bra skick. Avgasporten hade gått att åtgärda, utan att demontera cylinderlocket. Vissa Volvo Pentaverkstäder har ett speciellt fräsverktyg, som man använder  för att fräsa upp avgasporten, och lägga i en aluminiumring, för att åtgärda porten. Mellanväggen i limpan skiljer inte avgaser från vatten, utan skiljer två avgaskanaler, för att höja motoreffekten.

 

 

 

Kanon att höra!

 

Jag såg att tidigare ägare har monterat in en aluring redan och nu har godset runt den ringen försvunnit = inte mycket kvar, kanske en längre ring kunnat täta men såg svår löst ut. man ser inte detta på bilderna dem är lite missvisande.

 

Så jag tog det beslutet att riva.

 

Jaha okej, där ser man, det visste jag inte :) 

 

Mvh Kim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringen som sitter i din topp, är en gjutjärnsring. Så länge skruvhålen till limpan går att använda, går det att fixa till avgasporten med den nyare anodiserade aluminiumringen. Verktyget till denna fräser djupare, innanför ringen monteras en packning, så det spelar ingen roll hur resten av porten ser ut, bara skruvhålen är kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har ett sådant verktyg. Lånar inte ut det, men jag gör gärna jobbet om cylinderlocket kommer hit.

S:T ANNA MARIN

sankt.anna.marin@telia.com

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...