Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Leif-Vbg

Yamaha 60 Hk Sprängskiss?

Rekommendera Poster

Ska (bara!!!) ta bort blocket från riggen,med riggen kvar på båten,är detta möjligt?????? M.V.H LEIF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Jag gjorde denna manöver på en 55 hk Yam med motorn sittandes på båten som då stod på land. Det kan underlätta att ta bort växelhuset först så vet du att splinsen inte håller kvar blocket. Under blocket finns packningar runt avgasutsläppet. Dessa packningar gjorde att blocket på min motor satt hårt fast trots att alla bultar var lossade. Jag lade en regel över motorn med stöd inne i båten, sedan var det bara att lyfta av attan så släppte den. Om motorn istället hade varit monterad på en bock hade denna manöver ha varit betydligt svårare att utföra. Se till tt du har en medhjälpare sim kan hjälpa dig med blocket då detta lossnat. Jaga kan inte ge någon garanti för att det funkar på din motor, men jag skulle bli förvånad om det inte skulle vara så. P.s Jag hade en verkstadshandbok, men behövde den egentligen inte, det var lätt att hitta de bultar/pinnskruvar som häll fast blocket. När du ändå har blocket av så överväg att byta de övre motorfästena som brukar sitta under motorn. Dessa var anledningen till att jag fick lyfta av blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...