Jimbo75 1 Postad 29 Maj , 2014 Hej,Så har båten (Fjord 21HT m AQ170B o 280drev) åkt i till slut men tyvärr så verkar det som om kylningen inte vill vara med. Har bytt impeller och det verkar som om pumphuset får in vatten. Däremot blir motorn varm per omg. Idéer, felsökningsordning? Kan det vara termostaten?Har inte heller laddning på batteriet blev jag varse. Chargelampan lyser. Tycker att det verkade vara laddning på generatorn när det mättes där.Kan det vara något samband m kylningsproblemet?MvhJohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 29 Maj , 2014 Det ända som är gemensamt är ju remmen, men jag antar att du har koll på att den sitter där och att den snurrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimbo75 1 Postad 29 Maj , 2014 Jodå, den är uppspänd och tycks snurra som den ska. Dock blir jag inte riktigt klok på kylningen, har testat två olika impellrar och monterat bort termostat men den blir ändå varm på direkten. Har testat att tömma de kranar som finns och det tycks i alla fall finnas vatten hela vägen och fylls på efter man tömt och startar upp igen. Det blir en markant skillnad på vattentempen på kranen efter den som sitter på oljekylaren. Hmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 29 Maj , 2014 (redigerade) Jag hade En sån motor för 25 år sen i en Cascade 23 sport, så jag mins den inte i detalj men jag vart tvungen att byta ut min pga av att den överhettade hela tiden. Det var kylkanalerna som rostat sönder. Jag tror du kan få samma symtom av ett läckage i topplocks packningen som läcker komp ut i kylkanaler, kolla komp kan ju vara en bra början.(är inte säker på om min var en AQ170 eller AQ170b) Hoppas jag har fel och att du kan få en bättre prognos av någon som är bättre insatt i vad som brukar gå fel med den motorn. /Bernte Redigerad 29 Maj , 2014 av Bernte-AQ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimbo75 1 Postad 30 Maj , 2014 Ok, ja det verkar onekligen vanligt när man läser runt. Hoppas jag slipper byte! Får kika på komp, tack! Hade problem på land med att få någon fart i suget från hink och monterade bort sjövattenfiltret och hällde ned där och då skickade impellern vattnet vidare och det kom ut där sig bör. Hur vet man att det kommer tillräckligt med vatten? Lättare på segelbåt där man kan kika på utblåset. Vad kan det annars vara? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Maj , 2014 Finns en manual här som omfattar flera AQ-motorer, kylsystemet beskrivs på den uppslagna plus efterföljande sida. Tydligen har just 6:an intern cirkulationspump. Termostaten ser ut att vara av enkelöppnande typ så urplockad borde som sagt kylningen bli kraftig givet normalt fungerande sjöpump- och cirkulationsflöde.För vissa motorer beskrivs enkla tester som att koppla loss nån slang och låta flödet under X sekunder med varvtal Y hamna i en hink för mängdkontroll. Men tyvärr saknas detta i manualen, kanske kan det hittas på annat håll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimbo75 1 Postad 30 Maj , 2014 Tack! Fick igång den idag efter att ha inhandlat ett nytt sjövattenfilter. Blåste i det gamla och det läckte både vid skruv och skarv. Så nu blåser det vatten igenom och ett genomskinligt lock på plats att se det. Riktigt skönt!!! Helt korrekt att kylningen blir kraftig, tempnålen rörde sig knappt på 15min körning så termostaten åker i igen. /Johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 30 Maj , 2014 Grattis! Skönt att det var något enkelt, hoppas det ordnade sig med laddningen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser