Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
NimbNovan

Stora kapellet till Nimbus 26 Nova - erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej. Funderar på att komplettera min nimbus 26 nova med det stora kapellet för att förenkla övernattning och gång i dåligt väder. Lättare att få med familjen. Det som får mig att tveka är risken för svajande bågar som upplevs vara i vägen. Kostnaden är också lite avskräckande. Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Visst är det en fasligt massa pengar, men jag undrar om inte fördelarna väger över ändå. Det är riktigt gott att ha både som sol, regn och vindskydd. Vi har en 29nova, men det borde vara jämförbart ändå.

Jag har inte provat att dra på ordentligt, de få gångerna vi har haft kapellet uppe när vi har kört. Det känns lite vanskligt. Och visst vobblar bågarna när man kör, men man vänjer sig snart. Vårt kapell är med lösa sidor (standard?) och det är inte så dumt. Det händer ofta att vi bara sätter upp en sida för att få lite lä från vinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kostar akterkapellet till 26 nova?

Borde man inte kunna komma över eller tillverka egna bågar och köpa kapellet av annan leverantör än just nimbus?

En till fråga: Om man inte har akterkapellet finns det fästknappar på skrovet att fästa kapellet i eller måsta man skruva dit dessa själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för svar och frågor. Lutar nog att det blir ett kapell. Det kapell jag sett till 26:an hade också löstagbara sidor och akter med fönster så det kanske är standard. De prisuppgifter jag fått har legat på ca 25 000:- och det var både från Nimbus och via annan återförsäljare. Båda inkluderade bågar ska ha varit enligt orginalritningar. Jag har tittat efter begagnade bågar men hittills inte sett något. Det finns inga fästknappar monterade i förväg. Tar gärna emot tips på var man kan leta efter begagnade bågar eller hitta bra kapellmakare i stockholmsområdet som kan tillverka och montera kapellet.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I senaste numret av Praktiskt Båtägande (kom hem till mig i brevlådan igår, 2 juni) så har dom en ganska intressant artikel där dom gör ett kapell från grunden, inklusive kapellbågar. Bågarna gör dom av typ alu-rör som dom bockar i sån där rörböjargrejsimojs som rörmokare har.

Kvinnan som gör kapellet i artikeln tyckte iaf jag verkade seriös. Tror hon heter Kerstin och tror att hon var hemmahörande i Sthlm regione. Kolla senaste numret av PB så fåpr du mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg också artikeln. Läste med stort intresse, men det vete f-n om jag vågar mig på att göra egna bågar som ska sitta uppe även när man kör. Får kanske höra med Kerstin om hon kan göra bågar också.      

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag är väl till viss del benägen att hålla med dig angående att göra bågar själv. Nu vet jag inte vad materialet kostar men 25 mm rostfritt kan säkert gå på några hundringar per meter. Ska man sen köpa på sig verktyg mm så kanske man inte sparar så mkt på att hålla på som en amatör och göra bågarna själv. Dessutom kanske man hela tiden kommer oroa sig för om grejerna håller. Vore intressant att höra vad en kapellmakare som Kerstin tex har att säga om detta. Hon kanske är av annan åsikt. Återkom gärna med feedback från dina ev. samtal med olika kapellmakare.

Det var också intressant att läsa i artikeln att det kan skilja väldigt mycket i pris mellan olik aföretag som tillverkar kapell. Det lönar sig helt enkelt att ringa runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt måste jag säga att Nimbus 26 nova blir en helt annan båt med kapell och jag tycker verkligen att man bör ha ett sådant kapell på denna typ av båt. Ökar användningen samt komforten på båten avsevärt. Skulle jag köpa en Nimbus Nova skulle jag kräva att akterkapell finns med eller ta höjd för detta i inköpspriset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, i efterhand kan jag tycka att jag borde haft stortkapell som en punkt på min kravspec. Det fanns iofs höjd för det i inköpspriset. Intalar mig det i alla fall:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ska du byta bågarna så ska det vara rostfria sen kan du ju höra vad Kappel o annat ska ha för att göra Kappel och bågar jag gjorde det föra året det blev 100% dem är mycket bra och om det är något som du inte är belåten med så fixas det

Önskar er en bra båt sommar

Crister

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Ska kolla om de kan göra det och vad det skulle kosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är för sent nu, men jsg köpte och monterade mitt kapell och bågar själv. De levererar med mallar som fungerade alldeles utmärkt.

Ring Marin&Industrisömnad i Gbg.

Kapellet är kanon, men lite bökigt med lösa sidor och bakgavel men det är värt det. Dock gungar bågarna fruktansvärt vid gång, så jag spänner en tunn lina från bågen mot vattenskidsöglan på akterspegeln vid gång så att den inte rör sig så mycket. Provade med fäste mot pulpiten, men då gungar hela den med istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är inte för sent. Tack för tipset! Tänkte försöka ta det över vinteruppehållet. Nova26, menar du att du fick detaljerade mallar över var bågar och fästen skulle skruvas fast? Antar att det ska till nya fästen på ett antal olika ställen. Lösa sidor och gavel är väl bra som WAndK skriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att jag inte läst ditt inlägg förrän idag.. Ja, jag fick pappersmallar och var själv lite orolig, men det gick hur bra som helst.

Tog kanske 2ctimmar så satt kapellet uppe. Dock har jag fasta fästen och ej skenor. Enda problemet är att bågen under körning gungsr ganska mycket.

Jat spänner 2 linor från bågarna till vatenskidsöglan i aktern för låsa gungningen. Försökte spänna mot pulpiten men då gungar den bara med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Landkrabba.

Är dina bågar i rostfritt eller aluminium? Kan tänka mig att de i rostfritt är lite stadigare, eller?

Sitter tvärstaget för lågt och det härför svajar?

Har tankar på att skaffa mig ett stort kapell till min Nova 22.

Är det någon som har en bild på hur Bimintopp kapellen till Nova modellerna ser ut?

Hade planer på att utgå ifrån ett sådant och sy på blixtlås i kanterna för att sedan kunna hänga på sidostycken när man ankrar för natten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Landkrabba.

Är dina bågar i rostfritt eller aluminium? Kan tänka mig att de i rostfritt är lite stadigare, eller?

Sitter tvärstaget för lågt och det härför svajar?

Har tankar på att skaffa mig ett stort kapell till min Nova 22.

Är det någon som har en bild på hur Bimintopp kapellen till Nova modellerna ser ut?

Hade planer på att utgå ifrån ett sådant och sy på blixtlås i kanterna för att sedan kunna hänga på sidostycken när man ankrar för natten!

Jag är ju inte inne här så ofta, så återigen kanske det är försent...

Mina bågar är i rostfritt, och vet ej om de skulle hålla i aluminium. Det finns ju tyvärr inget tvärstag på dem. Då bägge fästen på varje sida i princip sitter på linje, så finns det ju inget som hindra bågen att svaja. Har provat med fästen mot pulpiten, men då gungar den bara med..

Vad gäller din fråga om Biminitop så är det ju ett sådant kapell man har till dessa båtarna. Sidor och bakstycke sätter man dit med dragkedjor. Om du ej gör detta så är det ju helt enkelt en biminitop. Dock ingen höjdare att köra med i planing... Rycker och drar ordentligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...