Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Fairline33Targa

Rosa Missfärgade soldynor?

Rekommendera Poster

Hej alla vänner!

Jag är ny medlem , men har varit båtägare i snart 12-20 år.

Har en Fairline 33 Targa med vita soldynor på fördäcket. Har ägt båten i 3 säsonger och efter sommaren 2013 märkte jag rosa fläckar i överkant mot vindrutan på soldynorna. Det första som slog mig var att det var någon trevlig dam som spillt lite rosé på dynan, men så var inte fallet. Någon sa att det var fåglar som spillt sina röda bär där, och det kan ju låta troligt. En god vän till mig har råkat ut för samma sak, och frågan är, måste man klä om dynorna? Jag har provat med allt, tror jag, rödsprit, autosol etc... Har någon smart medlem ett tips så är jag evigt tacksam, i annat fall kan vi kanske lära oss lite mer om detta fenomen,,,

Tack på förhand

Anders Olofsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte går att "bleka" tvätta bort fläckarna så kan du köpa vit vinylsprejfärg Auto-K har en bra sort... det brukar täcka fläckar bra och går att dimma ut så du inte får vit fläckiga dynor.

Hej alla vänner!

Jag är ny medlem , men har varit båtägare i snart 12-20 år.

Har en Fairline 33 Targa med vita soldynor på fördäcket. Har ägt båten i 3 säsonger och efter sommaren 2013 märkte jag rosa fläckar i överkant mot vindrutan på soldynorna. Det första som slog mig var att det var någon trevlig dam som spillt lite rosé på dynan, men så var inte fallet. Någon sa att det var fåglar som spillt sina röda bär där, och det kan ju låta troligt. En god vän till mig har råkat ut för samma sak, och frågan är, måste man klä om dynorna? Jag har provat med allt, tror jag, rödsprit, autosol etc... Har någon smart medlem ett tips så är jag evigt tacksam, i annat fall kan vi kanske lära oss lite mer om detta fenomen,,,

Tack på förhand

Anders Olofsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem på min förra båt, det ser ut som någon spillt rödvin. Det är mögel som orsakar den röd-rosa fläcken på vinylen. Jag lyckades inte få bort fläckarna, klädde om sätena istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Igår tvättade jag båtens alla utedynor med Galltvål från ICA. Resultatet blev outstanding!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...