Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Berry

Justera flottörnivå i förgasare. Yamaha 50 -91

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

 

Köpe ett renoveringskit till mina förgasare då packningarna började se vissna ut efter den årliga vårstädningen i förgasarna. I kittet fanns också flottörer med tillhörande flottörnål.

 

Motorn är en Yamaha DETO 50 -91

 

Läste i min Seloc manual att nivån skall vara mellan 14-16 mm. Se bild:

post-84647-0-33141500-1401310876_thumb.jpg

 

Jag mätte och justerade enligt den vita strecken ner mot packningsytan med förgasaren hållen uppochner.

 

post-84647-0-06649500-1401311063_thumb.jpg

 

Problemet är att efter justeringen bluddrar motorn när man gasar på. Väl i planing och fullgas "fyrtaktar" motorn mycket, samt att den svarar dåligt på justering av bränsleskruvarna. Motorn får, antar jag, för fet blandning.

 

Har jag justerat utåfrån fel punkt på flottören. Kan grön eller rosa streck vara riktig nivå?

 

Varför jag inte bara satte nivåerna på flottörerna samma som de gammla är höljt i dunkel!!

 

 

Mvh Lars A

Redigerad av Berry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Float drop tolkar jag som flottörens maximala öppning, den faller ju nedåt i f-huset om bränslet tar slut. 

 

Jag har ingen manual till Yamma, men flottören brukar ofta justeras efter mätningar utförda med förgasaren eller i förekommande fall fl-huslocket orienterad/orienterat så att fl hänger vertikalt i sin lagringspinne. Fl-nivån som avgör maxnivån i fl-huset mäts när tungan på fl touchar ventilnålen, som då skall vila i botten mot sitt ventilsätet, så att den just skall stänga. Ibland anges nivån som flottörens övre del till packningsytan på förgasaren/locket, i andra fall som den undre delen till samma yta. I ytterligare andra fall anges ingen f-nivå alls, utan bara att flottörens övre del skall vara parallell med packningsytan på förgasaren/locket. Jag skulle tro att detta gäller din motor, eftersom ingen f-nivå anges.

 

(Maximalt) Float drop ställs nog enligt denna fig, http://www.subarubrat.com/Retrofitting%20the%20Weber%20DGAV%2032.htm

men sannolikt mätt från flottörens övre del. Detta är en förgasare med flottörhuslock, men principen är densamma för förgasare med flottörhuskopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade en beskrivning HÄR enligt bilden nedan. Tämligen obegriplig, först vända upp&ner och sedan till en 60 graders vinkel? Dessutom är bildens flottör plan på ovansidan. Är väl flottöraxelns ände som sticker fram där jag markerat? Kanske är detta inlägg mer till stjälp än hjälp, men men.
post-86835-0-88191700-1401355020_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för väl utförliga svar.

Det verkar altså i princip så att flottören skall vara i jämn horisontal nivå med flottörhusets packningsyta hållen uppochner.

 

Återkommer med resultat efter justering.

 

Mvh Lars A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...