MaryChris 0 Postad 28 Maj , 2014 Hej! Är ny i båtsvängen men mycket sugen på att köpa en båt som vi kan tillbringa sommaren i. Har hittat en Tresfjord 29 från 1980 som jag tycker verkar vara lagom stor för oss. Är det någon som kan förklara vad som skiljer mellan Tresfjord 29 och tresfjord 9000? Även Westfjord 29 tycker jag verkar lik. Förstår inte riktigt vad som skiljer. Tack på förhand! Mvh Marie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westfjord29 7 Postad 29 Maj , 2014 Hej! Är ny i båtsvängen men mycket sugen på att köpa en båt som vi kan tillbringa sommaren i. Har hittat en Tresfjord 29 från 1980 som jag tycker verkar vara lagom stor för oss. Är det någon som kan förklara vad som skiljer mellan Tresfjord 29 och tresfjord 9000? Även Westfjord 29 tycker jag verkar lik. Förstår inte riktigt vad som skiljer. Tack på förhand! Mvh Marie Hej Marie, Tror inte det är någon större skillnad. Båten var ursprungligen norsk och tillverkades av tresfjord och hette Tresfjord 29 från början. Sista åren som Tresfjord byggde båtarna så kom en version som kallades för tresfjord 9000 kan tänka mig att det var någon mindre uppdatering inne i båten eller så var det bara namnet som byttes ut det känner jag inte till! Tresfjord bytte koncept och började bygga båtar efter amerkikanske koncept och sålde av formarna till ett båtvarv i Munkedahl som tillverkar Westfjord så dom tog över tillverkningen. Westfjord varvet gjorde lite minde ändringar invändigt, samt satt upp en skarndäcks list runt hela båten som inte finns i original på Tresfjord och båten döptes om till Westfjord 29. Har även sett versioner som kallas för Westfjord 9000 men vet som sagt inte vad det är för skillnad. Skrovet är densamma på alla båtar däremot motorer finns med lite olika alternativ och desto nyare båt desto större motor . Tror att sista Westfjord 29 som tillverkades var 2005 så hängde med länge från produktionsstarten. Har själv en Westfjord 29 sedan några år som jag är mycket nöjd med. Det som jag gillar med dessa båtar är att dom är rejäla har fina skrov, går bra i sjön, kursstabila upp till i alla fall 15 knop (trevligast fart är dock mellan 7-11 knop) samt funkar mycket bra som familjebåtar då dom är väldigt stora invändigt samt har akterkabin med tre platser där barnen normalt sover. Det som är ochså är ett stort plus är att pentryt inte är inne i båten utan att man står ute i den stora sittbrunnen där vi spenderar mestadels av tiden. Nere i förruffen sover vi mest samt ungarna tittar på tv där nere. När ungarna var lite mindre var det även ett stort plus med att sittbrunnen är väldigt djup så ingen risk att ungarna ramlar ur i första taget... Nackdelen med båten är att den är ganska spartanska inredning jämfört med modernare båtar och den stora ytan kunde utnyttjas bättre. Är också besvärligt att ta sig från för till akter då det är små skarndäck t.ex vid förtöning om man är ensam. Båten är också relativt långsam eftersom det är en halvplanande båt fast jämför man med en renodlad snipa så är den snabb med rätt motor och propeller. Gillar man fiske så är det kanske heller inte riktig rätt båt då det inte finns någon bra yta att fiska ifrån (typ akterdäck). Som en rejäl och prisvärd sommarbåt för familj upp till fem personer så är det en riktigt bra båt som jag rekommenderar. Fanns en artikel 2012 eller 2013 om westfjord 29 tror att det var i praktiskt båtägande Finns även en äldre artikel på nätet se denna länk http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/westfjord-29 /Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motormaniac 0 Postad 29 Maj , 2014 Har du kollat på Tresfjord 34 Dc Bahama. Modellen är byggd 1990 och vad jag vet väldigt unika i Sverige. Stora utrymmen och ett fantastiskt skrov med bra sjöegenskaper. Är du ute efter en Tresfjord så skulle jag leta efter denna. De som finns är oftast fullutrustade med all typ av bekvämlighet. 34 fot är även gränsen till att du måste ha skepparexamen så den största motorbåten för den som inte har skepparn. Här en en länk för bild http://www.blocket.se/goteborg/Tresfjord_340_DC_51320789.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 29 Maj , 2014 Har du kollat på Tresfjord 34 Dc Bahama. Modellen är byggd 1990 och vad jag vet väldigt unika i Sverige. Stora utrymmen och ett fantastiskt skrov med bra sjöegenskaper. Är du ute efter en Tresfjord så skulle jag leta efter denna. De som finns är oftast fullutrustade med all typ av bekvämlighet. 34 fot är även gränsen till att du måste ha skepparexamen så den största motorbåten för den som inte har skepparn. Här en en länk för bild http://www.blocket.se/goteborg/Tresfjord_340_DC_51320789.htm?ca=11&w=3 För att behöva skepparexamen så måste båten vara bredare än 4 meter och längre än 12 meter. Det gällde i alla fall när jag tog skepparexamen. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motormaniac 0 Postad 29 Maj , 2014 Det är möjligt att det är så Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaryChris 0 Postad 23 Juli , 2014 Hej igen! Vi har fortfarande inte kommit till skott i vårt båtköp. Har kollat mycket på Nimbus 2600 och Nimbus 3003 som jag tycker är mycket fina båtar, hur tycker ni att man ska tänka när det gäller Nimbus kontra Tresfjord? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser