Raspie 0 Postad 28 Maj , 2014 Hej alla! Jag har en snipa med MD2B motor i. Den överhettas dock ganska snabbt då man varvar mer än 1500, under det varvantalet håller den sig ganska stabilt på 85C ca. Jag har nu bytt impeller, termostat (den gamla var helt slut), spolat ur avgaslimpan (kom ut en hel del rostavlagringar etc.), kontrollerat att tempmätaren/givaren visar korrekt info. Samma resultat dock, överhettning vid ca. 1500 varv under gång. Det vattnet som kommer ut ur avgasröret är rätt varm, varmare än pissvarm . När jag plockade ner värmeväxlaren "Martec" och skruvade loss gavellocket var det lite anodrester kvar i röret men annars så såg de alla små rören rena och fina ut. Jag har nu läst en del om värmeväxlare och det som slog mig är att det finns något ska avskilja inloppet av sjövattnet från utloppet (Pass Partition eng.). På min värmeväxlare fanns det dock en glipa på 2-3 mm. från rören så att vattnet kan passera direkt från inloppet till utloppet. Undrar dock om det spelar så stor roll eftersom vattnet som kommer ut avgasröret är ändå ganska varm så det betyder antagligen att den ändå värms i värmeväxlaren. För övrigt så kommer det rätt så rak stråle i expansionstanken. Finns det någon tumregel på hur mycket sjövatten ska det komma ur avgasröret under viss tid på en sådan motor? Någon som vet var jag ska fortsätta leta för att hitta felet. Visst kan jag sk1ta i det och nöja mig med 6,2 knop istället för 7,5 som snipan kan komma i men har svårt att släppa det dock nu när jag ändå har börjat felsöka. Hoppas att min förklaring inte var för rörig. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 28 Maj , 2014 Du säger att du har spolat av avgas limpan men jag tror att du måste göra det samma med kylkanaler i cylindrarna. Där samlas ju massor med rost avläggningar och höjer tempen. För att rensa dom från avläggningar är best att plocka av cylindrarna men är ganska omfattande jobb. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 28 Maj , 2014 Tack för ett snabbt svar! Bara att kavla upp ärmarna och börja jobba ser det ut som. Som tur är så har jag långhelg framför mig och att det är bara 2 st. cylindrar att ta hand om! P.S. Glömde att skriva att jag även provade köra utan termostat, samma resultat där - överhettning vid 1500 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2014 (redigerade) Räcker flödet av sjövatten till värmeväxlaren väl till ska det bara bli pissljummet. Känn på slangen som leder sjövatten till avgaskröken (skrev värmexl). Efter avgasröret är det värmt av avgaserna så det blir irrelevant. Vanligt att gammal trött sjövattenpump ger kokning. Redigerad 28 Maj , 2014 av forgus31 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 979 Postad 28 Maj , 2014 Min MD-2b spolar igenom 10 liter kylvatten på 2 1/2 minut vid 1000 varv/min med nybytt impeller. Det är riktigt att det kan samlas skit i kylkanalerna runt cylindrarna, men det borde inte göra det om motorn går med värmeväxlare och glykol. Ett sätt att kolla mängden skit där är att öppna avtappningskranarna i nederkant på cylindrarna, om det rinner bra där så är det nog inte så farligt. Om det är tätt så att man måste peta för att det ska rinna så är det dags att riva. Jag tycker det låter tveksamt om vattnet inte passerar värmeväxlaren på rätt sätt. Har Du provat att koppla förbi värmeväxlaren och kyla med sjövatten direkt igenom motorn som test? /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Maj , 2014 Är du hundra på att den överhettar? Är tempmätare och tempgivare anpassade till att användas tillsammans med värmeväxlare? Hur ser din tempmätare ut, grönt fält och rött fält, om så är fallet kan du inte läsa in gradet i en linjär skala, då det gröna fältet bara representerar en tempskillnad på ca 5 gradet. Din maskin var när den var ny anpassad att kylas av vatten direkt från sjön, för att slippa problem med salt satte man motortempem på 50-60 grader, då hamnade tempmätaren ungefär på det gröna fältet. Om man senare konventerat till värmeväxlare och har en termostat på 85 grader säger sig själv att tempmätaren går upp på rött, därmed inte sagt att maskinen kokar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 979 Postad 28 Maj , 2014 Har problemet kommit plötsligt eller långsamt? /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 28 Maj , 2014 Hej, Tack för era svar! Jag ska prova det ni har rekommenderat imorgon. Ang. tempmätaren så är den antagligen utbytt efter att man satt dit sötvattenkylningen eftersom det är gradtal som är med på den. Jag har även testat med en kökstermometern inne i expansionstanken för kylarvätskan då stämde temperaturen på den med mätaren i båten, tempen gick upp till 90 då varvade jag ner och den sjönk långsamt mot 85. Har köpt båten nyligen och borde ha reagerat då säljaren sa att "man ska helst inte köra länge än 3 timmar åt gången och då helst i 1200 varv". En dieselmotor borde väl kunna gå flera dygn tycker jag, men då avslog jag det som att han var överförsiktig. Men nu med tanken på det så låg det något annat bakom det antar jag. Problemet fanns väl ett tag även under hans tid då han ägde båten i 4 år skulle jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2014 Jag har en liknande motor. En höst med igenväxt sjövattenintag överhettades motorn mer och mer. Efter några veckor gick det inte ens att köra på tomgång. Kombinationen musslor i vattenintaget och den slitna sjövattenpumpen gav kokning. Då det blev riktigt dåligt när vi var ute på Tistlarna och behövde backa ut ledde jag vatten från pentryts sjövattenintag och då blev det ok kylning även vid full maskin. Eftersom pumpen ändå var slut då den inte sög när det var luft vid sjösättningsstarten byttes den ut. Den har jag aldrig haft problem på hösten fast musselodlingen brukar vara legio i vattenintaget. Föreslår koll av tempen på sjövattnet som lämnar vvxl och kyler avgasslangen. Dåligt sjövattenflöde ger förstås hett vatten. Ska vara ljummet. Om en motor går i en kvart eller i tre timmar är ingen skillnad map värme. Efter en kvart har motorn utan vidare blivit driftsvarm och sen ska tempen nått fortfarighetstillstånd. Dvs inte öka mer. 1200 r/min är tomgång om än lite hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 28 Maj , 2014 En annan detalj som jag glömde att nämna var att på aktern runt avgasrörets genomföring var det sprickor och en förbipasserade båtklubsmedlem blev uppmärksammad på det och menade att det kan uppstå sprickor då vattnet som lämnar avgasröret är för hett. Det kan stödja din teori Forgus. Kan vara en ide att ta reda på hur mycket sjövatten passerar under en viss tid antar jag. Menade du 10 liter "sjövatten" under 2½ min? Spontant känns det inte som att det kommer så pass mycket då jag kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2014 Är vattnet hett så är det för litet flöde. Flödet följer också varvtalet om du har den vanliga sjövattenpumpen. Vid 1200 r/min kan det kanske vara 5 l per minut eller så. Att värma 5 liter vatten till tex 40 grader på en minut kräver runt 8kW om jag räknat rätt. Skulle tro flödet bör vara minst 5l/min. Nu går motorn ganska lätt vid 1200 varv så flödet kanske behöver ökas mer än linjärt. 10 l/minut vid 1800 varv eller så. Men som Pentax skriver överhettas den verkligen? Är det bara som du kollar på tempmätarn? Kokar den bort kylvatten så kyls den för dåligt. Kokar den inte så är det bara bra att den ligger högt i temperatur. Glykolvattnet kan gärna vara runt 100 grader om du har bra slangar, dragna slangklämmor och ett tätt lock på exp.kärlet. En annan grej är att om den trycker ut kylvatten kan det vara läck i en topplockspackning och det kan gå bra i låg effekt men se ut som kokning vid högre fart. Kan vara bra att med kall motor dra på fullt och ha koll på locket. Släpper det ut kylvatten direkt så är det sannolikt topplockspackningen. Är det först när motorn blivit driftsvarm och drygt det så tyder det på dålig kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 29 Maj , 2014 Är du hundra på att den överhettar? Är tempmätare och tempgivare anpassade till att användas tillsammans med värmeväxlare? Hur ser din tempmätare ut, grönt fält och rött fält, om så är fallet kan du inte läsa in gradet i en linjär skala, då det gröna fältet bara representerar en tempskillnad på ca 5 gradet. Din maskin var när den var ny anpassad att kylas av vatten direkt från sjön, för att slippa problem med salt satte man motortempem på 50-60 grader, då hamnade tempmätaren ungefär på det gröna fältet. Om man senare konventerat till värmeväxlare och har en termostat på 85 grader säger sig själv att tempmätaren går upp på rött, därmed inte sagt att maskinen kokar. Kalle Det följer en ny tempgivare, med färskvattenkylningen, för att mätaren ska visa normal temp vid 85 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 29 Maj , 2014 Det följer en ny tempgivare, med färskvattenkylningen, för att mätaren ska visa normal temp vid 85 grader. Stämmer Rollen, det är en sådan jag har. Så det borde inte vara missvisningen på tempen antar jag. Har läst på någon av de engelskspråkiga forumen om ett hål i termostathuset som ska vara igenpluggat. I mitt fall sitter en sådan igenpluggat hål rätt under termostaten med en O-ring på. Det stod om att det hålet ska vara igenpluggat då motorn kyls ner enbart med sjövattnet. Kanske inte har något med mitt problem att göra men ändå. Ska hur som helst sticka till Biltema och köpa en IR-termometer och mäta tempen på de olika ställen på slangar/cylinder etc. , ta reda på kylvattenflödet under gång och allt annat ni har kommit på MVH //Denis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2014 Mellan raderna tycker jag mig ana att motorn inte kokar. Lätt att bekräfta det så är fallet löst! Kokar den inte så kokar den inte. Kör full maskin i en kvart. Har du samma mängd vatten i expkärlet är det inget att bry sig om. När jag mäter tempen på MD11:an mellan cylindrarna får jag 110 grader Celcius. Då har jag lite tryck i motorns kyl och man ska inte öppna locket på expkärlet då. Jobbar du med ett ickeproblem? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 29 Maj , 2014 Hej, Har nu testat att köra full maskin. Efter c.a. 5 min började ryka ur expansionskärlet och vätskan sipprade ur, inga väldiga mängder men tillräckligt för att täcka lockets kant. Vet inte om det är tecken på att den kokar eller inte. Har inte vågat pressa maskinen tills det började ryka tidigare. Hur som helst när jag öppnade locket kunde jag inte avgöra om hur mycket glykolvätska som har "ångat" bort (antagligen marginellt) på ytan flöt det förresten något som såg ut som rostavlagringar (pulverstorlek), inga jättemängder där heller (5 krona i diameter ca.). Sjövattenledningen till avgaskröken var pissljumen under hela förloppet Nåja, jag vet inte om jag ska slösa både er och min tid med det, bara att köra så det inte ryker inte så mycket jag förlorar i fartväg ändå. Får kanske ta tag i det efter sommaren om jag har nu inte blivit hemmablind tills dess. Tack för alla förslag och hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Maj , 2014 mätte du tempen i expansionskärlet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 29 Maj , 2014 Japp, fast jag gjorde det först då den slutade ryka, tordes inte öppna den innan, luktade dessutom glykol en del då. IR-mätaren visade på 95, lika mycket som den interna tempmätaren som sitter på avgaslimpan vid samma tidpunkt men det är som sagt efter att det slutat ryka ur expkärlet. Avgaslimpan var som varmast vid 100-105 grader. Mätte även mellan cylindrarna där gick den upp till 110 ca. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2014 Det är samma som vår motor beter sig. Vi kör på och låter temp gå upp på röda fältet. Man kan se att termostaten är det som reglerar temperaturen då den varierar några grader. Termostaten öppnar och stänger. Först när temperaturen går vidare upp utan dessa fluktuationer kommer motorn att koka. Termostaten är då öppen hela tiden och kylningen räcker inte till. Vill man kan man ju sätta in en svalare termostat. Man kan ju också köra utan termostat för att kolla. Går den inte upp i kokning så är allt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 979 Postad 31 Maj , 2014 Har Du kollat hur mycket vatten som går igenom motorn och kommer ut igenom avgasröret och jämfört med mina siffror ovan? Häng en 10-liters hink under avgasröret och ta tid. Har Du koll på cirkulationen i värmeväxlaren? Du nämner själv en glipa den. Det är ingen fördel att åka runt med för varm motor. Ligger kylningen på gränsen nu så lär det inte bli bättre med stigande badvattentemperaturer. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2014 Hej, Har nu testat att köra full maskin. Efter c.a. 5 min började ryka ur expansionskärlet och vätskan sipprade ur, inga väldiga mängder men tillräckligt för att täcka lockets kant. Vet inte om det är tecken på att den kokar eller inte. Har inte vågat pressa maskinen tills det började ryka tidigare. Hur som helst när jag öppnade locket kunde jag inte avgöra om hur mycket glykolvätska som har "ångat" bort (antagligen marginellt) på ytan flöt det förresten något som såg ut som rostavlagringar (pulverstorlek), inga jättemängder där heller (5 krona i diameter ca.). Sjövattenledningen till avgaskröken var pissljumen under hela förloppet Nåja, jag vet inte om jag ska slösa både er och min tid med det, bara att köra så det inte ryker inte så mycket jag förlorar i fartväg ändå. Får kanske ta tag i det efter sommaren om jag har nu inte blivit hemmablind tills dess. Tack för alla förslag och hjälp! Pissljummen. Detta innebär att sjövattenflödet är tillräckligt. Klart är att med för litet flöde blir sjövattnet varmt dvs flödet otillräckligt. Jag har ju liknande förhållande i vår motor och har jag ork och tid och lust kanske jag tar bort termostaten. Det är ju lösningen. Blir tempen låg kyler det tillräckligt. Byt termostat så får du den temp du tycker är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 979 Postad 1 Juni , 2014 (redigerade) Hej, Har nu testat att köra full maskin. Efter c.a. 5 min började ryka ur expansionskärlet och vätskan sipprade ur, inga väldiga mängder men tillräckligt för att täcka lockets kant. Vet inte om det är tecken på att den kokar eller inte. Har inte vågat pressa maskinen tills det började ryka tidigare. Hur som helst när jag öppnade locket kunde jag inte avgöra om hur mycket glykolvätska som har "ångat" bort (antagligen marginellt) på ytan flöt det förresten något som såg ut som rostavlagringar (pulverstorlek), inga jättemängder där heller (5 krona i diameter ca.). Sjövattenledningen till avgaskröken var pissljumen under hela förloppet Nåja, jag vet inte om jag ska slösa både er och min tid med det, bara att köra så det inte ryker inte så mycket jag förlorar i fartväg ändå. Får kanske ta tag i det efter sommaren om jag har nu inte blivit hemmablind tills dess. Tack för alla förslag och hjälp! Pissljummen. Detta innebär att sjövattenflödet är tillräckligt. Klart är att med för litet flöde blir sjövattnet varmt dvs flödet otillräckligt. Jag har ju liknande förhållande i vår motor och har jag ork och tid och lust kanske jag tar bort termostaten. Det är ju lösningen. Blir tempen låg kyler det tillräckligt. Byt termostat så får du den temp du tycker är bra. Att sjövattnet kommer ut pissljummet behöver ju inte betyda att motorn får tillräcklig kylning om vattnet inte går rätt väg i värmeväxlaren. Han talar ju själv om en glipa i värmeväxlaren. Kokar det i expansionskärlet går motorn för varmt! Jag skulle koppla förbi värmeväxlaren och provköra med sjövatten genom motorn för att kolla var felet ligger. Kyler den bra med sjövatten är det nog dags att reparera värmeväxlaren. /Claes Redigerad 1 Juni , 2014 av Rascal 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 2 Juni , 2014 (redigerade) Ringde till Martec och frågade om det ska finnas en 2-3 mm. glipa vid gaveln mot rören och han jag pratade med sa att det skulle det. Hans spontana reaktion på min fråga var att byta ut sjövattenpumpen (de hade delar till min hemma ) Har inte tittat på hur mycket sjövatten pumpas genom systemet än, får man en rättvis bedömning om man gör det i stående på bryggan eller ska det helst ske under gång? Ang. termostaten så är den ny och öppnar sig vid 75C (testat i kastrullen), har kört utan den någon vända men upplevde ingen större skillnad. Håller med dig Claes att det blir mer problem med stigande temperatur under sommaren. Ska kontrollera flödet först, sedan om det är OK koppla förbi kylningen och köra med sjövatten. Ska temperaturen då inte vara högre än 50-60C som Pentax skriver? P.S. var ute på en tur i helgen, 3-4 timmars körning, fanskapet dog då jag varvade ner och skulle lägga an vid hemmabrygga. Fick igång den först då jag drog fram handveven. Har säkert inget med kylningsproblem att göra men känns halvjobbigt att börja min båtkarriär på det sättet Redigerad 2 Juni , 2014 av Raspie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raspie 0 Postad 16 Juni , 2014 Uppdatering: Har nu "löst" problemet genom att tömma systemet på kylarvatten och varmkört motorn med oxalsyralösning (c.a. 10-15%) i den interna kylarsystemet (hittat det förslaget på ett av engelska forum). Sedan har jag låtit den stå över natten och en varmkörning senare dagen efter tömde jag kylarsystemet igen, lösningen som var från början genomskinlig förvandlades till mörkare "pissgul" och blev rätt så grumlig. Har sedan spolat systemet med kranvatten i c.a. 30 min, fyllt på med kylarvätska och kört i 30 min i 2200 varv. Tidigare då jag gjorde det så kokade det friskt i expkärlet redan efter 5 min. Nu gör det inte det längre och tempen översteg inte 95C. Det får bli en temporär lösning eftersom jag misstänker att sötvattenpumpen har blivit installerad efter att motorn blev kyld med sjövatten ett tag och det lär behövas en mekanisk rensning av kylarkanaler som Gogy föreslog redan i början. Men det gör jag först efter säsongen till hösten Tack för alla bra svar. Ha en bra sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser