Mauritx 16 Postad 27 Maj , 2014 Hej. En som plastdel har gått sönder och måste byta men jag vet inte vad det hetter. Jag har en storsegel med genomgående lattor, i varje lattor sticker ut en band (vid mastrännan )som sedan trängs igenom plastdelen som håller den fast, Vad heter plast delen???? Den verkar att den ska bromsa/hålla fast bandet. Har letat som en galen men inte hitta någon liknande. Tack för svar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 27 Maj , 2014 På moderna vindsurfingsegel med genomgående lattor har man ibland en vridbar plastklyka som formar sig delvis runt masten. i den plastklykan sätts lattan in och tillsammans skapar de en bra profil på seglet. Inom vindsurfing kallas den plastklykan för Cambers. Det är mycket möjligt att man kan använda samma teknik och kallar det för samma sak inom modern segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 28 Maj , 2014 Det finns massor med varianter. Prova att ta kontakt med en segelmakare, kanske skicka en bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 Maj , 2014 Hej. En som plastdel har gått sönder och måste byta men jag vet inte vad det hetter. Jag har en storsegel med genomgående lattor, i varje lattor sticker ut en band (vid mastrännan )som sedan trängs igenom plastdelen som håller den fast, Vad heter plast delen???? Den verkar att den ska bromsa/hålla fast bandet. Har letat som en galen men inte hitta någon liknande. Tack för svar, Jag får inte ihop din beskrivning. En bild skulle underlätta. Men segelmakaren som sydde seglet lär ju kunna hjälpa dig, jag skulle börja där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 28 Maj , 2014 Jag får inte ihop din beskrivning. En bild skulle underlätta. Men segelmakaren som sydde seglet lär ju kunna hjälpa dig, jag skulle börja där. På mitt storsegel (Royal Sails i Västervik) sitter det något som ser ut som kilar med nylonband igenom som man spänner lattorna med, kilarna trycks in innanför en metallbygel skruvat i ett plastbeslag, sedan drar man åt bandet och stänger ett spänne. Helmärklig konstruktion... vanligen har man ju fickor med kardborreband, kanske finns en jättesmart funktion inte jag fattar. Tror det är något om det hållet som efterfrågas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Maj , 2014 Peter_K: Vadå "spänna" lattan?Själv har jag numera ett storsegel där två av fyra lattor har fullängd, de TRAVARNA är enligt länken speciella och har hjul på sidorna, detta tydligen för att minska friktionen vid segelnedtagning i medvind? Lattorna sticks in i såna HÄR plastbeslag och låses med kardborrband i akterliket. (Det står faktiskt "justeras från akterliket" i länken, räcker det alltså inte med att lattorna hålls stadigt på plats där de är instucka??)Haha, nån kanske kan förbarma sig över en slöseglare och utreda detta litet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 28 Maj , 2014 Ska bli spännande att se bilder från TS, alla verkar lika förbryllade över vad som avses. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 29 Maj , 2014 Naturligtvis kan man ha olika spänning i lattan, är man lagd åt det noggranna hållet borde man nog spänna lattorna i hårdvind och slacka i lättvind. Typ. Ska se om jag kan ta en bild idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 29 Maj , 2014 Naturligtvis kan man ha olika spänning i lattan, är man lagd åt det noggranna hållet borde man nog spänna lattorna i hårdvind och slacka i lättvind. Typ. Ska se om jag kan ta en bild idag. Precis. Har man genomgående lattor så är det där ganska viktigt, framför allt topplattans spänning och styvhet har stor inverkan på segelformen i toppen. Om det "hookar" eller är lätt att twista. En löst spänd topplatta kommer tillåta seglet att twista mer och alltså "förlora" kraft. En för hårt spänd latta kommer stänga toppen och dessutom vara svår att få att "vända sig rätt" i gippar och slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Maj , 2014 (redigerade) Tack för svaren angående att spänna lattor. Tyvärr förstår jag fortfarande inte ens vad som avses, tror att man i princip förkortar lattfickan? Antagligen fel, men men. Hur skulle det påverka segelformen eller lattornas böjbarhet, fickorna följer ju alltid lattans form och kan därmed inte böja lattan likt en rak sträng i en böjd pilbåge??Har försökt googla detta och citerar ur DENNA sajtens avsnitt "shape control". (Lät google översätta och bättrade sen det kryckiga språket litet.) Hmm... tycks enligt min understrykning som att segelmakaren håller med? Haha, rätt OT men jag är förbryllad och nyfiken. ;-)I fallet med en icke böjbar mast (som är vanligt hos cruisingbåtar och en stor andel produktionsbåtar), tar fullängdslattor kontroll över segelformen, överträffar rent av effekten av förändringar i uthal och cunningham. Seglet kan göras plattare genom att (a) använda styvare lattor eller (b ) minska spänningen på lattorna själva. Seglet kan göras fylligare genom (a) med hjälp av mer flexibla lattor eller (b ) genom att öka spänningen på lattorna. En extrapolering av detta är att segelformen är i princip förbestämd genom lattornas styvhet. Detta betyder att formen kommer att vara "okej" nästan oavsett vad du gör eller inte gör för att trimma den.I fallet med en böjlig mast kan storseglets form justeras genom att böja masten. Seglet blir plattare när mitten av masten böjs framåt jämfört med huvud och hals. I detta fall behöver fullängds lattor inte överväldiga utformningen av seglet. Redigerad 29 Maj , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 29 Maj , 2014 Här: köpte 5 stycken. Det ska spänna på någon sett lattor, spegelmakaren sa att det är vanligt att det går sönder, torkar av solen. En bild: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 30 Maj , 2014 Var köpte du dem? Jag har sådana, hemsk konstruktion enligt mig, och mina håller på att vittra sönder. Här: köpte 5 stycken. Det ska spänna på någon sett lattor, spegelmakaren sa att det är vanligt att det går sönder, torkar av solen. En bild: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Maj , 2014 Exakt sådana har jag också. En är avbruten i spetsen. Samma fråga som ovan; var..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 Maj , 2014 F ö - typ så här är mitt nylonband trätt genom plastdelen, man drar åt och stänger klämman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 30 Maj , 2014 Västerås segelservice köpte jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 2 Juni , 2014 En liten korrigering: Ju hårdare man spänner sina genomgående lattor ju BUKIGARE blir seglet och det är just så man vill ha det i LÄTT vind, inte tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 2 Juni , 2014 En liten korrigering: Ju hårdare man spänner sina genomgående lattor ju BUKIGARE blir seglet och det är just så man vill ha det i LÄTT vind, inte tvärtom. Mnje....nej..normalt sett.. Behöver man plana seglet något. För att undvika att luftströmmen inte ska släppa för tidigt från segleplanets profil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Juni , 2014 Grossisten Asperö handels AB har en del kataloger HÄR. Hittar grejor jag inte hade en aning om så det är lite kul att bläddra. :-)På sidan 17-18 i Bainbridge segel- & kapelltillbehör finns litet olika lattspännare, dock inte TS- och Peters variant.Gissar att ju större akterrunda seglet har desto viktigare blir justeringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 3 Juni , 2014 Nja... egentligen är nog alltid lattspänningen viktig oavsett akterrunda. Samtidigt; orka! Hur många spänner/släpper på vanten eller justera mastlutet beroende på vindstyrka? Nä, det är som allt annat, man försöker hitta en lagom spänning som funka OK i alla vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 7 Juni , 2014 Nja... egentligen är nog alltid lattspänningen viktig oavsett akterrunda. Samtidigt; orka! Hur många spänner/släpper på vanten eller justera mastlutet beroende på vindstyrka? Nä, det är som allt annat, man försöker hitta en lagom spänning som funka OK i alla vindar. När vi seglade Gotland Runt på 90-talet med en Comfortina 39 som hade genomgående lattor hade vi ett litet block i de övre lattornas travare och en trimtamp ner längs masten till ett litet skotlås. Det var då lätt att trimma för hårdvind (släppt trimtamp och plant segel) och lättvind (hårt spänd trimtamp och bukigt segel). Vi vann några seglingar och en konkurrent protesterade mot bl a vårt trimarrangemang, men de fick tji! På mellanstora båtar ändrar men i regel inte mycket på vanten under segling men många jollar har snabbjusterbara vantskruvar. Akterstaget på fraktionsriggar (motsatsen till masthead d:o) justerar man efter rådande vindstyrka, det har en jättestor inverkan på storseglets planhet. Segeltrimning är en svår konst men det är A och O vid kappsegling... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunderbear 0 Postad 23 Maj , 2016 Här: köpte 5 stycken. Det ska spänna på någon sett lattor, spegelmakaren sa att det är vanligt att det går sönder, torkar av solen. En bild: Hej Är intresserad att köpa ett spänne av nån! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser