PederGbg 2 Postad 27 Maj , 2014 (redigerade) Har en kollega som blir sjösjuk så fort han ser en båt :-) Försöker ihärdigt få med honom ut en sväng på sjön men han säger att det funkar inte för han blir så dålig. Vad motverkar denna åkomma bäst? Redigerad 27 Maj , 2014 av PederGbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 27 Maj , 2014 Tuggummit Calma finns på Apoteket. Smakar inget vidare men funkar. Behöver inte tas i förväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 27 Maj , 2014 http://www.sxk.se/forebygg-sjosjuka Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 31 Maj , 2014 Mythbusters gjorde ett test för många år sedan för att kora bästa pillret. Lösningen var enkel och billig....Ingefära!! https://www.youtube.com/watch?v=DnRqFHtQyt0 Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Maj , 2014 Jag har en bekant som jobbat som doktor på kryssningsfartyg. Enl honom är Scopoderm plåster (receptbelagda) effektivt. Men det mest effektiva är att vara torr, mätt, varm och stanna på land Man brukar säga att man är sjösjuk i högst tre dygn. Efter detär de flesta botade för alltid. På segelfartygens tid brukade man låta prentisarna skura däck med tegelsten, då blev de snabbast botade. Troligen kan både ingefära och placebo fungera utmärkt för många. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 31 Maj , 2014 När vår dotter var liten blev hon åksjuk i bil, men inte sjösjuk. Jag läste en artikel som en av Sveriges då bättre rallykartläsare skrivit, den handlade bl.a. om att han var åksjuk. Han hade kommit på att om han snurrade runt på stället ("piruettade") precis innan de gav sig iväg så blev han mindre åksjuk. Vi provade på dottern och det funkade klockrent. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 31 Maj , 2014 Jag hörde en dokumentär med en fiskare som berättade att han var sjösjuk under de första 15 åren. Jag hade nog skolat om mig ganska snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 7 Juni , 2014 De flesta pillren funkar men man blir antingen dåsig eller avtrubbad. För mig funkar däremot amerikanska Dramamine utan biverkningar men de får inte säljas i Sverige. Fast det bästa är att spy första dan, vilket jag har gjort då å då genom åren vid första resorna för året efter seglingsuppehåll, sedan klarar man både Biscaya å Östesjön eller vad som helst. Det går över efter två dagar. När man går i land så brukar marken "gunga". Det är ett gott tecken. När det sedan slutar gunga så har man fått sina "sjöben". Då kan man stå dubbelvikt nere i kölsvinet å rota efter grejer utan att det bekommer en. Har nyss kommit hem efter en seglats till Härnösand från Gunnebo(Västervik). Mådde lite små-tjuvens andra dagens morgon. Det var ju första resan för i år. Så det är normalt. Tredje dagen var det helt ok utan minsta besvär för hela resan på två veckor. Passa er för Gävlebukten i kuling, inte kul, men vi hade tur med vågorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser