seglarfreaken 55 Postad 27 Maj , 2014 Hej! I går när jag kryssade som värst uppstod troligtvis en L-formad reva ca 2 meter upp i focken. Revan är ca 1 dm lång och 6 cm bred . Den har uppkommit ca 4 cm från akterliket. Kan jag laga skadan med kraftig segeltape eller bör jag lämna in den till en segelmakare? Är inte så händig själv för att sy. Focken är ett dacronsegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Maj , 2014 Du kan nog tejpa ihop det, det håller nog om det inte tokstormar och akterliket är slackat så det fladdrar. SÅklart det blir helt bra om någon syr ihop det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 27 Maj , 2014 Risken om du tejpar och det inte blir bra - eller släpper - är att du töjer ut seglet på fel vis. Tejp ser jag som en akutlagning som ska sys så fort som möjligt utom på en spinnaker eller gennaker där tejp funkar bra. Sedan beror det ju på seglens ålder också. Ska de ändå kasseras inom något år har det ju ingen betydelse om tejpen glider eller släpper. Det är bara att tejpa en gång till. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Maj , 2014 Revan är 1 dm lång men 6 cm bred verkar värre. Saknas det alltså en 10x6 cm bred dukbit? Normalt blir det en söm som går upp men här är det inte så enkelt, eller? Hursomhellst är tekniken att sy inte så svår att komma underfund med. Det handlar om att trä en nål med sytråd genom duken och hålen borde redan finnas där om det nu inte är duken som blåst bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 27 Maj , 2014 Skulle valt självhäftande segelduk. Kanske tre lager. Olika stora bitar och de mindre bitarna underst. Båda sidorna av seglet. Rejält med marginal till revan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 27 Maj , 2014 Jag tänker på Murphys lag, ungefär "Om något kan gå fel,så gör det det." Lagar du inte revan ordentligt kan man nog ge sig sjutton på att du råkar ut för ett överaskande oväder som sliter seglet i småbitar. En så stor reva är en rejäl brottanvisning. Jag skulle alla gångar reparera seglet på ett fackmannamässigt sätt. Om du inte har ett till passande försegel i reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 27 Maj , 2014 Känner mig lite kluven. Tid och pengar är bristvaror för oss nu samtidigt så kan ju snålheten ibland bedra visheten. Parallellt med det här så undersöker jag nu möjligheten att damma av en fin gammal genua som jag skriver om i en annan tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 Maj , 2014 Egentligen håller jag med Mackey, men med tanke på penga och tidsbegränsningar.. Köp en rulle segeltejp (inte spinnackertejp) och prova att tejpa. Jobba på en plan, tillräckligt stor yta och se till att du får bra vidhäftning och se till att ta en ordentligt stor bit. Jag tror däremot inte på att bygga massa lager. Utan en på varje sida bör räcka.Jag tror det borde funka för "vanlig" skärgårdssegling, men planerar du att segla på havet i tuffa förhållanden så borde du sy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 28 Maj , 2014 Efter en miss under en hetsig kappsegling skotades min genua hårt emot pulpit, ett hål uppstod ungefär så stort som du beskriver. Jag köpte då ett ark reparationstejp i dacron av en segelmakare, arket var stort som ett A4, och klippte ur två runda lagningar med en tallrik som mall. Sedan tejpade jag båda sidorna. Reparationerna såg ut som en förstärkning och höll utmärkt under många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 28 Maj , 2014 Jag håller med Amanda31. Kör med självhäftande duk (samma typ som används till segelsiffror). Min erfarenhet är att det håller tillräckligt bra. Jämfört med segeltejp så kan du få ett stort område vid sidan om skadan som häftar fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 29 Maj , 2014 Ok, jag ger mig. Om man har ett stort reparationsark som Peter_K beskriver så funkar det bra att laga. Jag tror inte på en massa remsor om man vill att det ska hålla länge. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 30 Maj , 2014 Inga remsor. Köp en rulle självhäftande srgelduk. Den kommrr du ha nutta av i 15 år. Tre lager olika stora bitar med den minsta innerst så skyddar du skarvarna med den stora överst. Överdriv storlek, båda sidorna. Det funkar utmärkt. Dessutom skyddar detta mot slitage, det var ju så det började. Lägg ev en eller två extra remsor runt akterliket. Ang rullen. Så fort du ser ett begynnande litage lägger du en rund bot över slitaget, dtor. Att den är rund är viktigt, få finns det inga hörn som släpper. Alltid på båda sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motormanne 0 Postad 3 Juni , 2014 Ta fram symaskinen och sy igenom förstärkningen du tejpat på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser