Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
jmahler

Fråga kring växelvajer och gasreglage

Rekommendera Poster

Hej,

Jag bytte precis mitt gamla gasreglage mot ett Teleflex ch1700-reglage (har för övrigt ett 280-drev).

Gasvajern var inga problem. Men hur gör jag med växelvajern för att den ska justeras in (jag tycker nämligen allt känns trögt och att friläget inte ligger där det borde ligga, dvs när spaken är rätt upp)?

När jag bytte till det nya gasreglaget lossade jag ju aldrig växelvajern i drevet utan lossade bara vajern från det gamla reglaget. Så den enda möjligheten jag har är väl att flytta växelvajerns infästningspunkt på det nya gasreglaget? Själva fästanodningen är ju gängad och går ju att flytta några centimeter upp eller ner. Är jag rätt ute? Är det den jag ska justera?

Tacksam för svar.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

se till att spaken är rakt upp och att du verkligen har friläget i och att gasen ger rätt utslag, snurra propellern för att vara säker. justera vajern så att den passar o se till att växellägena verkligen ger rätt fram back  o inte tvärtom  .trögheten kan bero på att det finns  en skruv där du kan reglera trögheten. brukar finnas en manuel med som ger besked om hur det skall kopplas med resp motor, har du den inte försök att kolla nätet. montering beror på om reglaget skall vara dragande alt skjutande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...