Elte 0 Postad 24 Mars , 2005 Hej hallå, jag och några vänner har tänkt att bygga en bastubåt cirka 8*4 meter, jag försöker övertyga de andra att en bastubåt som går i cirka 20 knop är mycket häftigare än en som bara driver fram i 3-4 knop men de betvivlar att det är möjligt. Iallafall så tror jag att med katamaranskrov och en B20 så borde det vara möjligt. Min allmänna fråga till alla här är om ni har någon aning om var man kan få tag i satans billiga katamaran skrov med hýffsad bärighet eller liknande och också om ni tror min vision är möjlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 24 Mars , 2005 ;-) Har en kompis som har en bastuba till salu!!?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elte 0 Postad 24 Mars , 2005 Första inlägget: Men jaja nu ska vi inte vara alltför rationella här! Det du skriver är förvisso sant men det skulle vara praktiskt att kunna ta sig några sjömil om dagen eftersom de olika medlemmarna i projektet har bryggor på ganska olika ställen i skärgården. Andra inlägget: Har du ngn länk till din kompis bastubåt? Iofs så är väl byggandet en del av projektets syfte och charm. Tack för tipsen ni som känner att ni kan bidra med idéer eller information dra er inte för att skriva all hjälp är uppskattad! Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Mars , 2005 varför inte bygga en form av plywood och sedan plasta det hela.så hade jag gjort. men tänk också på att det kommer vara ett antal kg på skrovet så bygg det inte för grunt om man säger så. en annan variant är ju att köpa en princess eller något, blåsa ur all inredning isolera väl och ha hela båten som en bastu. hade vart grymt fräckt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elte 0 Postad 24 Mars , 2005 Ja det hade vart en grytm fräck grej faktiskt tror att chansen att vi kan hålla det inom budgetramarna därmeot inte är stor tyvärr . Plywood och plast låter ju iofs vettigt har sysslat en del med plywoodjollar tidigare. Men jag undrar om det inte blir lite saftigt att göra en så stor i plyfa. Om man köper ful plyfa blir väl priset ok men då blir väl inte hållfastheten så bra? Vattenfast gabon eller dyl. blir ju hutlöst dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 24 Mars , 2005 ja men köper du en 15mm byggplyfa så ska ju det hålla. men jag tror nog lite mer på min andra idé ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 27 Mars , 2005 Här ser ni en bastubåt som gör ca.50 knop HI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 29 Mars , 2005 ....förmodligen gjord i mässing. Men 20 knop? Nä, tror inte det! :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 21 December , 2009 Hej, Min bastuflotte som du kan se på www.hyrbastuflotte.com är byggd på 2st pontoner i massiv plast av något slag. Går mycket bra i vattnet tackvare sitt nosade utförande i fören. Nu har jag valt att endast ha en 5hk motor på, då mina kunder mest är ute för att njuta och ta det lugnt. Men skulle jag sätta på en 20-50hk kan jag tänka mig att det går undan. Leta efter färdiga pontoner på blocket, mm... Lycka till med byggandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 December , 2009 En noskon på bastutunnan och två utriggare?? Eller blir det en BastU-båt då?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 21 December , 2009 Om ni vill åka 20 knop i en bastu med begränsad budget så ska ni nog glömma b20n och kat skrovet och att ni prutar lite på storleken också, till ca 3x7m då kan ni köpa den här http://www.blocket.se/stockholm/Gullringen__Renoveringsbehov__med_V8_25074960.htm?ca=4&w=3 Låt bastun hänga ut lite över kanterna bara.Bastu med v8 vore ju lite ballt, men ni måste förstås se till att bygga lätt.Utfällbara/nerfällbara stabilatorer typ kanadensare gör att farkosten blir lite stadigare då ni ligger stilla å bastar. En annan ide är att göra nån sorts bärplans farkost, där svävar tankarna i väg mot ryssland och militära farkoster,där är ju det mesta tillsalu nu för tiden så det kan ju gå att få tag på ett färdigt konsept. Lycka till å låva att rapportera om det blir något av projektet. Senast ändrad av guzzlon | 21 december 2009 | 22:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 22 December , 2009 Ifall de har suget efter en en snabb bastubåt fortfarande, så här snart 5 år senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 22 December , 2009 Attans också!! Jag som brukar vara bra på att kolla tråd datum...Kan man skylla på att man var lite full eller nått?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 23 December , 2009 Hehe Guzzlo... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 23 December , 2009 Hehe CalleN... Vad har du för förklaring/bortförklaring då.. som återupptog tråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser