Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Liber

knackande ljud i Yanmar

Rekommendera Poster

Hej,'

Har fått mycket hård knackande ljud vid starten av motor - Yanmar YSB12. När varvtalet ökar minskar knackande, vid vissa varvtal försvinner nästan helt. När man minskar varvtalet kommer det igen. Motor går annars ganska bra. Vad kan vara orsaken till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för vatteninslag i motorn en gång. Efter det knackade motorn lite annorlunda och var mer svårstartad än tidigare p g a sämre kompression. Orsaken var troligen att vevaxeln blivit sned i samband med den vattenfyllda cylindern. Jag fick byta motor då till slut ett lager skar.

Men om din motor startar som vanligt och inte tappat ork är det nog inte lika allvarligt. YSB-12 knackar, skakar och brummar en hel del, märker du om problemet förvärrats?

Jag skulle börja med att lufta motorn ordentligt och sedan, om problemet kvarstår, se över spridaren. Det kostar några hundringar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har luftat den och lämnat spridaren till injustering men den knackar fortfarande. I övrig motor går mycket fint och jämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju justera "tändläget" lika som på en bensinmotor. Om dieseln sprutas in lite för tidigt (?) så kan den nog knacka hårt. Försök kolla det... Det är nog en enkel justering för den som gjort det förr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...