Redlock 0 Postad 26 Maj , 2014 Vid första start efter sjösättning så gick motorn helt perfekt på tomgång. Efter att ha gått ca 10-15 min på tomgång så varvade jag upp för att sedan gå tillbaka till tomgång. Tillbaka på tomgång började motorn helt plötsligt gå "ryckigt" med ojämn tomgång. Ökar jag varvtalet så försvinner "ryckigheten" och motorn går jämt och fint men så fort jag sänker varvtalet så..... Har provat att stänga av och starta igen med samma resultat. Har tömt och rengjort förfiltret (hade inget nytt tillgängligt), finfiltret byttes i samband med upptagningen i höstas. Jag misstänker att detta är bränslerelaterat, men på vilket sätt och vad behöver jag göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 27 Maj , 2014 Hade samma fel för några år sedan Slutade med renovering av insprutn pump Men felet hos dig är stopp i bränsletillförsel lr retur. Byt båda filter. Köp även extrafilter i reserv Blås sedan ur bränsleledningar med tryckluft Kolla även att tankens luftning fungerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redlock 0 Postad 27 Maj , 2014 Hade samma fel för några år sedan Slutade med renovering av insprutn pump Men felet hos dig är stopp i bränsletillförsel lr retur. Byt båda filter. Köp även extrafilter i reserv Blås sedan ur bränsleledningar med tryckluft Kolla även att tankens luftning fungerar Jag provar med nya filter och rengöring av slangar. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 Maj , 2014 Jag hade samma fenomen. För mig var felet att den sög luft i bränslesystemet. Motorn gick utmärkt förutom på tomgång då den gick ostadigt. Testa att köra direkt från separat tank. /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redlock 0 Postad 3 Juni , 2014 Har provat byta filter, tömma vattenavskiljarna, lufta filter och spridare och testat dieseln utan resultat. Idag har en penta-mekaniker titta på detta och han kan inte säga säkert men tror att det är regulatorn i insprutningspumpen som behöver repareras (tyvärr satt jag lite illa till så jag hann inte prata klart med honom idag). Någon som vet om detta kan stämma och vad det innebär i arbete och i pengar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 3 Juni , 2014 Det var vad dem sade till mig med och det är dyrt. Hjälpte inte dock. Kan vara fel på pumpen självklart men jag skulle själv gå igenom bränslesystemet grundligt. Tanka en 25 liters dunk med ca 20l ny ren diesel tillsätt 2takt olja några korkar Sedan kopplar du in tilloppsslangendirekt in på finfiltret (där röret från matarpumpen går in) Returen från inspr pumpen tillbaka in i dunken. Behövs ettpar banjokopplingar och lite slang till detta. Finns även en sil(filter) inuti bulten som returledningen är ansluten med i inspr pump. Kolla om den är igensatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser