Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Redlock

Ojämn tomgång AD41B

Rekommendera Poster

Vid första start efter sjösättning så gick motorn helt perfekt på tomgång. Efter att ha gått ca 10-15 min på tomgång så varvade jag upp för att sedan gå tillbaka till tomgång. Tillbaka på tomgång började motorn helt plötsligt gå "ryckigt" med ojämn tomgång. Ökar jag varvtalet så försvinner "ryckigheten" och motorn går jämt och fint men så fort jag sänker varvtalet så.....

 

Har provat att stänga av och starta igen med samma resultat. Har tömt och rengjort förfiltret (hade inget nytt tillgängligt), finfiltret byttes i samband med upptagningen i höstas. 

 

Jag misstänker att detta är bränslerelaterat, men på vilket sätt och vad behöver jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma fel för några år sedan

Slutade med renovering av insprutn pump

 

Men felet hos dig är stopp i bränsletillförsel lr retur.

Byt båda filter. Köp även extrafilter i reserv

 

Blås sedan ur bränsleledningar med tryckluft

Kolla även att tankens luftning fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma fel för några år sedan

Slutade med renovering av insprutn pump

 

Men felet hos dig är stopp i bränsletillförsel lr retur.

Byt båda filter. Köp även extrafilter i reserv

 

Blås sedan ur bränsleledningar med tryckluft

Kolla även att tankens luftning fungerar

Jag provar med nya filter och rengöring av slangar. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fenomen. För mig var felet att den sög luft i bränslesystemet. Motorn gick utmärkt förutom på tomgång då den gick ostadigt. Testa att köra direkt från separat tank.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat byta filter, tömma vattenavskiljarna, lufta filter och spridare och testat dieseln utan resultat. Idag har en penta-mekaniker titta på detta och han kan inte säga säkert men tror att det är regulatorn i insprutningspumpen som behöver repareras (tyvärr satt jag lite illa till så jag hann inte prata klart med honom idag). Någon som vet om detta kan stämma och vad det innebär i arbete och i pengar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var vad dem sade till mig med och det är dyrt.

Hjälpte inte dock.

 

Kan vara fel på pumpen självklart men jag skulle själv gå igenom bränslesystemet grundligt.

Tanka en 25 liters dunk med ca 20l ny ren diesel tillsätt 2takt olja några korkar

Sedan kopplar du in tilloppsslangendirekt in på finfiltret (där röret från matarpumpen går in)

Returen från inspr pumpen tillbaka in i dunken.

Behövs ettpar banjokopplingar och lite slang till detta.

 

Finns även en sil(filter) inuti bulten som returledningen är ansluten med i inspr pump.

Kolla om den är igensatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...