Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
pixelpark

Bertram 25 Express Cruiser

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

God afton, sjöbusar.

Jag har kikat på en gammal båt på Blocket som jag tycker är trevlig. Den är egentligen långt äldre än vad jag hade tänkt mig - båten är byggd 1963 - men verkar vara ordentligt omhändertagen. Motorn är från mitten av nittiotalet.

http://www.blocket.se/stockholm/Bertram_25_Express_Cruiser_53513465.htm

Visst är det en tung båt och visst finns potentiella problem med en så gammal skorv, men vad tror ni om den till det priset?

En sak jag själv ifrågasätter är motorerna; dubbla Penta AQ131 som inte klarar av att driva den snabbare än 22-24 knop, med en marschfart på ca 18 knop. Jag är relativt oerfaren på båtmotorer, men det låter alltför lite i mina öron och tänker att motorerna antingen har något problem, eller så är de eller drevet felkonfigurerade på något sätt.  

Har ni tankar kring detta?

Redigerad av pixelpark

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen motorexpert men det är en relativt lång och bred båt, lär vara tung också. Detta tillsammans med två gamla 4-cylindriga motorer gör att jag tycker det låter rimligt.

Jag personligen skulle aldrig betala så mycket pengar för en båt med en gammal motor och drev. Här finns det dessutom två gamla motorer och drev som ska servas och kan strula. Hade knappt tagit den gratis av den anledningen.

Kanske har någon en annan åsikt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är ju en Bertram, vissa saker måste man köpa med hjärtat! Båtar ska ha själ och få val när det gäller båtar är förnuftiga.

Redigerad av Fjordpetter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det verkar billigt. Bertram har historiskt varit ganska dyra båtar. Motorerna hade jag bytt till större den dag det börjar strula. 4or känns klent och fel. Det ska/bör ju vara v8or i en sådan båt kan jag tycka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att man kan säga att själva skrovet har ett lägsta värde, utan motorerna så att säga?

En Fjordling kostar kanske 25´, en Maxi 77 30´, en Fjord 21 Weekender 40-50´ osv osv.
Som någon säger så har Bertram en speciell klang och anses ju också vara välbyggda?

Så om jag ska gissa bara så får du betala 65-75´ eller nåt sånt för skrovet.

Sedan finns ju grejer i skrovet som fungerar och så får du två motorer med i vart fall det ena drevet lite nyare? En beggad motor är nog värd 5´ för någon och ett drev från 2007 ca 20´?

Så sammantaget är prisets nivå i rätt härad. Men du måste anse att du gillar båten!

För det är en kärleksaffär att ha båtar, helt plötsligt så ska du renovera och sätta i ny motor vilket innebär att du lägger ut över 100´ som du aldrig får igen när du säljer.

( då räknar jag bort det som du höjer båtens värde med vid ev försäljning )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då du är relativt oerfaren på båtmotorer och jag gissar även drev. Detta är trots allt gamla grejer som lär kräva en del skruvande, jag skulle säga glöm den här båten o leta något annat. Rikard skrev att den borde ha dubbla v8 men den blir för tung i aktern har sett searay med undefär samma storlek o dubbla v8 det funkade inget vidare. Betramen är ingen racer men en enkel v8 skulle nog vara bra i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha ett problemfritt båtägande de närmsta åren, titta på en mindre nytillverkad båt med utombordare. Vill du ha en klassiker, visst med gamla motorer som behöver omvårdnad och till och med kanske behöver bytas inom kort så är en sån här båt något för dig. Kan inte komma från en mer prestigefyllda tillverkare, om än inte någon av de populäraste modellerna. Den har dessutom legat ute på blocket minst fyra månader(tror jag såg första annonsen redan i januari), det finns prutmån!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha ett problemfritt båtägande de närmsta åren, titta på en mindre nytillverkad båt med utombordare. Vill du ha en klassiker, visst med gamla motorer som behöver omvårdnad och till och med kanske behöver bytas inom kort så är en sån här båt något för dig. Kan inte komma från en mer prestigefyllda tillverkare, om än inte någon av de populäraste modellerna. Den har dessutom legat ute på blocket minst fyra månader(tror jag såg första annonsen redan i januari), det finns prutmån!

Är inte 100% säker men tror jag såg den till salu även förra året = bra läge för pruta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...