Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Bigfish68

Nasa Bm1 shunt

Rekommendera Poster

var på seasea igår och kollade då på denna mätare,

öppnade lådan och såg att bultarna på shunten endast var i storlek m6,

kanske tom m5,känns inte de lite klent,borde inte dessa vara ialf m8 ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelskor upp till 50mm2 kann fås med 6mm hål. Det räcker godt och du kann gärna lägga fler på varandra.

BM-1 shunten skall inte handtera startström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kabelskor upp till 50mm2 kann fås med 6mm hål. Det räcker godt och du kann gärna lägga fler på varandra.

Min BM-1 shunt sitter på de fyra förbrukarbatteriernas minus, men fast att jag oftast startar motorn på förbrukarbanken så har inte shunten pajat. Kanske beroende på att motorn är ganska liten, en trecyl Yanmar 3GM30-F.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min BM-1 shunt sitter på de fyra förbrukarbatteriernas minus, men fast att jag oftast startar motorn på förbrukarbanken så har inte shunten pajat. Kanske beroende på att motorn är ganska liten, en trecyl Yanmar 3GM30-F.

Antagligen för att; om du har koplat rätt; har en egen minuskabel från startbatteriet til motor-starter.

När du väljer att starta från förbrukarbanken koplar du ju bara om plussidan.............och där är det ingen shunt ;-)

Var du elektriker sa du?

post-93948-0-19092700-1401141088.jpg

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var några år sen jag monterade NASAn, men jag vill minnas att shunten sitter direkt på Förbrukarnas minus, där går startströmmen igenom. Det är om jag startar på startbatteriet som minusströmmen tar en annan väg. Det har funkat så bra att jag inte tänkt på det. Kopplingsschemat var ganska övertydligt som jag minns det.

Om man startar på förbrukarna enligt bilden går väl startströmmens minus genom shunten? Någon annan minusförbindels finns väl inte enligt schemat?

Jag ska försöka få råd med ett nytt startbatteri, då ska jag kolla hur det är kopplat.

12 volts bil o båtel är jag ingen expert på. Men jag fick i alla fall igång alla lanternor idag efter helgens påmastning. O provsnackade i VHFen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...