Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
JerryT

rattstyrning till 4 hk suzuki, möjligt/ej?

Rekommendera Poster

Hallå,

jag ska köpa en liten 3.5 metersbåt som heter flygfisken, jag vet att rekomenderad motorstyrka är 8-40 hk men jag har inte råd att köpa både båten och en större motor på samma gång, jag har en liten 4 hk suzuki motor som jag ska sätta på den så länge och nu undrar jag om det går att koppla in den till rattstyrningen och gasreglaget även fast den inte har ett sånt fäste som större motorer har. tänkte om det kanske går att köpa något som man kan montera på motorn.

Jag skulle vara väldigt tacksam för svar snarast :)

post-102616-0-31206900-1401125158_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett hål i mitten på bärhandtaget,isf borde de fungera,

där satt har jag för mig teleflexen på äldre snurror,även gammal vajerstyrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns ett hål under bärhandtaget i fästena till båten med en splint i, jag vet inte om det hålet är till för något sånt och att man ska ta ut splinten, jag vågar inte försöka dra ut den utan att jag är säker på att det är meningen  :unsure:  för i själva bärhandtaget finns inget hål till det. Jag tänkte kanske att det fanns nåt som går att koppla på handtaget eller den stången motorfästena sitter i som har styrrör som man sätter vajerstyrningen i. 
när jag har köpt båten är det nog också lättare att se hur det funkar med alla kablar och så. jag är ju väldigt ny på det där med hela motorstyrningen, såg hur en kompis satte på vajerstyrningen på hans 15 hk motor på sin styrpulpetsbåt, men det skiljer sig mycket från 15 hk som är menat att vara till rattstyrning vilket 4hk'n definitivt inte är ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kanske kan fixa ett improviserat fäste själv tills jag köper en större motor som är till för rattstyrning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om du har 2st gängade hål horisontellt in i bärhandtaget så finns det en "trekant" att köpa för rattstyrning till den. Om inte annat är det bara att borra hålen och montera dit. 

Ena delen av det trekantiga "järnet" sitter i motorn och i spetsen på motsatt sida monterar du styrvajern. 

Så satt det på min Suzuki. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och med bärhandtaget menar du det handtaget uppe vid själva motorn som snurrar, och inte den delen som sitter nere där man fäster den i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis införskaffat mig en lika dan motor av årsmodell 93.Har du Owner Manual till den. Skulle behöva veta olje mix.

Har googlat en hel del men inte fått något komplett svar. 50:1 är min gissning just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte owners manual heller men på min står det 1/100 på kåpan så jag brukar gå på det :) kul att höra från nån med likadan motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...