karloskar 0 Postad 26 Maj , 2014 hej, jag har en HR 465 med en 50 mercury 4takt ifrån 07 och har lite problem med motorn. Det är så att motorn börjar pipa när man paserar 4000varv och tillslut dör. Har haft problem me de sen jag köpte den. Gick till en båtfirma och kolla datorn via en dator och visa att det inte var något problem så vi sjösatte den igen och samma problem dök upp. Nu har även en kille ifrån båtfirman hängt med ut på havet med sin dator och motorn fungerade galant och inte problem och det funkade att ha fullgas och ligga runt 5500 varv. Men så fort datorn var ur motorn igen så kom samma problem fram. Någon som har några funderingar eller vet vad felet kan vara?? Mvh karloskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 Maj , 2014 Kan inte just denna modell, men generellt så kan jag tänka mig att en fyrtaktare kan varna och därefter lägga av av 2 olika orsaker:- dåligt oljetryck- överhettning Skulle gissa att om du hade dessa fel så skulle motorn ha skurit, så kolla om det kan vara fel på givarna som varnar i onödan. Kolla även termostaten om den verkligen kan orsaka överhettning. Kolla skvallerstrålen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 26 Maj , 2014 Hade det varit en bil som du hade haft problem med sedan den var ny, och som helt plötsligt började gå bra med diagnosdator inkopplad, så hade jag gissat på att någon hade laddat ned fel styrprogramvara till bränsleinsprutningen. Min okunskap på utombordarområdet är monumental, men jag tycker att det är talande att den gick dåligt på egen hand, sen bra med diagnosdator, sen dåligt på egen hand igen. Vad hade mekanikern för kommentarer om den biten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karloskar 0 Postad 26 Maj , 2014 Kan inte just denna modell, men generellt så kan jag tänka mig att en fyrtaktare kan varna och därefter lägga av av 2 olika orsaker: - dåligt oljetryck - överhettning Skulle gissa att om du hade dessa fel så skulle motorn ha skurit, så kolla om det kan vara fel på givarna som varnar i onödan. Kolla även termostaten om den verkligen kan orsaka överhettning. Kolla skvallerstrålen. Tack för svaret! Överhettning verkar vara problemet men vi får se vad båtfirman har och säga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karloskar 0 Postad 26 Maj , 2014 Hade det varit en bil som du hade haft problem med sedan den var ny, och som helt plötsligt började gå bra med diagnosdator inkopplad, så hade jag gissat på att någon hade laddat ned fel styrprogramvara till bränsleinsprutningen. Min okunskap på utombordarområdet är monumental, men jag tycker att det är talande att den gick dåligt på egen hand, sen bra med diagnosdator, sen dåligt på egen hand igen. Vad hade mekanikern för kommentarer om den biten? Inget problem kom upp i datorn och hade därmed inga problem. Skall höra av mig i veckan till dem och se vad de har att säga och hoppas på en lösning, Tack för ditt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser