Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
honken3

Koppla ekolod direkt till batteri

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis skaffat min första lilla plasteka och skulle vilja koppla ett ekolod till ett 20 ah MC-batteri som följde med den. Ekolodet har en vanlig strömsladd från sig. Jag skulle vilja ha en strömbrytare för av/på mellan ekolodet och batteriet så att jag kan bryta strömmen från batteriet när båten inte används. (Jag är medveten om att jag får ta upp batteriet ibland för att ladda det hemma, men bor precis vid bryggan så).

Hur går jag tillväga, tittade lite på Biltemas grejer i första hand. Vill komma undan billigt! Kan någon tipsa om vad jag bör införskaffa?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även fast jag bara har ett ekolod jag vill koppla in? Det är det enda som batteriet kommer dra runt, inga lanternor eller annat finns i båten.

Men okej, hängsäkring kan jag ju kanske pilla dit på kablarna. En på plus och en på minus då? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Hangsakringshallare-35873/

Så... Från batteriet: Brun från plus, blå från minus. Båda får en hängsäkring. Sedan går enbart plus (brun) till batterifrånskiljare, typ en sån här: http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Batterifranskiljare-25876/  Eller hur funkar det? Var tar pluskabeln vägen från den, för den ska ju in i ekolodet? Och minus (blå) bara direkt till ekolodet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du behöver bara en hängsäkring på PLUS, så nära polen som möjligt.

Redigerad av Diesel_Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... Säkring? behövs det verkligen

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som kan hjälpa mig med resten? Om vi bortser från säkringen som jag har hemma redan. Är jag helt ute och cyklar i mitt inlägg ovan?

Är det enbart plus (brun) som går till batterifrånskiljaren: http://biltema.se/sv...skiljare-25876/   och var tar i så fall pluskabeln vägen från den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja... Säkring? behövs det verkligen

Kalle

JA, självfallet.

Pumpa, hink, åror eller paddel, flytväst och dragg är oxå säkringar...................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte ekolodet någon kontakt till sin strömsladd? Du är på rätt väg. Efter batterifrånskiljaren går plus till ekolodet. Då får ekolodet - direkt från batteriet och + via en säkring och batterifrånskiljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det gått hysteri i detta med säkringar, eller det kanske är en effekt av kopparförsäljarna marknadsföring.

TS avser att använda ett 20 ah MC batteri och från detta driva ett (1) ekolod inget mer!

Han skulle kunna ha krokodilklämmor på batteriet och kunna slita loss allt om det mot förmodan skulle uppstå problem med de fåtal decimetrar kabel som kommer att behövas i denna installation.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det gått hysteri i detta med säkringar, eller det kanske är en effekt av kopparförsäljarna marknadsföring.

TS avser att använda ett 20 ah MC batteri och från detta driva ett (1) ekolod inget mer!

Han skulle kunna ha krokodilklämmor på batteriet och kunna slita loss allt om det mot förmodan skulle uppstå problem med de fåtal decimetrar kabel som kommer att behövas i denna installation.

Kalle

Ett 20 Ah MC-batteri kann ha en kortslutningsström på + - 200 A (avh. av type)

En kortslutning på t.ex en kabel (1.5 eller 2.5mm2 medförer att det mellan batteriet och kortslutningsstället blir en "glödspiral" på flera hudra grader; intill den bränner av.

Brännbare emner; bensin, papper, trämaterial o.,a. inntill denna "eldare" riskerar då att antenna.

TS's ekolod har antagligen en egen säkring på 2-5A vid apparaten, men den är bara för att skydda denna och "ser" ingen kortis oppströms.

Kortslutningssäkring skal vara så lite som möjlig och ICKE över 16A före en 1.5mm2 kabel och ICKE över 20A före en 2.5mm2, FÖR ATT REDUSERA k-strömmen till ofarlig värde.

"Krokodillklämmor och slita loss" är snack i nattmössan och en säkring kostar mindre enn 2 kanelbullar.

Sluta att ge råd som kan riskera liv o hälsa, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo säkring bör man ha. Kostnaden är liten och dessa batterier kan leverera en rejäl kortslutningsström. En batterifrånskiljare är overkill, en vanlig strömbrytare typ DENNA duger utmärkt. Det HÄR er en bra hängsäkring men en AUTOMATSÄKRING är bättre, prisskillnaden är liten.

Så här hade jag gjort: Ett cigarettändaruttag kopplat till batteriet via en automatsäkring. En låda till batteri/uttag/säkring. Enklast är cellplast eller liggunderlag och silvertejp,fast jag brukar limma ihop oljehärdad masonte och sen klä med med glasfiber/polyester. Men silvertejp håller i många år. En ciggpropp på sladden till ekolodet. Dra ur = strömmen är bruten! Troligen går väl ekolodet att stänga av också. Samma uttag används vid laddning. Dessutom kan man ju enkelt koppla något annat till uttaget, lampa tex.

EDIT: Ett mycket enkelt och bra alternativ till batteri/stömbrytare/säkring mm är en sk hälpstart, tex DENNA. För 399 kr får man ett 17Ah batteri, lampa, batteriinstrument, 230V laddare mm. Vissa har dessutom USB uttag så att man enkelt kan ladda mobilen.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man  kan ju krångla till livet med akademiska diskussioner.

Man skall (bör på kanslispråk) ha en säkring på en klen kabel från ett batteri, som de som är kunnig inom området påpekar.

I min lilla julle har jag ett batteri med två hängsäkringar av flasäkringstyp - finns på Biltema. 

En för en automatisk länspump

och en för ett ekolod,

Lodet tar jag alltid med mig hem och jag tar ur säkringen till lodet - min strömbrytare. 

Det är en fördel att låta kabeln och kontakten till lodet va spänningslöst om man inte vill att kontakten till lodet "äts upp av krypströmmar"

Man skall inte krångla till livet - det är krångligt nog ändå.

Tommy

S/Y Solida

Dalarö

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man  kan ju krångla till livet med akademiska diskussioner.

Man skall (bör på kanslispråk) ha en säkring på en klen kabel från ett batteri, som de som är kunnig inom området påpekar.

I min lilla julle har jag ett batteri med två hängsäkringar av flasäkringstyp - finns på Biltema. 

En för en automatisk länspump

och en för ett ekolod,

Lodet tar jag alltid med mig hem och jag tar ur säkringen till lodet - min strömbrytare. 

Det är en fördel att låta kabeln och kontakten till lodet va spänningslöst om man inte vill att kontakten till lodet "äts upp av krypströmmar"

Man skall inte krångla till livet - det är krångligt nog ändå.

Tommy

S/Y Solida

Dalarö

Vill man göra en riktigt enkel säkring kan man ta två isolerade kabelskor och sätta en flatstiftssäkring i dessa då det är samma dimension. Det är så en säkringshållare för flatstiftssäkringar är gjord med ett isolerande hölje runt. Lite tape runt och man har en säkringshållare med hälften så många anslutningar totalt som den köpta.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vill man göra en riktigt enkel säkring kan man ta två isolerade kabelskor och sätta en flatstiftssäkring i dessa då det är samma dimension. Det är så en säkringshållare för flatstiftssäkringar är gjord med ett isolerande hölje runt. Lite tape runt och man har en säkringshållare med hälften så många anslutningar totalt som den köpta.

Hälsningar Ove

Den iden är inte dum. speciellt inte om man vill gör en tillfällig avsäkning för nåt man vill koppla in provisoriskt. Det skall jag lägga på minnet.

Att däremot ha som permanent lösning, är jag lite tveksam, speciellt om man vill ha säkringshållaren som "Ett synbart brytställe" som jag har. Fast man sparar ju 12.90 - eltapen oräknad.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-35642/

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac: Jag gillade hjälpstartbatteriet från Jula!! Fråganär om det pallar att studsa och luta i en båt... Och är det alltså inbyggd säkring? Står inget om det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac: Jag gillade hjälpstartbatteriet från Jula!! Fråganär om det pallar att studsa och luta i en båt... Och är det alltså inbyggd säkring? Står inget om det...

Ja de brukar tåla tuff hantering. Det står lite mer ombatterierna som burkar användas HÄR.  Det står "överbelastningsskydd" så troligen är det säkrat. Men det är inte fel att välja  en propp med inb. säkring typ DENNA.

Biltema har en mer avancerad STARTHJÄLP med kompressor (vad man nu ska med det till i båten). 

Jag har haft en hjälpstart i många år till diverse ändamål. På den klippte jag bort startkablarna och satte i ett cigg.uttag eftersom det inte fanns. Bla har jag använt den många gånger när behövt löda på konstiga ställen, då ihop med en liten inverter. Annars har det varit till belysning och ekolodet i en roddbåt. Att köpa batteriet löst brukar kosta mer än hela hjälpstartaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har en mer avancerad STARTHJÄLP med kompressor (vad man nu ska med det till i båten). 

Pumpa gummibåten - om  den klarar att få upp rätt tryck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpa gummibåten - om  den klarar att få upp rätt tryck

18 bar! Men det går nog långsamt. Jag har en LUFTPUMP som är snabb att köra med. Den kör man bra från hjälpstartaren. Men kompressorn är utmärkt när man ska blåsa rent ledningar inför vintern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en liknade som jag i regel brukar köra på bilbatteriet. Dvs jag drar upp gummibåten till bilen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...