Utbult 0 Postad 26 Maj , 2014 (redigerade) Hej! Har en fundering angående hålen för kylvattnet i topplockspackningen. På den packningen jag köpt stämmer inte hålen helt överens med kylkanalerna i block/topp. Packningens hål är runda medan kylkanalerna har en oregelbunden form. Packningshålen är dessutom något förskjutna i förhållande till kylkanalerna. Ska det vara så och försämrar inte detta kylvattenflödet i motorn i så fall? Inte min motor och packning men de ser likadana ut: Hittade en bild på hur det ser ut. Likadant på min motor. Redigerad 26 Maj , 2014 av Utbult Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 26 Maj , 2014 Har du lagt dit packningen med rätt sida upp? PÅ en del packningar står det TOP någonstans på den sidan som skall var vänd uppåt. Vad är det för fabrikat på packningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 27 Maj , 2014 Nej det ska knappast vara så men det är inte precis ovanligt. Jag har sett samma sak med varierande hålbilder. Om det är mycket fel så tycker jag du ska justera packningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 27 Maj , 2014 Kommer inte ihåg vad vilket fabrikat packningen har. Jag har lämnat iväg motorn för montering och justering så jag kan inte kolla för tillfället. Mekanikern jag pratade med sa att det inte hade så stor betydelse att hålen inte stämde. Han trodde inte det skulle påverka kylningen nämnvärt. Är det verkligen riskfritt att modifiera packningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 27 Maj , 2014 (redigerade) Hej. Vad roligt att du kommit igång med din motor ordentligt nu, det var väl ett tag sedan du började. Vi har likadana båtar, Safir Cabin. När jag renoverade min motor i vintras så märkte jag också att hålen inte riktig stämmer, runda hål där det är triangelformade i blocket..osv. Men det ser lite knasigt ut på den bilden du visar, vad jag minns så såg det inte så ut på min packning. Motorn är i alla fall igång och har gått ca 15timmar utan problem med kylningen så jag tror att hållens form inte påverkar så mycket! Kolla in mina bilder på mitt nya pentry vettja!! Med vänlig hälsning Patrick Ps.. Jag såg just att MG har tagit bort möjligheten till att ha ett fotoalbum, för alla mina bilder är borta! ds.. Redigerad 27 Maj , 2014 av Hellix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 27 Maj , 2014 Hej. Vad roligt att du kommit igång med din motor ordentligt nu, det var väl ett tag sedan du började. Vi har likadana båtar, Safir Cabin. När jag renoverade min motor i vintras så märkte jag också att hålen inte riktig stämmer, runda hål där det är triangelformade i blocket..osv. Men det ser lite knasigt ut på den bilden du visar, vad jag minns så såg det inte så ut på min packning. Motorn är i alla fall igång och har gått ca 15timmar utan problem med kylningen så jag tror att hållens form inte påverkar så mycket! Kolla in mina bilder på mitt nya pentry vettja!! Med vänlig hälsning Patrick Ps.. Jag såg just att MG har tagit bort möjligheten till att ha ett fotoalbum, för alla mina bilder är borta! ds.. Ja, nu känns det som det går åt rätt håll. Har precis som du säger hållt på ett bra tag nu. Får hoppas att det inte blir några problem med kylningen. Jag hittade för övrigt en tråd här på forumet om ett spridarrör som sitter i topplocket som kan lossa p.g.a. rost och påverka kylningen negativt. Jag ska lossa en frostplugg och se om röret sitter fast när jag fått tillbaka motorn igen. Mitt mål är att båten ska vara redo för sjön till sommaren 2015. Ska byta ut diverse reglagekapblar och ev styrningen. Elen behöver också dras om så det finns en hel del att göra för att bli klar. Tråkigt med bilderna. Om du har några bilder på din båt kan jag lägga upp dom på min sida http://www.safircabin.se om du vill. Skulle vara kul att se ditt pentry (kanske finns fler Safir-ägare som tycker det). Mvh, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 27 Maj , 2014 (redigerade) Jag vet vilket rör du menar och du kan se det genom kylkanalerna, tror inte du behöver lossa på brickan i bakkant för att se. Jag ska kolla om jag kan få upp några bilder annars kanske jag kan mejla några till dig så du kan lägga upp dem. Med vänlig hälsning Patrick Vad fin hemsidan har blivit!!! Redigerad 27 Maj , 2014 av Hellix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 27 Maj , 2014 Tack för det! Det låter bra med kylröret. Slipper gärna fler ingrepp än nödvändigt i motorn. Du kan maila till info@safircabin.se om du hittar några bilder du vill att jag lägger upp. Mvh, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 27 Maj , 2014 Ett mejl är nu skickat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 27 Maj , 2014 Tackar! Ska lägga upp bilderna inom kort. /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser