Gäst Fredrik Postad 24 Mars , 2005 Hej jag har vatten i oljan på mina två utombordare. yamaha 60 -89 och 5hk -80 jag antar att jag behöver byta packboxarna på propelleraxeln? behöver man vanligtvis byta alla packningar i växelhuset? måste man även byta lager? hur får man loss och sen dit en packbox? har haft isär och bytt drivaxel & impeller på 5hk motorn men har ingen aning om detta med packboxar. fick ett förslag från en kompis att man kan ta en hylsa(större än propaxeln) och lite lätt trycka/banka boxen på plats. skall man ha fett på? vart kan man köpa packboxar & ev lager? Ungefärligt pris? TAck på förhand! /Fredrik Carlsson Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 24 Mars , 2005 Vill du spara pengar så brukar den här firman kunna få fram det mesta när det gäller lager och tätningar. http://www.jacking.se/foretaget.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 24 Mars , 2005 Ett bra alternativ är http://www.momentum-industrial.com/ De har allt när det gäller lager, packboxar mm! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Carlsson gbg Postad 24 Mars , 2005 hur vet man om lagren behöver bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 24 Mars , 2005 Kolla efter lagerglapp, oljud och missfärgningar. Snurrar du lagret för hand skall det gå tyst och får inte hugga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik gbg Postad 28 Mars , 2005 Ok. tack för svaren hitills. Nu har jag tagit loss propelleraxeln på 5hk mtorn och ser att lagret är ok men skall alltså byta packbox. Har en gammal reservdelsmotor som jag började med men jag vet inte hur man får ut paxboxarns utan att förstöra dom. går det? jag tog en skruvmejsel och hackade ut dom(två st?). Hur gör man för att få dit dom nya? Skall man dra på lite fett och bara pressa dit dom med en hylsa eller finns något man skall tänka på? En fråga om tätningarna vid oljepluggarna också. På min lilla motor såg jag att den läckte vid propelleraxeln för där sipprade det ut vit olja/vatten men på min60hk har jag inte sett någon olja sippra ut vid propellern. Är det vanligt att det kommer in vatten via oljepluggsskruvarna? Dom tätningarna e inte bytta nån gång tror jag och dom är stenhårda vilket får en amatör som mig att undra hur dom funkar. skall inte tätningar va lite mjuka för att göra nytta? Vill gärna slippa riva växelhuset på 60hk om det e möjligt. verkar lite bökigare än på 5hk motorn. Svar mottages tacksamt! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 28 Mars , 2005 hej packningarna skall vara hårda byta p-boxar p-axel bör du nog lämna till firma för man måste ha ur innanmätet och det kan vara jobbigt mvhputte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 29 Mars , 2005 Gör rent sätet där tätningen skall sitta och knacka försiktigt in den nya med en hylsa. Kontollera att tätningen sitter rakt efter monteringen. Är hylsan på tätningen av metall kan det vara bra att stryka på lite tätningsmedel först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik gbg/orust Postad 29 Mars , 2005 tack! va ungefär så som jag hade tänkt. ska testa det och om det fungerar ok så får jag ge mig på den större motorn sen:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser