Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst Fredrik

Packboxar och packningar?

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Hej jag har vatten i oljan på mina två utombordare. yamaha 60 -89 och 5hk -80 jag antar att jag behöver byta packboxarna på propelleraxeln? behöver man vanligtvis byta alla packningar i växelhuset? måste man även byta lager? hur får man loss och sen dit en packbox? har haft isär och bytt drivaxel & impeller på 5hk motorn men har ingen aning om detta med packboxar. fick ett förslag från en kompis att man kan ta en hylsa(större än propaxeln) och lite lätt trycka/banka boxen på plats. skall man ha fett på? vart kan man köpa packboxar & ev lager? Ungefärligt pris? TAck på förhand! /Fredrik Carlsson Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Carlsson gbg

hur vet man om lagren behöver bytas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla efter lagerglapp, oljud och missfärgningar. Snurrar du lagret för hand skall det gå tyst och får inte hugga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik gbg

Ok. tack för svaren hitills. Nu har jag tagit loss propelleraxeln på 5hk mtorn och ser att lagret är ok men skall alltså byta packbox. Har en gammal reservdelsmotor som jag började med men jag vet inte hur man får ut paxboxarns utan att förstöra dom. går det? jag tog en skruvmejsel och hackade ut dom(två st?). Hur gör man för att få dit dom nya? Skall man dra på lite fett och bara pressa dit dom med en hylsa eller finns något man skall tänka på? En fråga om tätningarna vid oljepluggarna också. På min lilla motor såg jag att den läckte vid propelleraxeln för där sipprade det ut vit olja/vatten men på min60hk har jag inte sett någon olja sippra ut vid propellern. Är det vanligt att det kommer in vatten via oljepluggsskruvarna? Dom tätningarna e inte bytta nån gång tror jag och dom är stenhårda vilket får en amatör som mig att undra hur dom funkar. skall inte tätningar va lite mjuka för att göra nytta? Vill gärna slippa riva växelhuset på 60hk om det e möjligt. verkar lite bökigare än på 5hk motorn. Svar mottages tacksamt! /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej packningarna skall vara hårda byta p-boxar p-axel bör du nog lämna till firma för man måste ha ur innanmätet och det kan vara jobbigt mvhputte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör rent sätet där tätningen skall sitta och knacka försiktigt in den nya med en hylsa. Kontollera att tätningen sitter rakt efter monteringen. Är hylsan på tätningen av metall kan det vara bra att stryka på lite tätningsmedel först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik gbg/orust

tack! va ungefär så som jag hade tänkt. ska testa det och om det fungerar ok så får jag ge mig på den större motorn sen:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...