Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
raol

Två vita topplanternor intill varandra i stället för ensam runtomlysande?

Rekommendera Poster

Jag tittade lite på reglerna för lanternor för båtar och inser att segelbåten vi har bara går att framföra lagligt i mörker under segel, men inte för motor. Den saknar helt lanternor i masten, och vi har inte nån egentlig möjlighet att fästa en topplanterna högt upp.

 

Kan man ha två runtomlysande lanternor en bit upp på masten som tillsammans ger 360° täckning, men som kommer att synas som två väldigt närliggande ljuspunkter från vissa riktningar?

Det ska tilläggas att båten är under sju meter lång och inte kommer i närheten av sju knop för motor!

Eller ska man bara ha en batteridriven lykta som man hissar i nåt fall...? Om den svingar runt lite så är den åtminstone intermittent runtlysande...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är inte helt påläst på de senaste reglerna, men den runtlysande lanternan som får föras på mindre båtar ersätter ju en vit topplanterna som lyser med samma vinkel som de båda sidolanternorna tillsammans samt en vit akterlanterna som täcker resterande vinkel akteröver på större fartyg.

Kanske har ni möjlighet att föra topp och akterlanterna enligt det systemet istället?

 

Edit: Tänkte en stund till, jag uppfattar det som ni har en uppsättning lanternor för att segla? Alltså finns det en vit akterlanterna redan??   I så fall behöver ni bara komplettera med en vit topplanterna som lyser samma vinkel som de båta sidolanternorna tillsammans, en bit upp på framkant av masten.

 

När ni seglar tänder ni grönt rött och vit akter, när motorn startas upp knäpper ni på den vita topplanternan på framkant av masten , så är systemet komplett, eller har jag missuppfattat frågan?

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Ja, det tänkte jag inte på. Akterlanternan finns där ju redan. Så en enkel 225° topplanterna framåt ger full täckning. Dock sitter akterlanternan bara 40-50 cm över vattenytan, så den syns inget vidare, misstänker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni möjlighet att höja den så är det väl bra, men den uppfyller ju reglerna, har ni en ficklampa eller något att lysa med om någon upphinnande inte uppmärksammar er så kan nu ju lysa mot båten eller mot era segel......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så kan man ju göra.
Jag har inga planer på att gå i mörker, mer än ytterst korta stunder om planeringen gått åt skogen mellan start och destination. Så en enkel 225° topplanterna fäst ca 2 meter upp på masten framtill är det enda som behöver fixas egentligen. Det är ju en smidig sak att ordna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med segelbåt kan det ju lätt bli att resan tar längre tid än planerat, förresten gäller det väl nästan alla båtar, eftersom vi påverkas av väder och vind. Så att ha rätt utrustning även för de korta stunderna som det kan bli känns ju tryggt.

 

Själv trivs jag ganska bra i mörkret, ganska trevligt att åka i de vatten som är skapligt upplysta med fyrar och sjömärken, kan till och med vara enklare att hitta belysta enslinjer på natten än några små skyltar i skogen på dagtid........ Men långtifrån alla kustavsnitt har ju bra ljus att navigera efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag navigerar väldigt visuellt. Använder märken, uddar, skär, brott och liknande för att positionsbestämma mig på sjökortet i förhållande till utmärkta grund och annat. Den förmågan försvinner till stor del i mörker. Jag har inga andra navigationshjälpmedel. Ingen GPS med karta/sjökort. En ljus sommarnatt går det nog hyfsat, men är det mulet en sensommarnatt så kan det vara nästan kolsvart. Då vill inte jag vara ute mer än absolut nödvändigt i mörker. Helst inte alls. Inte på de premisser jag har att göra med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att öva mörkersegling under kontrollerade former. Välj något känt vatten där du hittar bra och stick ut en höstkväll med familjen och/eller några vänner.

 

Det är faktiskt en ganska trevlig upplevelse även för de som inte är så båtorienterade. Min svåger - som inte alls är sjövan - blev helt fascinerad  över att man kan få ut så mycket information ur fyrarnas ljus och lanternornas placering. Sedan är det ju så vackert med alla avlägsna ljus och stjärnorna som fullkomligt gnistrar.

 

Nästa gång det råkar bli mörkt är det skönt att ha en eller ett par övningar i ryggen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med navigering på det viset. Men den är främst för navigering längs farleder. Jag tänker mer på den "finkornigare" navigeringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis skiljer det mycket var längs kusten man rör sig. Precis utanför hemmahamnen finns inseglingsleder till två stora handelshamnar, 4-5 mindre fiske och fritidshamnar, samt angöringsfyrar på Hanö och Tärnö, det fullständigt blixtrar av ljus överallt som gör det hela ganska enkelt, men precis som du skriver finns ju andra delar av kusten som är nästan helt mörklagda som kan vara svåra utan några elektroniska hjälpmedel.....

Men som alltid, övning ger färdighet......och tycker man inte det känns säkert under de förutsättningar man seglar så låter man helt enkelt bli. Det viktigaste är ju att man trivs med sitt båtliv och känner sig trygg och säker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra metod är om man är osäker om man är sedd i mörker är att lysa med en ficklampa på seglet......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...