Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Bildspel

Hjälp mig hitta pulpitfot!

Rekommendera Poster

Hur svårt ska det behöva vara!?

Jag ska alltså ha ett ryggstöd på motorluckan. Ska köpa, kapa och bocka till ett rostfritt rör med ytterdiameter 25 mm. Så långt allting väl.

Nu har jag letat ÖVERALLT (tror jag) efter en pulpitfot som ska sitta på "undersidan" av motorluckan. Man skruvar fast den på ovansidan men ändrören går ner i fästet/foten på undersidan...som en flaggstånghållare fast 90 grader.

Alltså inte en vanlig mantågsfot som skruvas direkt på ovansidan, som jag kommer att slå ihjäl mig på.

Men jag hittar ju fan inte en sådan typ försänkt fot som bl a finns på Nimbus 22 Nova att köpa vare sig i affär eller på nätet!

Jag hoppas ni förstår vad jag menar med beskrivningen...och att nån vet var jag hittar dylika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kann du inte modifiera en bordsgenomföring? (gjuta i t.ex. epoxy så inte rörer åker genom)

Hjertmans (mässing) 4600-5. 27mm innv.

Hjertmans (rostfri)     4601-400. 26mm innv.

Hjertmans har oxå en flaggkäppsfäste 3831-25.25mm infällt; men jag antager den är något vinklad. (katalogen viser inte detta tydligt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idén är inte helt dålig men det BORDE ju finnas en sån fot jag letar efter då det fijnns på andra båtar.

Kollade på flaggkäppsfästet och det är vinkel på det...

Tack för tipsen ändå :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din bild ljuger, det finns inte sådana fästen. :(

Jag kollade min egen länk rätt noga och där fanns inget och jag har även googlat lite.

Märkligt...

En lösning är ju att låta tillverka fästen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju försänkta flaggstångsfästen? Visserligen vinklade som sagt men om du bockar röret själv är det ju inget problem. Sedan lägger du epoxi där röret går ner och ev borrar en bult rakt igenom på undersidan, kommer aldrig att släppa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte lätt att få farbror google att fatta galoppen, men nåt i stil med "försänkt rostfri pinnhållare för båtar" ger på engelska enligt DENNA bildsökning bra sökträffar?
Kanske blir du hjälpt av den?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade raka försänkta pulpitfötter via Peter på Nimbus i Gbg! Superbra bemötande!

Tack för hjälpen i tråden .

Trevlig Midsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...