Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Ronsson74

Axeltätning.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej båtvänner.

Jag har en gammal axeltätning med vaxfläta (tror jag)en stor bronshyllsa med låsmutter , som började läcka mer och mer förra året. Jag hade tänkt byta ut den mot en blackjack i vintras men en krossad högerhand satte stop för den och många andra planer. Jag ( som är novis) följer noga vad som skrivs här på MG och läste till min glädje att det går att justera, dra åt tätningen. Jag hade läst att man skall dra åt under sakta gång så sagt och gjort,Jag lossade på låsmuttern och då började stora hylsan självdra av proppaxeln. Jag drog den lite för hand och tillbaka med låsmuttern. Ganska snabbt blev allt sammans väldigt varmt! Hur varm skall axeltätning av det här slaget bli?

Jag har aldrig reflekterat över tempen på axeltätningen. Jag har en fettsputa med vred monterad och fick sagt till mig att, vrid ett halvt varv före och efter körning så blir det bra. Nu behöver jag lite goda råd då jag är rädd att skada axeln, hur bör jag gå vidare// Ronnie

Redigerad av Ronsson74
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har liknande tätning, med talgfläta.

Den skall justeras så den droppar lite. Jag för detta utan att motorn är igång, så den droppar en gång var 5-10e sekund ca.
Kan du inte justera ner det, är flätan slut och behöver bytas.
Detta gör du så klart när båten ligger på land.

Ta bort bronshylsan och pilla ut flätan(pilligt men det går).
Den mäter du på den gamla flätan och köper samma storlek.
När du kapar nya flätan skall du göra det diargonalt så att start och lut överlappar när du lindar den runt axeln, annars blir den inte tät.
På min satt det dubbla flätor på varje sida, då är det bra att skarven kommer på olika ställen.

Jag har inget fett i min, så den delen vet jag inget om.
Men då det sitter tunna vattenrör kopplade till hylsan, kan ju tillsatt fett kanske klegga igen dessa och stoppa vattenflödet.. Kanske därför din hylsa blir varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, här finns en bra tresidig beskrivning av packboxar med mycket bilder.
Det vattenfasta fettet minskar nog läckandet litet men "lagom" dropphastighet går att justera in ändå. Låter rimligt som Knak skriver att detta görs utan axelrotation, droppfrekvensen ökar nog sen en del just när axeln snurrar.

[själv har jag också fettpress och klämmer in litet emellanåt. Har i.o.f.s. mässingsaxel samt ingen gummimuff. Möjligen blir tätningen litet stel av bränt fett, själv drog jag åt litet extra och snurrade axeln med startmotorn. Borde komprimera flätan till dess nya form tänkte jag mig? Efter det lossade jag hylsmuttern kanske nåt knappt kvartsvarv samt låste med kontramuttern, och efter ännu litet mer axelvevning fick jag nöja mig. (Låg på land och kunde inte testa droppandet eller temperaturen, men det har funkat många år sen dess så alldeles fel var det väl inte. Fast nu är det dags igen, får länspumpa onödigt ofta.)]    

På sidan 2 "Why it should drip some" framgår att dropparna som sagt för bort värme och även förhindrar syreutarmning på axelns yta under tätningen. Rostfritt stål kan märkligt nog drabbas av elektrolytisk gropkorrosion utan syre.
[Finns nån tråd på forumet med länk till ett test av rostfri ankarvajer, den skulle f.ö. hålla en väderboj i Mexikanska Golfen och var rejält lång. Sista hundra metrarna invid ankartyngden var täckt av neoprengummi som skavskydd. Inte bra alls, just den biten drabbades klart värst av korrosion.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nog varna lite grand för att köra runt axeln "torrt" på land.

 

OM man har ett cutlesslager (gummilager) på axeln så är det lätt att man bränner det om

man kör axeln torr, bör undvikas.

 

Man kan ansätta talgflätan ganska löst innan sjösättning,det kommer inga jättemängder med vatten och sedan justera in med muttern.

 

Fick lära mej att man ska finjustera under gång.

 

 

Själv gjorde jag misstaget att inte låsa med låsmuttern när jag skulle justera, hade den lös och då snurrade den stora muttern med propaxeln och drog åt alldeles för mycket, jaja man lär sej.

 

Tricket är tydligen att det ska droppa lite när axeln snurrar o vara tätt när man ligger stilla.

 

Lycka till

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay. Tack så länge. Min tätning tar in ca 1 liter per 12 Tim vid stilla liggande. Ca 5-10 liter per timme vig gång. Vad är en packbox är det hela tätningen? Om jag vrider ett halvt varv på fettpressen under gång tar det ca 30 SEK sedan börjar det komma ut fett på axeln vid tätningen. Betyder det att flätan är slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay. Tack så länge. Min tätning tar in ca 1 liter per 12 Tim vid stilla liggande. Ca 5-10 liter per timme vig gång. Vad är en packbox är det hela tätningen? Om jag vrider ett halvt varv på fettpressen under gång tar det ca 30 SEK sedan börjar det komma ut fett på axeln vid tätningen. Betyder det att flätan är slut?

Tror inte flätan är slut, någonstans måste ju fettet ta vägen ;) .

det är lite pillrigt att dra muttern "lagomt mycket".

 

Brukar göra som Toaen nämde i en annan tråd,tryck in fett när man lagt till då ska fettet rimligen hålla tätt tills man åker iväg nästa gång och då är det ju infettat och klart.

 

Att det läcker in vatten och fett när man kör  får man nog ta när det gäller den här typen av tätningar.

 

gissar att du har samma arrangemang som många båtar m rak axel dvs axeln endast lagrad längst bak nära propellern,

motorn står på gummikuddar, flätan är bara till för att hindra att vatten tränger in i båten . 

 

När då motorn vibrerar och axeln snurrar så är det faktiskt bara en glandfläta(snöre) med lite fett 

i som skall hålla havet ute.

 

Men det brukar funka bra.

Har funkat på min båt sedan 1963 o jag har inga större planer på att byta till något annat.

 

Lycka till

Torbjörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var faktiskt inne på Albin Motor igår i Fiskebäck och där stod en lika dan axeltätning som jag har på våran båt. Herren bakom disken var mycket trevlig och berättade exakt hur den fungerar och vad folk gör för fel.

 

Jag trodde våran var slut på våran båt då den drog mycket fett men det visade sig efter att jag kollat på konstruktionen av axeltätningen att jag pressar i för mycket fett.

 

Han berättade att man endast skall vrida 1/4 till 1/2 när båten stått still en stund. Altså inte under gång eller direkt efter. Drar man mer så ser man på konstruktionen att det bara åker ut i axelröret och man fyller det.

 

Jag gjorde en tidigare tråd om detta. Kolla in den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Okay. Tack så länge. Min tätning tar in ca 1 liter per 12 Tim vid stilla liggande. Ca 5-10 liter per timme vig gång. Vad är en packbox är det hela tätningen? Om jag vrider ett halvt varv på fettpressen under gång tar det ca 30 SEK sedan börjar det komma ut fett på axeln vid tätningen. Betyder det att flätan är slut?

Tror inte flätan är slut, någonstans måste ju fettet ta vägen ;) .

det är lite pillrigt att dra muttern "lagomt mycket".

 

Brukar göra som Toaen nämde i en annan tråd,tryck in fett när man lagt till då ska fettet rimligen hålla tätt tills man åker iväg nästa gång och då är det ju infettat och klart.

 

Att det läcker in vatten och fett när man kör  får man nog ta när det gäller den här typen av tätningar.

 

gissar att du har samma arrangemang som många båtar m rak axel dvs axeln endast lagrad längst bak nära propellern,

motorn står på gummikuddar, flätan är bara till för att hindra att vatten tränger in i båten . 

 

När då motorn vibrerar och axeln snurrar så är det faktiskt bara en glandfläta(snöre) med lite fett 

i som skall hålla havet ute.

 

Men det brukar funka bra.

Har funkat på min båt sedan 1963 o jag har inga större planer på att byta till något annat.

 

Lycka till

Torbjörn.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...