Helleman 18 Postad 25 Maj , 2014 (redigerade) Hej Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska smörja för att få lite lättare styrning? Jag har smort styrarmen på bilden genom att lossa överfallsmuttern och gnida in själva armen med universalfett, bra eller dåligt? Jag hittar inga smörjnipplar längs styrarmen (som sedan övergår i en kabel inne i båten). Jag har fyllt på fett i alla smörjnipplar på motorinfästningen osv, men jag tycker ändå att det är lite trögt att styra så lite tips vore fint. Jag har endast haft båten 2 säsonger och det är min första båt, så jag är en nybörjare. :-) MvH Johan Redigerad 25 Maj , 2014 av Helleman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 25 Maj , 2014 Troligtvis måste du byta vajer, hade samma problem med trög styrning till slut gick vajern av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hyttan-Janne 0 Postad 26 Maj , 2014 Hej Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska smörja för att få lite lättare styrning? Jag har smort styrarmen på bilden genom att lossa överfallsmuttern och gnida in själva armen med universalfett, bra eller dåligt? Jag hittar inga smörjnipplar längs styrarmen (som sedan övergår i en kabel inne i båten). Jag har fyllt på fett i alla smörjnipplar på motorinfästningen osv, men jag tycker ändå att det är lite trögt att styra så lite tips vore fint. Jag har endast haft båten 2 säsonger och det är min första båt, så jag är en nybörjare. :-) MvH Johan Hej. Med en del otur så är det styrkabeln som rostat ihop inne i höljet. Så blev det för mig en gång. Trögare och trögare, sen fastnade den helt. Byt styrkabel och arm - de sitter nog ihop - medan tid är! Det var varken särskilt dyrt eller svårt. Jag gjorde det själv och jag är långtifrån något proffs. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 986 Postad 26 Maj , 2014 Koppla isär motor och styrkabel vid kulleden som syns på bilden. Vrid sedan på motor respektive ratten för att fastställa var trögheten sitter. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JerryT 0 Postad 26 Maj , 2014 hej, jag ska i helgen själv sätta på min motor på en nyköpt båt men min motor har inget fäste till styrarmen vad jag vet (också nybörjare) och undrar vad du har för motor och hur din styrarm sitter fast i motorn för på bilden ser det nästan ut som att det är något du har satt runt motorn och fäst den i, någon sån lösning hade varit helt perfekt för min motor. /Jerry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 27 Maj , 2014 hej, jag ska i helgen själv sätta på min motor på en nyköpt båt men min motor har inget fäste till styrarmen vad jag vet (också nybörjare) och undrar vad du har för motor och hur din styrarm sitter fast i motorn för på bilden ser det nästan ut som att det är något du har satt runt motorn och fäst den i, någon sån lösning hade varit helt perfekt för min motor. /Jerry Brukar sitta fäste på motorn där kullleden ska skruvas fast. Går annars att borra ett fäste på styrarmen om du har någon sådan. Bild är lättast så man ser vad du har för motor . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JerryT 0 Postad 27 Maj , 2014 här är en bild på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 27 Maj , 2014 (redigerade) här är en bild på den suzuki 4hk.png Det där ser ju simpelt ut. Hade du teleflexstyrning ? Upptill på teleflexstyrningen så går det en kulled med en m6/8 bult. Du har ett hål rakt in åt fel håll. Finns säkert någon original platta där som går att använda. Men annars är det ju bara tillverka en egen av en L-vinkel som sedan bultas fast med kulleden.. Hittade en bild kanske ger dig idéer. Redigerad 27 Maj , 2014 av Vinor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JerryT 0 Postad 27 Maj , 2014 okej, tack för hlälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 29 Maj , 2014 (redigerade) Tack för era tips. Låter ju jobbigt om den är på g att ge sig. Den är ju inte jättetrög, men ändå lite för trög. Ibland kan det hugga till när jag svänger också. Vart hittar man nya vajrar då? Är det universala eller motortypsberoende eller nått? Ska lossa vajerns infästning i motorn och vrida och känna också. Redigerad 29 Maj , 2014 av Helleman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Helleman 18 Postad 29 Maj , 2014 (redigerade) Har nu varit på Erlandssons brygga och köpt ny vajer. Återkommer med resultatet. Redigerad 29 Maj , 2014 av Helleman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser