d99fish 0 Postad 25 Maj , 2014 Här kommer ett väldigt långt inlägg (ledsen för det, men vill beskriva situationen riktigt) hoppas någon orkar läsa det Jag är helt nybliven båtägare och köpte min båt med motor i vintras, så nu ska den testas för första gången. Jag har lagt i den och kört den de ca 500 meterarna från iläggningsplatsen till båtplatsen. Motorn gick dock väldigt konstigt. Jag har testat den på land innan och då har den varvat bra (bara på friläge såklart). Problemet som jag har nu är följande: Motorn gick väldigt långsamt med växel i, den varvade inte alls trots fullgas, farten kanske var 3-4 knop. Även på tomgång gick den väldigt annorlunda efter ett tag. När vi kommit till båtplatsen stängde vi av den för att kunna titta närmare på den lite, efter ett tag försökte vi starta igen och då gick den inte igång alls. Någon gång gick den ett par taker för att sedan dö igen. Jag upptäckte att luftskruven till tanken varit stängd, så först trodde jag det var pga det, men när jag idag (2 dagar senare) gick dit för att testa detta så startade den fortfarande inte. Jag tog då ut tändstiften som jag läst här att man ska kontrollera och de var väldigt oljiga, med ser ganska nya ut i övrigt. Jag torkade av dem allihop och provade igen. Då startade den och varvade fint på tomgång ett tag, men sedan sänker den varvtalet sakta för att slutligen dö. Den kanske var igång 30 sekunder till en minut. Efter det vill den inte starta igen. Tog ut ett tändstift igen för att ta med mig som referens till affären (tänkte skaffa nya) och det var åter igen lite oljigt, men inte så mkt som första gången jag kollade. Jag försökte även köra motorn med tändstiften uttagna som jag läste man skulle göra för att rensa ut cylindrarna, men då går inte startmotorn... någon som vet vad det kan bero på? (jag hade tändstiften kvar i pluggarna som rekomenderat..) Saker som jag tor kan påverka: - vattenutkastningsventilen (eller vad den heter) fungerar inte, enligt verkstad är den igensatt, men motorn kyls som den ska ändå, deras rekomendation var att kontrollera detta på land vid service i höst, så den skulle kunna vara överhettad, men då borde den väl startat efter 2 dagars nedkylning, utan att jag torkat av tändstiften först? - Jag tankade den på väg till iläggning och jag använde väääldigt gammal (förmodligen 20år+) olja, eftersom jag inte lyckades hitta den nyköpta utombordsoljand jag köpt. Jag kan även tagit lite för mkt olja, det stod 1% på burken men en bekant sa att det är nog inte dumt att ta 2% ungefär. Jag tankade 17liter och hade i lite över 400ml olja, så det blev väl närmare 2.5%. Jag tycker dock inte den ryker väldigt mycket, men jag har inte så mkt att jämföra med då jag aldrig haft båt förut.. - Den metallplatta som sitter under motorn och ska kompensera för propellerdriften är lite lös, jag försökte nämligen ta av växelhuset för att kontrollera impellern när jag trodde den var trasig, jag lyckades dock inte få av den då den verkar ha några amerikanska mått på bulten på insidan, så den blev bara lite lös.. jag vet inte om det kan vara problem att den läcker in vatten eller något? Men det borde väl inte påverka motorn på tomgång isåfall? Det jag tänkte testa nu är att köpa nya tändstift samt försöka späda ut oljan i tanken till runt 1% istället (tömma den på 10L eller så och dra i ren bensin). Ytterliga förslag och ideer är fruktansvärt välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d99fish 0 Postad 25 Maj , 2014 En liten uppdatering efter dagens bravader: jag fick inte tag i några tännstift (var på biltema) då de inte verkar helt vanliga.. men jag rengjorde de jag hade igen och plockade ut 10L ur 25L tanken samt fyllde på med ny bensin utan att addera mer olja (så jag bör fått ned oljeblandningen till 1.5% eller så). Nu gick motorn mycket bättre, svarade på gaspådrag och hade en helt annat drag i sig. Den går fortfarande en smula ojämnt dock. Jag vågade inte köra så långt eftersom jag inte litar på motorn riktigt och vi skulle iväg på kalas under kvällen, så jag vågade inte fastna någonstans för långt ut på havet Men jag tänkte försöka mig på en lite längre tur på torsdag om vädret tillåter! Vi körde kanske 20 minuter på ganska låg gas men kommer man ned mot tomgång så vill den gärna dö, samt att det låter som den tänder lite fel ibland när man har mer gas på med... funderar på om detta är rester av för tjock blandning som inte gått ut ännu, om det är tändstift som är dåliga eller något annat. Ingen som har några idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 714 Postad 25 Maj , 2014 Kanske är det många småfel som samverkar. Eftersom den gick lite bättre med fräsch bensin inblandad så är mitt förslag nummer ett att ge motorn en tank med färsk bensin. Om motorn stått oanvänd ett år eller två innan du köpte den är bensinen i tanken dels gammal och kanske finns det en aning vatten i den också. Då får du också ordning på oljeblandningen också. Göm bort burken med 20 år gammal olja och köp en ny burk. Nya tändstift verkar ju vara på gång vilket är bra, tycker det verkar som att de gamla Mercurymotorerna är känsliga på den punkten. När du ändå är på gång så byter du bränsleslangen och blåsan på samma gång. Även de har ett bäst-före datum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d99fish 0 Postad 25 Maj , 2014 Kanske är det många småfel som samverkar. Eftersom den gick lite bättre med fräsch bensin inblandad så är mitt förslag nummer ett att ge motorn en tank med färsk bensin. Om motorn stått oanvänd ett år eller två innan du köpte den är bensinen i tanken dels gammal och kanske finns det en aning vatten i den också. Då får du också ordning på oljeblandningen också. Göm bort burken med 20 år gammal olja och köp en ny burk. Nya tändstift verkar ju vara på gång vilket är bra, tycker det verkar som att de gamla Mercurymotorerna är känsliga på den punkten. När du ändå är på gång så byter du bränsleslangen och blåsan på samma gång. Även de har ett bäst-före datum. Tackar för tipsen! Det var lite dumt att det blev den gamla oljan ja, jag hade köpt en 3liters dunk egentligen, men när vi skulle lägga i båten så hittade jag den inte och då tog jag den gamla lite i panik.. skaffat ny olja nu som jag tänkte dra i vid nästa tankning! Det var bara 4-5 liter i tanken när jag fick båten och det är den bensinen jag kört när jag testat den på land och då tyckte jag ju den gått rätt bra, så det var lite skumt. Drog i den gamla oljand och 17L bensin på vägen till iläggning och det verkar vara det som skapade problemen Men ett tankbyta kanske är en bra idé så man vet vad man kör med helt! Några bra tips för var man letar efter tändstift till så gamla motorer? Biltema verkade som sagt inte funka, HCJ kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d99fish 0 Postad 17 Juni , 2014 Kanske är det många småfel som samverkar. Eftersom den gick lite bättre med fräsch bensin inblandad så är mitt förslag nummer ett att ge motorn en tank med färsk bensin. Om motorn stått oanvänd ett år eller två innan du köpte den är bensinen i tanken dels gammal och kanske finns det en aning vatten i den också. Då får du också ordning på oljeblandningen också. Göm bort burken med 20 år gammal olja och köp en ny burk. Nya tändstift verkar ju vara på gång vilket är bra, tycker det verkar som att de gamla Mercurymotorerna är känsliga på den punkten. När du ändå är på gång så byter du bränsleslangen och blåsan på samma gång. Även de har ett bäst-före datum. Tackar för tipsen! Det var lite dumt att det blev den gamla oljan ja, jag hade köpt en 3liters dunk egentligen, men när vi skulle lägga i båten så hittade jag den inte och då tog jag den gamla lite i panik.. skaffat ny olja nu som jag tänkte dra i vid nästa tankning! Det var bara 4-5 liter i tanken när jag fick båten och det är den bensinen jag kört när jag testat den på land och då tyckte jag ju den gått rätt bra, så det var lite skumt. Drog i den gamla oljand och 17L bensin på vägen till iläggning och det verkar vara det som skapade problemen Men ett tankbyta kanske är en bra idé så man vet vad man kör med helt! Några bra tips för var man letar efter tändstift till så gamla motorer? Biltema verkade som sagt inte funka, HCJ kanske? Hittade stift hos båtbutiken på järntorget, men de var fel gaplängd på dem först, så de fick beställa nya. Visade sig iallafall att det var det som var problemet! Jätteskönt att det nu är löst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser