Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
nilsnobbing

Fällbart oprofilerat roder?

Rekommendera Poster

Gott folk,

Jag är pank och har ont om tid (jäkla ungar!) men måste ändå snickra till ett uppfällbart roder till min Campus 600. Årets båtplats är grund och lösningen på Campus 600 för att lyfta loss rodret vid varje tilläggning är knappt möjlig att använda i praktiken. Ett jäkla besvär, helt enkelt. Så jag är ute efter en enkel utväg och konstaterar att jag kan bygga ett enkelt uppfällbart roder à la jolle med material jag redan har.

Då måste jag fråga, hur illa är det med ett oprofilerat roder? Tänk aluminium eller rostfri plåt ca 4-5 mm som roderblad. Märks det på riktigt nån skillnad eller är det frågan om någon mycket små skillnader? I dag sitter ett "riktigt" profilerat roder där, men jag vill helst inte såga sönder det i nuläget, i väntan på bättre förutsättningar att göra ett bättre jobb.

Synpunkter profilerat - oprofilerat?

// Låtsaskapten Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott folk,

Jag är pank och har ont om tid (jäkla ungar!) men måste ändå snickra till ett uppfällbart roder till min Campus 600. Årets båtplats är grund och lösningen på Campus 600 för att lyfta loss rodret vid varje tilläggning är knappt möjlig att använda i praktiken. Ett jäkla besvär, helt enkelt. Så jag är ute efter en enkel utväg och konstaterar att jag kan bygga ett enkelt uppfällbart roder à la jolle med material jag redan har.

Då måste jag fråga, hur illa är det med ett oprofilerat roder? Tänk aluminium eller rostfri plåt ca 4-5 mm som roderblad. Märks det på riktigt nån skillnad eller är det frågan om någon mycket små skillnader? I dag sitter ett "riktigt" profilerat roder där, men jag vill helst inte såga sönder det i nuläget, i väntan på bättre förutsättningar att göra ett bättre jobb.

Synpunkter profilerat - oprofilerat?

// Låtsaskapten Nils Nobbing

Jag visade dig några bilder på UPA om du minns det? En kassett med höjbart i trä. Plåt tror jag inte på, det blir för vekt och kommer troligen att vibrera ordentligt.post-95643-0-48955200-1400950716_thumb.jpgpost-95643-0-83722400-1400950747_thumb.jpgpost-95643-0-37468100-1400950773_thumb.jpgpost-95643-0-26283600-1400950865_thumb.jpgpost-95643-0-32038200-1400950889_thumb.jpg

Att tillverka i trä kan göra att det lyfter upp aktern något vilket kanske inte gör något negativt. Att sedan plasta en kassett utanpå är enkelt i sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen bra idé, du kommer tappa massa styrförmåga då du inte får nån strömning över rodret utan i praktiken bara stoppar ner en skiva på tvären i vattnet. Men det blir en effektiv broms...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en lätt suck konstaterar jag det jag egentligen redan visste, det är ingen bra idé med ett oprofilerat roder. Jag får väl gräva i plånboken och försöka fixa något riktigt istället.

Tack för bilderna Pseudonym, jag ska fundera på ett dylika arrangemang. Vill dock helst ha ett fällbart roder. Ska klura lite på konstruktion, det finns ju en hel del bilder på nätet att inspireras av (om man googlar kick up rudder).  Kanske jag ändå ska sätta sågtänderna i existerande roder och se vad man kan tillverka, jag är bara lite ovan med plastarbete och bävar lite inför dylikt jobb, men det är väl det vettiga att göra.

Thanks for input!

Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja… om du inte kappseglar en stor båt så tror jag faktiskt att ett blad av plant stål funkar.

Vi hade en liten 31 fots katamaran ett tag. Den hade roder i trä och på hemväg från Gotland ett år så började bulten på de fällbara bladen att göra hålet större - där var det inte förstärkt med epoxi så till slut började vi bli lite oroliga ( ja, i 15 meter undanvind så blir det påfrestningar när båten börjar plana iväg… )

Så lösningen var att göra ett blad i stål samt sedan bulta på så att vi kunde göra en profil ovanpå. Av  olika skäl hann vi inte riktigt inför den sommaren ( har ni varit med om det? ) 

Vi sjösatte alltså med ett rejält tjockt stålblad rakt ner i vattnet utan minsta profil….

Funkade hur bra som helst. Stallning är överkurs för din båt, funkar profilen i 12 knop för oss så funkar det för dig. Gör det hela i rejäl dimension bara, vi vart överraskade av lyftkraften i vatten. Vi kunde knappt lyfta rodret på plats - så tungt var det. Sedan kunde vi knappt straffa ner rodret eftersom lyftkraften lyfte upp stålet… bekymra dig inte om vikten alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS

Jag har någonstans ett roder liggande som var till en segelbräda, det är rejält och limmat.

Om du mäter ditt roder, hur djupt det är från bulten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja… om du inte kappseglar en stor båt så tror jag faktiskt att ett blad av plant stål funkar.

Vi hade en liten 31 fots katamaran ett tag. Den hade roder i trä och på hemväg från Gotland ett år så började bulten på de fällbara bladen att göra hålet större - där var det inte förstärkt med epoxi så till slut började vi bli lite oroliga ( ja, i 15 meter undanvind så blir det påfrestningar när båten börjar plana iväg… )

Så lösningen var att göra ett blad i stål samt sedan bulta på så att vi kunde göra en profil ovanpå. Av  olika skäl hann vi inte riktigt inför den sommaren ( har ni varit med om det? ) 

Vi sjösatte alltså med ett rejält tjockt stålblad rakt ner i vattnet utan minsta profil….

Funkade hur bra som helst. Stallning är överkurs för din båt, funkar profilen i 12 knop för oss så funkar det för dig. Gör det hela i rejäl dimension bara, vi vart överraskade av lyftkraften i vatten. Vi kunde knappt lyfta rodret på plats - så tungt var det. Sedan kunde vi knappt straffa ner rodret eftersom lyftkraften lyfte upp stålet… bekymra dig inte om vikten alltså.

Jag förstår inte argumentet "om du inte kappseglar", har aldrig gjort. Menar ni att ni TYCKER OM att segla båtar med dåliga egenskaper?

Argumentet om fart blir väl också lite fel? Ju lägre fart desto tjockare corda behövs om man ska behålla strömningen om jag förstår rätt. Alltså funkar den plana skivan bättre i högre fart...

PS

Jag har någonstans ett roder liggande som var till en segelbräda, det är rejält och limmat.

Om du mäter ditt roder, hur djupt det är från bulten?

Va? Brädor har inte roder. Fena, ja. Och för länge sen hade de centerbord. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Centerbord var det ja…. tänkte mer på det just nu som ett roder.

Om TS hade ont om tid och bara vill ha något som funkar liksom, typ?

När det gäller strömning så tänkte jag bara att OM du inte kappseglar så behöver man kanske inte grotta sig ner i Stokes lag, optimal laminär strömning (utan strömvirvlar) eller om profilen på kölen/roder ska utformas för toppfart, lågfart i svag vind eller gropig sjö.

( tycker Sven Ridders kompendium från 1984 håller fortfarande som grund för analyser! )

Där står bla att om du har låg fart så "hinner" inte vattnet följa den fina profilen utan släpper och skapar strömvirvlar. Så det där med profilen är knepigt. En plåt funkar faktiskt.

JonasP, det är väl ett  steg från något som funkar ganska bra till DÅLIGA egenskaper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tips. Rodret är ganska rejält trots liten båt och mäter ca 150-160 cm från topp till tå (har inte exakt mått tillgängligt). Det sticker gissningsvis en meter under ytan Detta är ju aktermonterat och därför längre än ett som är monterat under båten. Ett roder till en bräda (?) är nog för klent.

Funderar trots allt på att kapa rodret för konvertering till fällbart. Kika på den här båten, något sådant tänker jag mig:
http://www.sailboatlistings.com/view/23535# Bilderna finns längs ner på sidan.

Verkar inte vara så svårt att få till eftersom man kan behålla fästen och allt så som det är. Kostnaden, som bör vara hanterbar, handlar väl om att beställa metallarbetet i rostfritt från nån firma. Vad tror ni?

Nils N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där står bla att om du har låg fart så "hinner" inte vattnet följa den fina profilen utan släpper och skapar strömvirvlar. Så det där med profilen är knepigt. En plåt funkar faktiskt.

Tack återigen! Velar och velar, surfar och surfar. Jag undrar just vad som är den bästa lösningen efter förutsättningarna. Funderar vidare...

//N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har på min lilla Albin 57:a ett fällbart där jag tillverkade ett paralellstag för att enkelt få upp/ner rodret.post-95643-0-74136700-1401034669_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa en skiva som är tjock nog, figursåga ut formen på rodret och slipa med slipmaskin tills du får en ungefärlig vingprofil. Titta på en NACA 0009, NACA 0012 eller liknande för inspiration.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer att fungera med ett oprofilerat roder, men det blir bättre med profil.

Spontant tror jag mera på rostfritt än på aluminium, men bäst är nog trä.

Lätt att jobba i själv.

Väger lite jämfört med stål.

Lätt att få tag på.

Om du inte hittar en skiva som är tjock nog är det lätt att limma ihop två skivor.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle ge mig på att göra ett roder av tre plywoodskivor. på den övre delen går de yttre ner längre än den inre, på den nedre tvärt om. En genomgående bult i bakkant ovan vattenlinjen fungerar som gångjärn, en främre bult som låsning. När rodret är nedfällt ligger kanterna mot varandra som stöd. Allt under vattenlinjen profilhyvlas, sedan på med ett par-tre lager matta och epoxy och kanske lite färg?
Borde funka utan att vara skitdyrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan säkert göra det själv…. vi hade som sagt en plan att bygga på trä som sedan skulle läggas epoxi utanpå, genom att ha en RF plåt så skulle det bli mer hållbart än från början?

Av det skälet uppmanar jag dig till att lägga in en hylsa runt bulten du gör! Där började våra problem, när bulten fick någon millimeters spelrum i hård sjö så började den äta upp omkringliggade material… där måste det vara stumt liksom? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...